Har du fortfarande inte satt upp din Google Business-profil, eller vill du veta vad som är best practice och hur du optimerar den utefter dagens algoritmer? Då har du kommit rätt! Här går vi igenom exakt hur du ska göra med din egen Google Business Profile 2025.
Innehåll
Vad är Google Business Profile?
Google Business Profile (tidigare “Google My Business”, eller “GMB”) är en digital profil som du skapar för ditt företag så att det syns på Google Sök. Genom att förklara för Google var ditt företag ligger, vad det erbjuder och hur man enklast når dig kommer profilen visa upp den informationen på sökresultatsidan och på Google Maps. Detta gör att din sida visas för mer relevanta kunder som befinner sig i närheten av din verksamhet.
Driver du en helt digitaliserad e-handel är det kanske inte något du måste lägga högst upp på prio-listan. Men om du har en lokal verksamhet är det kritiskt att din företagsprofil är uppdaterad och väl optimerad.
Visa upp dina tjänster, produkter eller meny
Google Business Profile ger dig en möjlighet att enkelt visa upp vad ditt företag erbjuder. Genom att förklara att ditt företag är till exempel en restaurang kommer du synas när folk söker efter restauranger i ditt område.
Är Google Business Profile gratis?
Ja, Google Business Profile är helt gratis! Därför finns det egentligen ingen ursäkt till att inte skapa en profil. Det är dessutom jätteenkelt att sätta upp sitt konto och tar bara några minuter. Om du vill jobba med lokal SEO är det helt enkelt ett måste att prioritera sin Google-profil.
Hur sätter man upp en Google Business-profil?
Att sätta upp profilen är som sagt jätteenkelt, men det betyder inte att du inte ska anstränga dig alls när du gör det. Det är viktigt att du följer best practice och försöker få med dina nyckelord. Då kommer sökmotorerna se värdet i din sida och dina produkter.
Sätt upp en effektiv och väloptimerad profil i 9 superenkla steg:
1. Skapa ett Google-konto
Om du inte redan har ett Google-konto kan du skapa ett på Googles business-sida.
2. Ange ditt företag
Här skriver du ditt företagsnamn och klickar på ”Nästa”.

På nästa skärm anger du ditt företagsnamn igen och fyller i vilken kategori ditt företag tillhör. Det är även här du godkänner Google’s Terms of Service och Privacy Policy.
3. Företagsadress
Om ditt företag har en besöksadress kan du ange den i detta steg. Det är inte obligatoriskt, men om du vill synas på till exempel Google Maps eller vill finnas med på lokala sökresultat rekommenderar vi starkt att du gör det.

När du gått vidare till nästa steg kommer Google att ge förslag på företag som redan är registrerade på samma adress. Finns ditt företag inte med klickar du på “None of these”.

4. Leveranser eller besök
Ange om du skickar leveranser eller gör hem- och kontorsbesök.
5. Kontaktuppgifter
Ange dina kontaktuppgifter, som namn och e-postadress så att kunderna kan komma i kontakt med dig. Du behöver inte dela dina uppgifter om du bara har interna kontaktuppgifter eller endast vill ta emot förfrågningar via till exempel ett kontaktformulär på din hemsida.

6. Verifiering
Nu kommer du till verifieringssidan. Vanligtvis tar det bara någon sekund att verifiera dig. Om något blir fel kommer du att få ett felmeddelande som förklarar vad du måste göra.

7. Öppettider
Här väljer du vilka öppettider kunden ser. Om du jobbar mellan klockan 08:00 och 16:30 men endast tar emot kunder mellan 10:00 och 14:00 är det det senare du ska ange.

8. Beskriv ditt företag
Skriv en kort beskrivning av vad ditt företag sysslar med.

9. Ta bilder på din lokal eller dina produkter
Ladda upp bilder på din lokal eller dina produkter för att visa upp ditt företag och öka din trovärdighet.

En viktig del inom lokal SEO
Att sätta upp en Google Business Profile är allra viktigast för dig som vill synas lokalt. Har du en restaurang, bilverkstad eller ett annat företag som erbjuder fysiska tjänster eller produkter och främst vill synas i närområdet är det kritiskt för att sticka ut bland dina konkurrenter.
Svara på recensioner
När profilen väl är uppsatt är det viktigt att du engagerar dig med dina besökare. Uppmuntra kunder att recensera sidan och svara på alla recensioner – oavsett om de hyllar eller sågar dig.
Genom att engagera dig med dina kunder bygger du trovärdighet. Det behöver inte vara något invecklat. Att tacka för positiva recensioner och vara öppen för feedback räcker en lång väg.
Sammanfattning
Google Business Profile är jätteviktigt inom lokal SEO. Lägg lite tid på att skapa din profil, ladda upp högupplösta bilder och sökmotoroptimera den för att så bra som möjligt visa upp ditt företag och dina tjänster.
Följ våra instruktioner och håll profilen uppdaterad ifall något ändras. Du kommer snart märka att både Googles algoritmer och dina besökare uppskattar det.

Inlägget är skrivet av William Öhman
William är SEO-specialist på Buildahome Webbyrå. Innan han utbildade sig inom dataanalys studerade han Interaction Design samt engelsk lingvistik och litteratur. Han har ett stort intresse främst för teknisk SEO och att på andra sätt förbättra användarupplevelsen på din hemsida. På fritiden håller han på med musik och och gillar att läsa.