Att marknadsföra ditt företag i sociala medier är idag en självklarhet för dig som driver företag, då det inte bara är populärt och effektivt utan också enkelt, smidigt och ofta billigt. Nedan delar vi med oss av 5 tips som hjälper dig som företagare att bli en hejare på sociala medier.
1. Välj vilka kanaler du ska synas i
För att din närvaro i sociala medier ska bli lyckad är det viktigt att du finns där din målgrupp finns. Ta reda på var någonstans på nätet din målgrupp befinner sig och håll dig aktiv i de kanalerna. Tänk på att det är viktigt att hålla dina konton i olika kanaler levande. Alltså hellre ett fåtal aktiva konton än massor av inaktiva.
2. Använd ditt varumärke
Behåll ditt företags tonalitet och grafiska profil även i sociala medier. Det skapar en slags förlängning av ditt varumärke vilket gör det lättare att känna igen och associera inläggen med ditt företag. Ladda upp en profilbild med din logotyp och registrera ditt företagsnamn som namn i alla olika kanaler. Det är både varumärkesbyggande och bra ur ett SEO-perspektiv då det gör det lättare att hitta dig i sökmotorer.
3. Håll din profil uppdaterad i varje kanal
Välj en omslagsbild som passar din verksamhet och som också är relevant för årstid, kampanjer, etc för att visa att du är aktiv i sociala medier. Se till att kontaktuppgifterna till ditt företag stämmer i respektive kanal och att länkarna till t ex din hemsida fungerar som tänkt.
4. Håll dig till ämnen du behärskar
Skriv om ämnen som rör den bransch du verkar i och som du har bra koll på, t ex frisyrtips om du är frisör. Det ökar ditt företags trovärdighet samtidigt som dina följare förväntar sig att få relevant innehåll som är värdefullt för dem när de följer dig i sociala medier.
5. Engagera dig och dina följare
Engagemang är en avgörande faktor för att lyckas på sociala medier. Skapa engagemang genom att ställa frågor, diskutera, informera om nyheter, etc i dina sociala kanaler. Engagera dig också i andras kanaler genom att kommentera, gilla, diskutera och kanske retweeta inlägg som handlar om ämnen inom din bransch.
Vill du ha fler tips om sociala medier? Häng med på Loopia-bloggen!
» 10 tips till dig som vill satsa på sociala medier
» Befinner sig ditt företag i “rätt” sociala medier? Här är de största
» Så skriver du som företagare engagerande Facebook-inlägg
Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.
Här är två tips till …
Använd sociala medier för kollaboration, inte för envägskommunikation! Fokusera på information och inlägg som lockar målgruppen till att interagera genom att kommentera, fråga och komma med förslag. Alltför många ser sociala medier som ännu en kanal för envägskommunikation men för sånt fungerar en vanlig webbplats bäst.
Undvik kommunikation och inlägg som är ren reklam. Fokusera på nyttig, intressant och användbar information! Inte minst yngre generationer är oerhört negativ till att mötas av ständiga reklambudskap. Gör istället inlägg som är så bra så att alla vill följa er för att inte riskera att missa så bra inlägg. Sånt inger respekt! Kvalitet istället för kvantitet är oerhört viktigt i det sociala mediebruset!