I början av varje år rapporterar vi om antalet mobilbesökare på Loopia.se. Precis som förra året har andelen mobilbesökare ökat även 2017 (om än i något lägre tempo) till skillnad från besökare från surfplattor där andelen minskat.
Vi ser också att konverteringsgraden (faktiska kunder delat på antal besökare) ökat för besökare från mobilen jämfört med desktop och att en stor andel av de som besöker loopia.se för första gången använder just mobilen. Samtidigt är andelen mobilbesökare till Loopia Kundzon betydligt lägre vilket indikerar att våra besökare söker information och beställer via mobilen men hellre använder desktop för att jobba med de produkter och tjänster som beställts.
- Januari 2017: Tablet 2,96% / Mobil 13,68%
- Januari 2016: Tablet 4,55% / Mobil 13,06%
- Januari 2015: Tablet 4,59% / Mobil 10,85%
- Januari 2014: Tablet 4,63% / Mobil 7,79%
- Januari 2013: Tablet 3,14% / Mobil 6,11%
- Januari 2012: Tablet 1,74% / Mobil 3,78%
- Januari 2011: Tablet 0% / Mobil 3,24%
- Januari 2010: Tablet 0% / Mobil 0,96%
Apple och Google fortsätter att växa – på bekostnad av Microsoft
Apple (iOS) och Google (Android) är fortsatt störst bland operativsystemen för mobila enheter och även i år på bekostnad av Microsoft (WIndows Phone) och övriga operativsystem.
- Android ökar från föregående år från 28,82% till 30,46%
- iOS ökar från 64,83% till 65,71%
- Microsoft minskar från 5,64% till 3,66%
Hur ser det ut bland din hemsidas besökare? Använder flest besökare mobil, surfplatta eller desktop och syns någon skillnad mellan förstagångsbesökare och återkommande?