Gör det enkelt att dela dina inlägg – och 10 andra kostnadsfria tips för att öka företagets synlighet på Facebook

Gör det enkelt att dela dina inlägg - och 10 andra kostnadsfria tips för att synas bättre på FacebookMarknadsför du ditt företag på Facebook? Det många inte känner till är att den organiska (det vill säga icke-betalda) räckvidden för Facebook-inlägg minskat kraftigt, enligt en studie av SocialFlow.

I ett tidigare inlägg nämnde vi att den organiska räckvidden för Facebook-inlägg minskat allt mer med åren. Det innebär att färre följare ser dina inlägg vilket ger färre interaktioner och färre konverteringar, leads och kunder – så länge du inte betalar för att boosta dina inlägg förstås.

Det finns dock vissa saker du själv kan göra för att försöka få mer spridning på dina inlägg utan att behöva spendera en krona. Nedan listar vi 11 tips på hur du går tillväga.

1. Planera ditt innehåll i förväg

Planera och schemalägg dina Facebook-inlägg i förväg för att publicera inlägg konsekvent och hålla dina följares intresse vid liv. Ett välfyllt flöde ökar chansen till fler följare.

Tips! Sätt upp ett gäng kategorier över olika inläggstyper (t ex “innehåll från bloggen” och “roliga inlägg”) och fundera över vilka inlägg du kan skapa och schemalägga utifrån dessa. På så vis kan du vara mer strategisk i din Facebook-marknadsföring och se till så att rätt innehåll publiceras vid rätt tillfälle.

2. Publicera rätt mix av inlägg

Erbjud en mix av engagerande bilder, länkar till t ex din blogg, delningar av andras innehåll, videos, live-videos, mm på din Facebook-sida för att underhålla och engagera dina följare så att de vill se mer. Varje gång någon gillar, kommenterar eller delar ditt innehåll skickas en signal till Facebook om att de vill se mer vilket ökar synligheten för dina framtida inlägg.

3. Var först med det senaste

Håll dig uppdaterad om senaste nytt i branschen. Dels för att kunna haka på nya trender och funktioner, men också för att vara först med att publicera inlägg om nyheten som snappas upp och delas av intresserade Facebook-användare. Tänk på att nyheten ibland kan behöva vinklas och anpassas så att den blir relevant för just din verksamhet.

4. Använd bilder för att sticka ut från mängden

Använd bilder och andra visuella ting till allt du publicerar på Facebook. Facebook-inlägg med bilder får nämligen 2,3 gånger fler gilla-markeringar, kommentarer och delningar än inlägg utan bilder, enligt en studie gjord av BuzzSumo.

5. Gör det enkelt att dela dina inlägg

Uppmuntra dina följare till att dela och sprida dina inlägg på sina egna och andras tidslinjer så att dess synlighet ökar. Det gäller även för andra kanaler än Facebook, du kan t ex lägga till delningsknappar på din blogg för att öka chansen att innehållet sprids.

6. Se och lär med hjälp av Facebooks statistikverktyg

Testa vilka av dina inlägg som fungerar och vilka som inte gör det med hjälp av Facebooks statistikverktyg Insights. Där kan du se vilka som engagerat sig i ditt innehåll, var de bor, hur gamla de är, vilka intressen de har, mm och utifrån det planera din kommande Facebook-marknadsföring baserat på statistiken.

Tips: Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

7. Ompaketera och återpublicera bra innehåll

Om du skrivit och publicerat ett inlägg som fått riktigt bra respons på Facebook kan det vara en idé att ompaketera det (dvs omformulera det och kanske ge det en ny vinkling) och publicera inlägget på nytt. Så länge du paketerar om innehållet riskerar du inte att uppfattas som tjatig, utan framstår snarare som en expert inom ämnet vilket ökar trovärdigheten för ditt varumärke.

8. Stärk befintliga relationer istället för att enbart jaga nya

Publicera värdefullt innehåll (t ex tips, råd, nyheter, etc) som är av intresse för dina följare för att engagera dem och öka spridningen av dina inlägg. Enligt undersökningen av social@Ogilvy vi nämnde ovan når du ut till en lägre procent användare ju fler följare du har. Det gör det extra viktigt för dig med många följare att också vårda relationen till befintliga följare istället för att hela tiden jaga nya.

9. Publicera på bästa “sändningstid” för just dina följare

Använd Insights för att se när dina följare är inloggade på Facebook. Vissa rekommenderar att publicera inlägg när de flesta är inloggade, medan andra säger tvärtom och menar att du får mindre konkurrens i nyhetsflödet om du publicerar innehåll när färre är inloggade. Vad som fungerar bäst för dig får du reda på genom att testa olika tider och se vad som fungerar bäst på just din sida.

10. Uppmärksamma dina “gillare”

Om du får en kommentar eller en delning av ett Facebook-inlägg rekommenderar vi att du svarar på kommentaren eller åtminstone gillar den för att visa att du engagerar dig i din Facebook-sida och dess följare. När de ser att du lyssnar kommer de vara mer benägna att besöka din sida och engagera sig i ditt innehåll på nytt.

11. Framstå som en expert inom din bransch

Vi har alla ett gäng Facebook-sidor som vi besöker för att få information och tips om ett visst ämne eller inom en viss bransch som vi kan dela eller ta till hjälp för att hålla oss uppdaterade om vad som händer. Ha som mål att bli den sidan i den bransch du verkar i genom att dela med dig av värdefullt innehåll med tips och råd som kan lösa deras problem eller inspirera dem.

Fler Facebook-tips från Loopia-bloggen

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *