5 misstag du gör med din hemsida

En hemsida ger dig en spännande möjlighet att visa upp ditt varumärke och din verksamhet för världen. Men det är också lätt att göra misstag som påverkar besökarnas användarupplevelse, vilket kan leda till frustrerade besökare, förlorade kunder och sämre SEO. Här är 5 misstag du gör med din hemsida – och lösningarna som får dig att undvika dem!

Innehåll


Misstag 1. Hemsidans navigering är otydlig

Navigeringen på din hemsida fungerar som en karta över ditt innehåll. Den hjälper besökarna att hitta det de söker på din hemsida och ger ett proffsigt intryck som stärker förtroendet. Men en otydlig eller rörig karta gör det svårt även för den mest erfarna kartläsaren att hitta rätt. Om besökaren har svårt att hitta det de letar efter blir de frustrerade och kan lämna din hemsida för att hitta informationen någon annanstans. Det ger besökarna en sämre användarupplevelse och påverkar din SEO negativt.

Lösning

1. Skapa en logisk struktur

Använd tydliga menyer och länkar som gör det enkelt att förstå hur innehållet är organiserat. Begränsa huvudmenyn till fem eller sex huvudkategorier och använd dropdown-menyer för omfattande innehåll. Håll menydesignen konsekvent på alla sidor, så att besökaren alltid kan hitta menyn och navigera mellan sidorna utan problem. Glöm inte heller bort att länka din logga till startsidan – det är ett enkelt men effektivt sätt att hjälpa besökaren tillbaka till start.

2. Erbjud en sökfunktion

En sökfunktion hjälper besökare som vet exakt vad de letar efter att snabbt hitta dit utan problem. Säkerställ att sökfunktionen är tydlig och enkel att använda, men också att den fångar upp besökarens sökningar på ett välfungerande sätt. En sökning som inte leder dit man vill och som man vet finns på sidan kommer annars vara ytterligare ett irritationsmoment.

3. Testa användbarheten

När du skapar din navigering (eller uppdaterar den) är det bra att genomföra ett användartest för att säkerställa att den är logisk och enkel att förstå. Be någon som aldrig varit inne på din hemsida att testa olika scenarier och ge feedback om eventuella problem de stöter på. 


Misstag 2. Hemsidan har för mycket – eller för lite – innehåll

Många besökare ögnar igenom en hemsida för att snabbt hitta informationen de letar efter. De läser inte texter eller granskar bilder särskilt noggrant. Om din hemsida därför är fylld till brädden med text och bild kommer det att skapa ett visuellt kaos som många besökare inte ens kommer försöka att ögna igenom. Din hemsida blir svårnavigerad, seg som sirap och otydlig.

Samtidigt är en sida med för lite innehåll inte heller särskilt bra. Trots att det finns mindre innehåll att leta igenom blir det fortfarande svårt för besökaren att hitta det de letar efter. Det leder ofta till att de lämnar hemsidan för att söka information någon annanstans. Därför är det avgörande att du hittar rätt balans i mängden innehåll du använder för att få en effektiv hemsida.

Lösning

1. Håll texten kort och koncis

Fokusera på ditt huvudbudskap och skriv korta och koncisa texter med tydliga rubriker. Själva längden varierar lite med vilken typ av hemsida det handlar om, men en vanlig riktlinje för SEO är 600-700 ord per sida. Använd tydliga Call-to-Actions (CTA) för att hjälpa besökaren vidare på din hemsida – oavsett om det handlar om att kontakta dig, göra ett köp eller utforska mer innehåll. 

2. Tänk på balansen

Balans är A och O i webbdesign. Använd dig av luftiga sektioner och intressanta visuella element för att vägleda besökarens öga genom din hemsida. Var inte rädd för att använda “white space” – de tomma ytorna runt till exempel text och bilder – för att skapa en renare och mer balanserad layout. Kika gärna på vårt blogginlägg om visuellt innehåll om du vill veta mer!

3. Optimera prestandan

Genom att komprimera bilder och andra filer för att minska laddningstiden ger du dina besökare en bättre användarupplevelse. Det är kanske inte direkt kopplat till den visuella känslan av din hemsida – men en snabb hemsida är en nyckelfaktor för engagerade besökare och därför värt att nämna ändå.


Misstag 3. Hemsidan använder dåliga färger och typsnitt

Du kan använda det bästa innehållet och ha en superbalanserad layout – men utan genomtänkta färger och typsnitt kommer du ändå inte kunna skapa en bra hemsida. Färger och typsnitt utgör nämligen viktiga visuella element som påverkar besökarnas användarupplevelse. De kan ge din hemsida ett störigt, förvirrande och oproffsigt intryck, där viktiga budskap inte når fram till besökaren. Därför kan det få besökaren att lämna din hemsida och i värsta fall påverka deras åsikter om ditt varumärke.

