3 anledningar att välja proffsig e-post framför gratis e-post

E-post är den populäraste kommunikationstjänsten på internet idag, enligt rapporten Svenskarna och Internet. Nästan alla internetanvändare, 97 procent, använder e-post för att t ex kommunicera med vänner, kollegor, kunder, leverantörer, etc. Drygt två tredjedelar gör det dagligen. Det visar hur viktigt det är för dig som företagare att ha en fungerande e-postadress väl synlig för dina kunder på din hemsida, webshop, sociala medier och även tryckmaterial såsom visitkort och broschyrer.

Det är också viktigt att företagets e-postadress upplevs professionell för att varumärket ska anses seriöst och trovärdigt. Drygt två av tre svenskar uppfattar nämligen företag med e-postadresser som slutar med hotmail.com, gmail.com eller telia.com som oseriösa, omoderna och opålitliga*. Vi rekommenderar därför att du satsar på en domänbaserad, proffsig e-postadress till företaget snarare än en gratisvariant.

Tre fördelar med välja en proffsig, domänbaserad e-postadress framför en gratisvariant

1. Det stärker ditt varumärke

Använder du en domänbaserad e-postadress som överensstämmer med ditt företagsnamn (t ex info@dittföretagsnamn.se) marknadsförs ditt företag i varje mail du skickar då företagsnamnet och adressen till din hemsida visas tydligt i e-postadressen. Det stärker ditt varumärke då mottagaren gång på gång påminns om dig, ditt företagsnamn och företagets hemsida.

2. Det ökar trovärdigheten

Mail från en e-postadress som innehåller ett företagsnamn har större chans att få ett svar än ett mail som kommer från en Hotmail- eller Gmail-adress. Den domänbaserade e-postadressen får nämligen ditt företag att se seriöst och trovärdigt ut. Det ökar chansen för att nuvarande och blivande kunder väljer att (och vågar) göra affärer med dig.

3. Det effektiviserar ditt arbete

Skapar du e-postadresser till dina kollegor och för olika avdelningar (t ex anna@dittföretagsnamn.se och ekonomi@dittföretagsnamn.se) hamnar rätt mail till rätt inkorg på en gång utan att du behöver sortera och/eller vidarebefordra mailen. Det kan effektivisera ditt arbete och får dessutom ditt företag att upplevas större av dina kunder.

 

Så skaffar du proffsiga e-postadresser hos Loopia

För att skapa e-postadresser som ger ett seriöst intryck utåt gör du så här:

  1. Registrera ett domännamn på loopia.se. Tips! Välj ett domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn, t ex dittföretagsnamn.se.
  2. Beställ ett webbhotellspaket på loopia.se/bestall. Så fort det är aktivt loggar du in och väljer “Skapa en e-postadress” i huvudmenyn.
  3. Följ guiden för att skapa så många proffsiga e-postadresser du vill.

Svårt att komma på ett domännamn? Här är 3 tips

  1. Låt domännamnet överensstämma med företagsnamnet för att minska förvirring och göra det lättare för nuvarande och blivande kunder att hitta dig på webben.
  2. Välj ett domännamn som är enkelt, tydligt, lätt att komma ihåg, uttalas så som det skrivs och som representerar din verksamhet på ett tydligt sätt. Undvik också förkortningar för att inte skapa förvirring (om ditt företagsnamn inte är en känd förkortning förstås, t ex SJ eller SAS).
  3. Komplettera med vanliga felstavningar, fler toppdomäner samt med och utan specialtecken för att fånga upp så mycket trafik som möjligt till din hemsida.

Läs fler tips inför valet av ditt domännamn här »

 

* Enligt en undersökning genomförd av Kantar SIFO på uppdrag av Loopia under juni 2017.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *