E-post är den populäraste kommunikationstjänsten på internet idag, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Nästan alla internetanvändare använder e-post för att kommunicera med vänner, kollegor, kunder, leverantörer, etc och drygt två tredjedelar gör det dagligen. Det visar hur viktigt det är för dig som företagare att ha en fungerande e-postadress väl synlig för dina kunder på din hemsida, webshop, sociala medier och även tryckmaterial såsom visitkort och broschyrer.
Och inte minst; att ha en e-postadress som upplevs professionell. Här nedan listar vi fem fördelar med att ha en proffsig, domänbaserad e-postadress framför en gratisvariant.
Fem fördelar med en proffsig e-postadress
1. Ditt företags trovärdighet ökar
Mail från en domänbaserad e-postadress har större chans att få svar än ett mail som kommer från en Hotmail- eller Gmail-adress.
Se till exempel skillnaden mellan dittföretagsnamn@gmail.com och info@dittföretagsnamn.se. Den domänbaserade e-postadressen får ditt företag att se seriöst och trovärdigt ut vilket ökar chansen för att nuvarande och blivande kunder väljer att (och vågar) göra affärer med dig. Gratisvarianten kan snarare få företaget att framstå som oseriöst, tillfälligt eller till och med bluffaktigt vilket kan göra att kunden inte ens öppnar mailet.
2. Dina kunder känner sig trygga
Proffsiga e-postadresser för olika avdelningar på ditt företag (t ex support@dittföretagsnamn.se eller ekonomi@dittföretagsnamn.se) gör det lättare för kunder att känna igen ditt företag när du kontaktar dem via e-post om olika typer av ärenden. Det får kunden att snabbt känna sig trygg med att öppna, läsa och svara på mailet.
3. Ditt företag marknadsförs varje gång du skickar ett mail
Använder du en domänbaserad e-postadress som innehåller ditt företagsnamn (t ex info@dittföretagsnamn.se) exponeras ditt företagsnamn i varje mail du skickar. Låter du dessutom ditt domännamn överensstämma med ditt företagsnamn exponeras även adressen till din hemsida i varje mail. Det stärker ditt varumärke då mottagaren gång på gång påminns om dig och efter bara några mail från dig finns det en mycket stor chans att kunden har dig i åtanke när det är dags för nästa köp.
4. Ditt arbete effektiviseras
Skapar du e-postadresser till dina kollegor och för olika avdelningar (t ex anna@dittföretagsnamn.se och ekonomi@dittföretagsnamn.se) kan du enkelt få rätt mail att hamna i rätt inkorg på en gång utan att behöva sortera och/eller vidarebefordra mailen. Det kan effektivisera ditt arbete och får dessutom ditt företag att uppfattas som större.
5. Risken att dina mail klassas som spam minskar
Många kunder bestämmer varje mails öde bara genom att läsa avsändaradressen. Använder du då en oseriös e-postadress är risken större att mottagaren markerar ditt mail som skräppost eller att mottagarens internetleverantör flaggar din e-postadress som spam. Då kan många av dina framtida mail fastna i mottagarens spamfilter och aldrig nå fram till mottagarens inkorg.
Så skaffar du proffsiga e-postadresser hos Loopia
- Registrera en domän på loopia.se. Tips! Välj ett domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn.
- Beställ ett webbhotellspaket på loopia.se/bestall och betala fakturan.
- Logga in och välj “Skapa en e-postadress” i huvudmenyn. Följ sedan guiden för att skapa så många proffsiga e-postadresser du vill.
Svårt att komma på ett domännamn? Här är 3 tips
- Låt domännamnet överensstämma med företagsnamnet för att minska förvirring och göra det lättare för nuvarande och blivande kunder att hitta dig på webben.
- Välj ett domännamn som är enkelt, tydligt, lätt att komma ihåg, uttalas så som det skrivs och som representerar din verksamhet på ett tydligt sätt. Undvik också förkortningar för att inte skapa förvirring (om ditt företagsnamn inte är en känd förkortning förstås, t ex SJ eller SAS).
- Komplettera med vanliga felstavningar, fler toppdomäner samt med och utan specialtecken för att fånga upp så mycket trafik som möjligt till din hemsida.
Jag har tyvärr problem med mina utskick från företagets Mail, de bli klassade som spam och når inte motparten. 🙁
Hej!
För länge sedan lade jag ut min ”proffsiga” mejladress på min sajt. Tror det var runt år 2008 som jag plötsligt upptäckte att den adressen användes av alla möjliga andra försäljare. Det vill säga, det var inte jag som skickade mejlen med min adress som avsändare.
Efter det tog jag omedelbart bort adressen från sajten och nu efter ca tio år utan att jag använt den så får åtminstone inte jag längre några ”mystiska erbjudanden” från främmande försäljare med min mejladress längre.
Så, min fråga är hur hindras den typen av missbruk (dvs ihopsamlande och försäljning av mejladresser för bedrägligt bruk)? Tekniken har kanske gått framåt så det kan hindras?
Om jag lägger ut mejladresser idag så gör jag det i bifogade ”bilddokument” på sajten för att de inte ska fastna i några sökmotorer eller skriver adressen på ett sätt så att den inte går att känna igen som mejladress.
Skulle gärna vilja veta om och isåfall hur det är säkert att lägga ut sin mejladress på sin sajt.