Hösten närmar sig (vare sig vi vill eller inte 😉 ) och det är hög tid att se över och fräscha upp ditt företags webbnärvaro – inte minst företagets sociala medier-konton. Vi har listat 8 tips på hur du går tillväga för att städa upp i dina sociala medier nedan.
1. Se över och rensa bland gamla inlägg
Gå igenom kanal för kanal och se efter om du har något gammalt, fastnålat inlägg kvar som inte är aktuellt längre och därför kan döljas från toppen eller raderas helt och hållet. Ett ouppdaterat flöde kan tolkas som att företaget inte längre är verksamt och aktivt. Därför är det viktigt att hålla företagets hemsida, blogg och sociala medier uppdaterade.
2. Uppdatera företagsinformationen
Se till så att “Om oss”-sektionen i respektive kanal är uppdaterad och att öppettider och kontaktuppgifter stämmer så att dina kunder enkelt kan ta kontakt med dig. Missa inte heller att länka till din hemsida från alla sociala kanaler.
3. Uppdatera bilder och banners
Är din profilbild mer än ett år gammal? Då är det dags att byta ut den mot förslagsvis en aktuell företagslogo. Uppdatera även omslagsbilden till något som representerar din verksamhet på ett bra sätt, t ex ett högupplöst foto av kontoret eller personalen.
Tänk på att hålla en röd tråd mellan bilderna och inläggen du publicerar så att de utstrålar samma känsla och stärker ditt företags varumärkesidentitet.
4. Analysera de kanaler ditt företag är aktivt i
Vilka kanaler går bra/mindre bra? Saknar ni någon kanal eller bör ni välja bort någon? Genom att se över och analysera dina olika kanaler får du information och insikter som kan hjälpa dig att ta fram rätt marknadsföringsstrategi.
5. Våga testa nya marknadsföringsmetoder
Ta en titt på dagens trender inom sociala medier och prova på någon av dessa metoder. För att utvecklas och attrahera en större publik är det viktigt att du som företagare vågar testa nya metoder för att interagera med företagets målgrupp.
6. Analysera företagets konkurrenter
Hur jobbar dina branschkollegor med sociala medier? Vad har de som inte du har och fungerar det bra eller mindre bra? Se över och analysera dina konkurrenters styrkor och svagheter och fundera ut hur du och ditt företag kan göra det ännu bättre.
7. Se över vilka som har åtkomst till företagets konton
Har någon som slutat jobba hos er fortfarande tillgång till era sociala konton, eller behöver någons rättigheter justeras beroende på ansvarsområden? Ta en titt och justera vid behov.
I samma veva kan du passa på att aktivera tvåfaktorsautentisering (t ex BankID-inloggning) där det är möjligt för att minska risken för att någon obehörig tar sig in på ditt konto. Att byta lösenord på samtliga konton är också bra att göra någon gång ibland för att hålla sig på den säkra sidan.
8. Ta en titt på statistiken
De flesta sociala nätverk erbjuder någon form av statistikverktyg. Se över siffrorna för att se vilka typer av inlägg som har gått bra och vilka som gått mindre bra. Utgå sedan från statistiken när du sätter upp mål och strategier för resten av året.
https://blogg.loopia.se/2017/01/23/hemsida-vs-facebook-darfor-behover-ditt-foretag-bada-delarna/