Har du bestämt dig för att lansera en sidoverksamhet eller starta ditt drömföretag i år? Härligt! I det här inlägget går vi igenom 3 sätt du kan använda Instagram Reels för att utveckla ditt nya företag.
Det första du behöver göra är såklart att fundera på ditt företagsnamn. Idag är vi inte längre bundna av traditionella toppdomäner, utan kan skapa meningsfulla och varumärkesbyggande domännamn tack vare toppdomäner som .Online, .Site, .Tech och .Store. Det ger dig som nyföretagare ett överflöd av valmöjligheter.
Nästa steg på din nya företagsresa är kanske ännu viktigare – marknadsföringen. Det spelar ingen roll om du har en revolutionerande produkt som kan förändra världen om ingen vet om att den finns. I en värld där sociala medier har blivit en självklarhet kan du inte ignorera behovet av en stark närvaro på sociala medier för ditt företag.
Man brukar säga att “content is king” – om det är sant är innehåll i videoformat idag kungarnas kung. Samtidigt som TikTok stadigt har ökat i popularitet, fortsätter Instagram att vara en av de starkaste aktörerna på marknaden. Av allt innehåll som delas på Instagram idag är Reels ett av de bästa sätten för dig att boosta ditt företags närvaro och marknadsföring på sociala medier.
Att ta fram Reels för ditt företag kan kännas skrämmande, men det kan faktiskt vara ganska enkelt, även för dig som är nybörjare. Här är 3 sätt att utveckla ditt nya företag med Instagram Reels:
1. Utnyttja algoritmen för större räckvidd
Enligt en nyligen genomförd studie ligger Reels på tredje plats i popularitet – efter foton och karuseller – men har den högst uppskattade räckvidden med en avsevärd marginal. Baserat på urvalet fick Reels även flest gilla-markeringar, även om foton fick fler kommentarer. Med tanke på studiens resultat kan det alltså vara värt att experimentera lite med olika sorters innehåll och jämföra dem på egen hand.
2. Låt kreativiteten flöda
Det kan kännas läskigt och ovant att börja skapa Reels för ditt företag – att skapa innehåll kommer trots allt inte naturligt för oss alla. Ett tips är att börja med enklare Reels, som till exempel en video sammanfogad av en serie foton. Fotona kan introducera dig, ditt företag eller ditt team, ge en inblick i tillverkningsprocessen av din produkt, eller låta följarna titta in bakom kulisserna på din arbetsplats. Du kan också ge hjälpsamma tips på hur din produkt kan göra skillnad för användaren, eller demonstrera hur den används.
Kom ihåg att du kontrollerar kameran. Du kan lägga till filter, ljud och effekter som du tycker passar företagets visuella identitet och som gör att du sticker ut från mängden.
3. Var genuin
Det fina med Reels är att människor förväntar sig att de är mer naturliga och “äkta” än annan marknadsföring. Det ger dig chansen att visa upp företagets kultur och värderingar, och gör det enklare för din publik att relatera. När du lyckas slå an en sträng hos din publik kommer du märka en helt organisk ökning av dina affärer.
Här är några sätt att bygga upp en närvaro i sociala medier som får din publik att vilja se mer från dig:
A. Var konsekvent med dina Reels
Det fungerar inte att ha en strategi där du bara publicerar då och då när du kommer ihåg det. Bestäm dig redan i början för vilken frekvens som fungerar bäst för dig. Till en början kan det vara bra att planera in ett inlägg per dag om du har ett nytt konto. Din strategi kan alltid omarbetas eller justeras senare baserat på dina uppnådda resultat och mål.
Förutom frekvensen kan du även experimentera med tidpunkten du publicerar. Välj den tid på dagen som passar bäst för just din publik. Finns din målgrupp i till exempel Europa är det inte optimalt att utgå från en publik i Nordamerika. När du har en stabil rutin vet din publik när de kan förvänta sig mer innehåll från dig, som de kan interagera med och engagera sig i.
B. Håll koll på trender
Genom att skapa Reels arbetar du redan med algoritmen för att nå ut till så många som möjligt, men att använda ett trendande format eller ljudklipp kan boosta din räckvidd ytterligare. Ett tips är att kika igenom några Reels för att se om du kan upptäcka upprepade format eller ljudklipp. Fundera sedan på hur du skulle kunna använda dessa trender för just ditt företag.
C. Underhåll medan du utbildar
Trots att många företag har gjort sociala medier till en stor del av sin marknadsföring, är Instagram i slutändan primärt en källa för underhållning hos de flesta av användarna. Så även om det är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag, är det viktigt att du kommer ihåg att ha kul med dina Reels och inte ta dem på för stort allvar. Sträva efter att informera och utbilda din publik på ett sätt som känns både autentiskt och naturligt.
Sammanfattningsvis
Instagram Reels är ett utmärkt sätt att stärka ditt varumärke när du har lagt grunden för ditt nya företag. Börja med att välja rätt domännamn – nya toppdomäner som .Online, .Site, .Tech och .Store ger dig stora valmöjligheter, även om ditt förstahandsval är upptaget med mer traditionella toppdomäner. Döp dina sociala medier till ditt företagsnamn, och var konsekvent och kreativ för att bygga upp ett autentiskt varumärke med en visuell identitet som sticker ut från mängden.
Vill du veta mer om hur du kan använda Instagram för att utveckla ditt nya företag? Läs även våra 3 tips för SEO på Instagram!
Inlägget är skrivet av Rebecca Scott
Rebecca är Senior Content Marketing Specialist på Radix Web Services. En marknadsföringsentusiast som beskriver sin roll som dels en kreativ utforskare och dels en strategisk alkemist.