Oavsett om du skickar mail privat eller i jobbet så finns det flera saker som är lätta, men jobbiga, att glömma bort. Här får du från oss 5 tips på saker du inte får glömma när du skickar mail för att underlätta ditt arbete och undvika pinsamma missar.
1. Dina utlovade bilagor
Att glömma att skicka med utlovade bilagor i ett mail är något som de flesta av oss har gjort någon gång. Det är frustrerande och en aning skämmigt. Sätt en postit-lapp på skärmen eller tatuera in “Bilaga” i handflata, vad som än fungerar för dig för att du inte ska glömma bilagan nästa gång du skriver ett mail.
Och vad du än gör, om du skulle missa en bilaga någon gång, försök inte rädda upp situationen med ett dåligt pappaskämt i nästa mail.
2. Att skriva en bra och tydlig ämnesrad för ditt mail
Med en bra och tydlig ämnesrad är det större chans att mottagaren öppnar och läser ditt mail direkt istället för att skjuta upp och låta det försvinna i mängden. Ett par gyllene regler när du skriver en ämnesrad:
- Beskriv ämnet, “Hej!” är inte ett bra ämne medan “Frågor till tipspromenaden på lördag” är ett bättre ämne.
- Skrik inte, CAPS LOCK och för många utropstecken bör undvikas.
- Håll det kort och koncist, less is more och allt det där.
Lär mer om hur du skriver en ämnesrad som fungerar >>
3. Vem du svarar till
Vi kan nog alla komma överens om att svara alla mottagare på ett mail är en vanlig miss. Finns det någonting mer irriterande än den person som svarar på ett mail från företagsledningen till alla 300+ anställda?
Och glöm inte att dubbelkolla vem du skriver hej till. “Hej Stig!” när du svarar en Isak får det att se ut som att du inte läst mailet ordentligt. Ta en extra titt på vem du svarar till eller skippa att nämna personen vid namn om du är osäker.
4. En proffsig signatur
Glöm inte att avsluta mailet med en proffsig signatur innehållandes namn, titel, kontaktuppgifter och eventuellt länk till hemsida eller sociala medier. Det ger ett proffsigt intryck och mottagaren får dina kontaktuppgifter ifall hen skulle behöva.
Läs mer om hur du skapar en signatur i Loopias webbmail »
5. Glöm inte att dubbelkolla innan du skickar ditt mail
Vad du än gör, skippa inte steget att dubbelkolla ditt mail. Se till att du har stavat (någorlunda) rätt, skrivit rätt datum och så vidare. Med en snabb koll kan du hitta många fel och spara tid på onödiga missförstånd.
Tips! Läs ditt mail högt för dig själv, då blir det ännu enklare att upptäcka grammatiska fel eller felaktig information.
Det var 5 saker du inte får glömma när du skickar mail. Vad glömmer du oftast när du skickar mail privat eller på jobbet? Jag är definitivt en sån som glömmer bilagorna 🙈 Berätta gärna i kommentarerna vilken din pinsammaste e-postmiss är.