Lösning

1. Använd en konsekvent färgpalett

Vilken eller vilka färger du använder kommer påverka hur kunder uppfattar ditt varumärke. Därför bör du välja din färgpalett med lite omsorg. Välj 3-5 färger som fungerar bra både på egen hand och tillsammans med varandra. Om du vill veta mer om hur du väljer en färgpalett kan du läsa vårt inlägg om hur du skapar en grafisk profil!

2. Tänk på kontrasten

Välj en blandning av starka och dämpade färger, både för att kunna skapa visuella kontraster och undvika ett rörigt visuellt intryck. Om du till exempel vill dra uppmärksamhet till en CTA på din hemsida kan en röd knapp på en ljus bakgrund vara effektiv. Däremot är det bra att undvika för många starka färger – det kan göra att hemsidan blir tröttsam för ögonen.

3. Använd typsnitt som passar ditt varumärke

Dina typsnitt bör inte bara vara estetiskt tilltalande, utan också enkla att läsa. Håll dig till 2-3 typsnitt som matchar ditt varumärkes ton och personlighet. Du kan till exempel välja sans-serif för rubriker och ett serif-typsnitt för brödtexten för att skapa visuell balans. Tänk också på att du kan särskilja typsnitt med storlek och vikt (tjocklek) för att skapa olika hierarkier eller framhäva viktiga budskap. Läs gärna vårt blogginlägg om hur du väljer typsnitt för fler tips!


Misstag 4. Hemsidan är inte mobilanpassad

Idag kommer en stor andel av all Internettrafik från mobila enheter. Om din hemsida inte är anpassad efter olika skärmstorlekar kommer du att få frustrerade besökare. Det gör att besökarna lämnar din hemsida och vänder sig till andra sidor istället – oavsett hur bra ditt innehåll är. Dessutom påverkar det din sökmotoroptimering, eftersom Google prioriterar mobilanpassade hemsidor i sökresultaten.

Lösning

1. Använd en responsiv design

Grunden till att ha en mobilanpassad sida är såklart att säkerställa att din hemsida automatiskt anpassar innehållet och layouten till olika skärmstorlekar. Det säkerställer att din hemsida ser bra ut och fungerar smidigt oavsett vilken enhet besökaren använder. Läs mer om mobilanpassning här.

2. Optimera läsbarheten

Ju mindre skärmen blir, desto viktigare blir det att texten på din hemsida är tydlig och lättläst. Därför behöver du se till att texten är tillräckligt stor för att besökaren ska kunna läsa den, utan att behöva zooma in. Dessutom är det viktigt att du till exempel använder ett lättläst typsnitt och en hög färgkontrast mellan text och bakgrund. 

3. Förenkla navigeringen

Navigeringen som fungerar på din hemsida på datorn kan vara komplicerad att använda på en mindre skärm. Därför behöver din meny vara enklare och mer kompakt. En vanlig lösning är att använda en så kallad “hamburgermeny”, det vill säga en ikon med tre linjer som expanderar när besökaren klickar på den. Dessutom behöver alla knappar och eventuella länkar vara tillräckligt stora för att besökaren enkelt ska kunna klicka på dem med ett finger.


Misstag 5. Hemsidan är inte SEO-optimerad

Att skapa en snygg hemsida är egentligen bara halva arbetet – din närvaro online kommer inte betyda något om besökarna inte kan hitta till den. Om du gör misstaget att inte sökmotoroptimera din hemsida kommer du förmodligen inte att få någon organisk trafik, vilket gör att du missar många potentiella kunder. Vi har massor av inlägg om SEO här på bloggen – det är bara att börja läsa!

Lösning

1. Använd relevanta sökord

Grunden till sökmotoroptimering är såklart att använda relevanta sökord. Ta reda på vilka ord och fraser just din målgrupp använder för att leta efter din typ av företag på nätet. Därefter integrerar du dessa – på ett naturligt sätt – i rubriker, brödtexter, metabeskrivningar och alt-texter.

2. Skapa bra, relevant innehåll

Google prioriterar innehåll som är värdefullt för användarna. Därför behöver du skapa unikt innehåll som inte är duplicerat från andra sidor (inklusive dina egna!) och därefter uppdatera det regelbundet för att hålla det aktuellt. Om du inte vet hur du skapar värdefullt innehåll är ett tips att ta reda på vilka problem eller frågor dina eventuella besökare kan ha. Använd ditt innehåll för att ge lösningar på problemen och svara på frågorna.

3. Optimera hemsidans tekniska prestanda

Det kan verka irrelevant att optimera din hemsidas tekniska prestanda för att prestera bättre i sökmotorerna. Men faktum är att en SSL-certifierad, mobilanpassad hemsida som laddar blixtsnabbt presterar bättre i sökresultaten än en som inte är det. Det beror på att den tekniska prestandan påverkar besökarens användarupplevelse av din hemsida – och det är något som Google bryr sig om.


Är du redo att skapa en framgångsrik hemsida?

Nu när du vet vilka misstag du gör med din hemsida – och hur du undviker dem – är det dags att ta nästa steg. Kom igång med något av våra webbhotellspaket med allt du behöver för din hemsida redan idag!

Dela detta inlägg:

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss