Den andra oktober var det dags för mässan Eget Företag igen, åttonde året i rad för Loopia. Vi har några fantastiska mässor bakom oss, men som alltid så måste man utveckla sig och ta nästa steg. I år var det steget att använda oss av en våra skarpaste marknadsfördelar, våra återförsäljare. Genom åren har vi byggt upp branschens största partneravtal med tusentals fantastiska webbdesigners och webbyråer och nu var det dags att se hur mycket mer vi kan ge tillbaka till dem. Mässan Eget Företag är för de som funderar på att starta eget eller just har kommit igång och är det någonting ett nystartat företag behöver så är det en hemsida. Även om det ingår verktyg för att bygga sin egen hemsida i våra paket så skulle det visa sig att de flesta ville anlita ett proffs.
Fyra av våra återförsäljare fick äran att vara med, var och en med sin egen inriktning och specialitet. Thomas Anderberg från Anderberg Media, Johan Lundberg från Hemsida på en dag, Michael Norén från Nitea AB och Mikael Jenkler från Jenkler.se. Det här är en intervju med dem om deras upplevelse på mässan.
Vad riktar ni in er på för slags kunder, vad är er specialitet?
Thomas Anderberg: Vi på Anderberg Media jobbar med små och medelstora företag, allt från enmansföretag till runt 30-50 anställda. Vi har levererat tryckmaterial, media och hemsidor till en mängd olika brancher. Vår specialitet är det sättet vi lyssnar in kunderna på, och att kunna jobba med kundcase på marknadsprofilnivå inför ett uppdrag är en av våra styrkor. En annan är ett brett och långt kunnande inom det mesta inom marknadsföring. När vi jobbar med webb så har vi specialiserat oss på webbverktyget Joomla!.
Johan Lundberg: Jag har fokuserat på WordPress och använder det i mitt konceptet Hemsida på en dag, vilket innebär att jag under en arbetsdag på plats hos mina kunder gör hemsidan på en enda arbetsdag. När dagen är slut har kunden fått en utbildning i WordPress, en privat åttatimmars workshop, nya fräscha bilder och en färdig hemsida som man kan uppdatera själv utan att vara beroende av mig eller någon annan utvecklare. Eftersom jag också är fotograf ingår det fotografering i tjänsten om man så önskar, vilket många gör. Tjänsten är extremt personlig eftersom varje dag är helt anpassad efter den unika kundens behov.
Michael Norén: Våra kunder finns i alla branscher och vi riktar oss framförallt till kunder som har hemsidan som en viktig del i marknadsföringen. Våra kunder ska gärna ställa krav på hur kommunikationen ska utformas och får gärna arbeta med e-handel eller bokningar.
Mikael Jenkler: Jag fokuserar på nära kundrelationer och allt i ett support. Det ska inte spela någon roll om man behöver hjälp med datorproblem eller behöver en ny hemsida. Jag hjälper mina kunder med alla IT problem som kan uppkomma. Jag skulle villa kalla mig själv för en husdoktor för IT och teknik.
Vad gjorde att ni blev återförsäljare till Loopia?
Thomas Anderberg: Jag har drivit min webbyrå Anderberg Media sedan 2009, och började lägga mina kunder på Loopia i början av 2013. Jag läste om återförsäljarprogrammet som finns på Loopia, ansökte på skoj för att testa det och har varit det sedan dess och fortsatt att lägga mina kunder på Loopia.
Johan Lundberg: Jag är återförsäljare sedan 2010. Det är främst Loopias överlägsna kontrollpanel med eget inlogg för oss återförsäljare som gjorde att jag valde Loopia. Det är också tack vare det som t.ex. gör att jag kan ha ett gör-det-själv-erbjudande på min hemsida, man får då en blogg/hemsida med egen domän, lika lätt som man registrerar sig på en dålig gratisblogg och till samma pris som om man skulle göra det själv hos Loopia.
Michael Norén: För oss är en komplett flexibel produkt med webbserver, databas, domäner, e-post, enkel administration och support viktigt. Vi har arbetat med alla större webbhotell i Sverige och valde Loopia för att de har den bästa kontrollpanelen, möjlighet att lägga fler hemsidor på samma konto och personlig support.
Mikael Jenkler: Jag har alltid letat efter partnerskap med olika företag. Varför jag just valde Loopia för webb och drift är för att Loopia har ett mycket bra återförsäljarprogram där man känner sig delaktig. Det viktigaste för mig som återförsäljare är att man har en chans att påverka och ett trevligt bemötande vilket Loopia har lyckats bra med.
Hur var det att vara med i Loopias monter på mässan?
Thomas Anderberg: Att få vara med i Loopias monter på mässan var en upplevelse och ett lyft på flera sätt. Det var ett otroligt kul och positivt gäng att jobba tillsammans med, och självklart så bidrog mässan till att man sammansvetsades på en helt annan nivå, vilket kommer att underlätta otroligt mycket när vi fortsätter att jobba med Loopia som leverantör. Mässkonceptet var också ett koncept som alla vann på, då man marknadsförde varandra på ett okonstlat och effektivt sätt.
Johan Lundberg: Otroligt roligt och elakt mot mina fötter. Det var fantastiskt att träffa så många nyföretagare eller blivande företagare och det är också det som är det bästa med mitt jobb som webbutvecklare/fotograf/IT coach och informatör, att jag har förmånen att vara med i företaget under en arbetsdag och dels få ta del av den energi och dels genom enkla tips och råd göra livet så mycket lättare för mina kunder.
Michael Norén: Intressant att få möjlighet att träffa många nyföretagare och lyssna till deras behov av internetmarknadsföring.
Mikael Jenkler: Som partner med Loopia så får man mycket tillbaka av att vara med på mässan. Många nya spännande kunder som behöver hjälp att komma igång. Man känner sig som ett team där man har som mål att hjälpa alla kunder.
Är ni nöjda med att ha varit med på mässan?
Thomas Anderberg: Klart vi är nöjda! Det var både kul och givande, och vi fick en mängd leads till nya kunder som vi kan leverera webb till och därmed lägga som kunder på Loopia.
Johan Lundberg: Absolut. Jag är lite förvånad med ändå glad att inte fler bokade sin hemsida redan på plats, det visar att företagare idag tar sin hemsida på stort allvar vilket är roligt, det är inte längre något beslut som man bara fattar över en kopp kaffe. Men många har hört av sig efter mässan och vill veta mer om konceptet Hemsida på en dag.
Mikael Norén: Mässan gav oss nya kontakter och intressanta förfrågningar, så visst, kan vi vara annat än nöjda?
Mikael Jenkler: För mig var det första gången jag träffa Loopia-grabbarna, mycket trevligt gäng. Jag personligen är mycket nöjd med denna mässa. Jag visste innan att detta skulle vara bra att vara med på men jag trodde inte att det skulle bli så här bra och kommer garanterat vilja delta och hjälpa till igen.
Tack grabbar och fortsatt lycka till!
Om ni är i behov av en hemsida eller webbshop och vill kontakta någon av dem så har ni deras hemsidor här, anderbergmedia.se, hemsidapaendag.se, nitea.se, jenkler.se.
Om ni är ute efter något annat kan ni alltid kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se.
Tack själv Michael, jag hoppas det blir fler mässor tillsammans så jag får bjuda ännu fler potentiella kunder på ert kaffe. 😉
Spännande läsning, detta har du gjort bra Michael!
Initiativ som detta får mig verkligen att känna att Monroe Design valt rätt ”lag”. Bra jobbat Michael!
/Stolt återförsäljare
http://monroedesign.se/