Gör din webshop redo för julhandeln redan nu – 9 tips

Förbered din webshop inför julhandeln redan nuE-handeln fortsätter att öka för varje år som går och en stor del av shoppingen online sker naturligtvis i samband med julen. Det ger dig som driver en webshop ett riktigt guldläge från oktober till sista advent.

Vi har samlat 9 tips om hur du förbereder din webshop inför julhandeln så att fler kunder väljer att köpa klapparna hos just dig. Tänk på att inte vänta för länge – många är ute i god tid och handlar sina julklappar redan nu. 

1. Ta fram exklusiva julerbjudanden

Lyft fram särskilda julerbjudanden som presenteras på olika kreativa sätt, t ex en julkalender där varje lucka innehåller ett nytt erbjudande. Riktigt vassa erbjudanden får din webshop att sticka ut från mängden vilket är extra viktigt under julen då konkurrensen hårdnar bland alla webshoppar.

2. Julpynta din webshop

Det kan kännas lite tidigt att pynta med stjärnor och tomtar redan nu men faktum är att julhandeln startar redan i september och att rödgrön och glittrig webbdesign kan bidra till att dina julklappsletande besökare känner att de kommit till rätt ställe.

3. Mobilanpassa och optimera din webshop för en bra köpupplevelse

Julklappsletare vill handla snabbt, enkelt och smidigt och allt fler gör det från mobilen. Det gör det extra viktigt för dig att mobilanpassa din webshop så att designen anpassar sig efter den mobil, dator eller surfplatta den besöks ifrån och ger en bra köpupplevelse.

Det är också viktigt att minska webshopens laddningstid så gott det går genom att t ex optimera bildstorlekar och undvika onödiga tillägg som inte används. Det gör att det går snabbare för besökaren att hitta det hen letar efter. Läs mer om hur du ökar hastigheten på din sajt »

4. Öka kundens förtroende för din webshop

Erbjud välkända betallösningar, personlig support och experttips om olika produkter för att få besökaren att känna sig trygg med att handla från din webshop. Om du får många liknande frågor kan du lägga till en sida med vanliga frågor och svar så att dina besökare snabbt kan hitta svar på sina frågor på egen hand.

5. Julanpassa sökord och -fraser för att ranka högre på Google

Våra sökvanor ser lite annorlunda ut under julen. Därför kan det vara bra att väva in typiskt “juliga” ord och fraser så som ‘julklappstips’, ‘julklapp till syster/bror’, etc i produkttexter och rubriker för att placeras högre på dessa ord/fraser i sökmotorer som t ex Google.

6. Lev upp till dina kunders förväntningar

Att kunna leverera före jul vid beställning före ett visst datum är ett starkt lockbete – så länge du kan hålla vad du lovar. Att erbjuda längre ånger- och bytesrätt under julen är också ett dragplåster för julhandlarna.

7. Se och lär från tidigare år – och spara statistik inför nästa jul

Kika på statistiken från tidigare år och se över vilka tidpunkter dina kunder handlade mest, vad de köpte och vilka erbjudanden de nappade på. Upprepa sedan det som fungerade väl. Är din webshop ny för i år kan du bortse från detta och istället samla och spara all kommande statistik inför nästa år.

8. Marknadsför din webshop i flera kanaler

Ta reda på i vilka kanaler din målgrupp befinner sig och marknadsför din webshop och dina erbjudanden där. Tänk på att det är lättare att få befintliga kunder att handla igen än att värva helt nya kunder. Ett nyhetsbrev fyllt med bra julerbjudanden till dina befintliga kunder kan därför vara att rekommendera. Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst »

9. Glöm inte mellandagsrean

Efter jul kommer mellandagsrean då många spenderar sina julklappspengar på allt mellan himmel och jord. Utgå ifrån dina tidigare julerbjudanden för att snabbt och enkelt sätta upp nya kampanjer som anpassas efter mellandagsrean. Det blir en slutspurt för året och en kickstart för 2018.

Till sist önskar vi dig en riktigt god jul (långt i förskott) och ett stort lycka till!

 

Starta webshop i WordPress med WooCommerce – just nu fr 72 kr/mån

Just nu uppgraderar du till webbhotell från endast 72 kr/mån + slopad startavgift (ord. pris från 89 kr/mån och 369 kr startavgift) där hemsidesverktyget WordPress, e-handelslösningen WooCommerce och allt annat du behöver för att komma igång med företagets webshop ingår. Läs mer om våra webbhotellspaket »

Beställ webbhotell

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *