7 tips: Förbered och förbättra din e-postmarknadsföring inför 2018

E-post är, tro’t eller ej, lika populärt som tidigare år. Hela 97% av alla internetanvändare kommunicerar med vänner, bekanta, kunder, leverantörer, mm via e-post enligt rapporten Svenskarna och Internet 2017.

Marknadsföring via e-post är ett kraftfullt verktyg för att engagera dina nuvarande och blivande kunder och öka chansen att bli deras förstahandsval vid framtida köp. Men vad är viktigt att tänka på för att lyckas med sin e-postmarknadsföring under 2018? Här är 7 tips som hoppas kunna hjälpa dig på traven.

1. Sätt upp ett mål för varje utskick

Saknar du ett mål med utskicket kommer inte mottagaren heller förstå vad målet med utskicket är. Se därför till att definiera målet innan du utformar och skickar mailet. Det kan t ex handla om att få mottagaren att läsa mer om tjänsten du erbjuder, att köpa en vara till kampanjpris, att fylla i ett undersökningsformulär, ladda ner en e-bok, mm.

2. Skriv personliga nyhetsbrev

Ett personligt utskick får generellt sett en högre öppningsfrekvens. Ett knep för att skriva personligt är att lägga till mottagarens förnamn i början av mailet (t ex “Hej Anna”). Var dock noga med att testskicka mailet innan det går ut till dina mottagare så att förnamnet stämmer. Ingenting är mindre personligt än ett mail med fel namn eller “Hej förnamn”.

Läs fler tips om hur du utformar ett personligt nyhetsbrev »

3. Ägna tid och kärlek åt ämnesraden

Undvik clickbait-ämnesrader (t ex “Anna hade alltid önskat sig en hundvalp – du anar inte vad hon fick istället”). Du kommer bara förlora på det om dina mottagare blir besvikna när de öppnar utskicket och ser att innehållet kanske inte motsvarar deras förväntningar.

Generella ämnesrader som inte säger någonting om innehållet (t ex “Månadens nyhetsbrev”) bör också undvikas. Försök istället beskriva innehållet och locka mottagaren till att öppna och läsa nyhetsbrevet. Ett tips är att läsa ämnesraden högt för dig själv innan du skickar – skulle du själv vilja öppna och läsa mailet?

5 typer av ämnesrader som får mottagaren att läsa mailet »

4. Testa att skicka på olika dagar

Tisdagar, onsdagar och torsdagar är de mest populära dagarna för att skicka e-post. Under dessa dagar fylls inkorgar till bredden av olika budskap som alla konkurrerar med varandra vilket kan göra att just ditt utskick försvinner i mängden. Om du upplever att din öppningsfrekvens sjunker kan du prova att skicka på måndagar eller fredagar (eller varför inte lördagar/söndagar?) och se om det blir bättre.

5. Skippa köpta e-postlistor, skicka bara till de som är intresserade

Har mottagaren inte själv valt att bli kontaktad av dig kan det skapa irritation och skada ditt varumärke och företagets trovärdighet. En besökare till din hemsida som aktivt fyller i sin e-postadress för att prenumerera eller ladda ner något är ofta mer engagerad och mottaglig för dina budskap.

Alltså: Behandla kundens inkorg så som du vill att din inkorg blir behandlad. Det vill säga, skicka inte nyhetsbrev till de som inte vill ha dem. Lägg hellre den tiden på att ge intresserade prenumeranter ännu bättre information.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

6. Har dina mottagare slutat öppna dina utskick? Ta reda på orsaken snabbt

Om fler och fler avprenumererar eller om antalet öppnade utskick minskar kan det vara ett tecken på att dina utskick inte motsvarar dina mottagares förväntningar. Prova att se över dina ämnesrader, paketera om innehållet och minska/öka antalet utskick på olika veckodagar för att se om det hjälper.

7. Minska risken för att klassas som spam

Om du spamklassas riskerar ditt domännamn att få ett sämre rykte och vilket kan svartlista det hos vissa e-postleverantörer. För att minska risken för spamklassning kan du t ex tänka på att använda ett tydligt avsändarnamn- och adress, undvika mängder av specialtecken i ämnesraden och att skapa en balans mellan text, bilder och länkar i innehållet.

Läs fler tips om hur du undviker att dina utskick klassas som spam »

Kom ihåg: E-postmarknadsföring blir tuffare, men funkar fortfarande

För varje år blir det allt svårare att engagera mottagare av e-postutskick och sticka ut från mängden i deras inkorgar. Det betyder dock inte att e-postmarknadsföring inte ger något, det blir bara mer konkurrenskraftigt.

Klyftan mellan e-postmarknadsförare som vet vad de gör och de som inte gör det växer. Se därför till att hålla dig uppdaterad och att testa olika metoder för bästa möjliga resultat hos just din målgrupp.

Kom igång och skicka nyhetsbrev till dina kunder via e-post

Vår nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter är ett enkelt och effektivt verktyg för nyhetsbrev och kampanjutskick via e-post. Med bara några få klick kan du marknadsföra ditt företag och informera dina kunder om de allra senaste nyheterna.

Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst Get a Newsletter »

 

Fler tips om e-postmarknadsföring från Loopia-bloggen:

Detta inlägg publicerades ursprungligen den 14 mars 2017 och har uppdaterats den 16 november 2017.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

3 reaktion på “7 tips: Förbered och förbättra din e-postmarknadsföring inför 2018

  1. Jan

    Jag vill gärna få kompendiet Så får du fler kunder med hjälp av webben

    Ladda ner e-bok (gratis)

  2. Anna Pettersson Inläggsförfattare

    Hej Jan, vad kul att du vill ta del av e-boken! För att ladda ner boken klickar du på knappen ”Ladda ner e-bok”, fyller i din e-postadress och klickar på ”Ladda ner guide”. E-boken bör därefter dyka upp i din inkorg inom kort 🙂

  3. Pingback: 5 ämnesrader som får mottagaren att öppna nyhetsbrevet - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *