Att nå en större marknad är enligt många företagare en av de större utmaningarna. Marknadskonsulten Krister Maxe har över 15 års erfarenhet av marknadsföring och delar nedan med sig av marknadsföringstips till småföretagare och svarar på några frågor om vad som är viktigt att tänka på gällande online-marknadsföring när du vill nå ut till en bredare massa på nätet.
Vilka frågor är viktiga att ställa sig själv när man startar sin sajt eller webbutik?
– Vilken målgrupp riktar jag mig till och finns det ett behov av det jag tänker sälja?
Det finns en gammal historia om en av USA:s mest framgångsrika entreprenörer som under en workshop frågade deltagarna vilket konkurrensövertag de ville ha om de skulle öppna en hamburgerrestaurang. ”Hemligt innehåll i dressingen” svarade en del medan andra nämnde lågt pris, godaste burgaren, och så vidare. Entreprenören svarade: ”Ni kan få alla saker som ni har föreslagit, jag kommer att slå er även om jag bara får en enda sak: en svältande marknad.” Ska du starta något nytt? Se då till att det finns en marknad och att de har spenderarbyxorna på sig.
– Hur ska jag driva trafik till min sajt?
Ett sätt för att driva trafik som varken är tidskrävande eller kostsamt skulle kunna vara att bygga upp en kundkrets med smarta gerillakampanjer, som inte kostar så mycket men som ger ett bra resultat. Exempelvis kan du lägga upp en företagssida på Facebook där du skriver om ditt företag, dina produkter och tjänster där du sedan bjuder in alla dina kompisar till att gilla sidan. Det är en bra början.
Ett annat tips är att släppa första versionen av din sajt så snabbt som möjligt och fokusera på att samla in e-postadresser för att uppmärksamma produkterna du erbjuder via exempelvis nyhetsbrev via e-post.
– Varför ska kunderna välja att köpa av mig och inte av någon annan?
Slå dig ner vid köksbordet (eller på ett fik) och fundera igenom varför folk ska välja just dig. Har du bättre pris? Bättre kvalitet? Har du bättre kundservice? Och så vidare. Vad är det som gör just ditt företag unikt och hur ska du berätta det?
Kan du nämna några punkter som är viktiga för företagare att tänka på gällande marknadsföring på nätet?
- Utgå ifrån att folk inte känner till företaget. Ju tydligare du är med vad du gör och vad du säljer, desto bättre.
- Lägg ner tid på att skriva attraktiva budskap och erbjudanden.
- Ta hjälp av andra. Rådfråga en mentor som har den erfarenhet du behöver.
- Testa olika marknadsföringskanaler innan du bestämmer dig för vilken/vilka du vill använda.
Ser du några nya trender inom online-marknadsföring som du tror på?
Content marketing är hett just nu men det är egentligen inget nytt, det är bara det att det finns många nya kanaler att berätta om företaget. Det handlar det alltså om någon typ av innehåll som du publicerar i olika kanaler. Det kan handla om videos, artiklar, ”tweets” på Twitter, enkäter, webinarier, podcasts och så vidare. Man kan säga att det handlar om allt man publicerar på Internet som inte har en köpknapp och vars huvudsyfte inte är försäljning, även om det är vad du strävar efter i slutändan.
Videos i säljprocessen är också hett just nu. I många fall är företagen ansiktslösa på Internet, men med video kan man visa upp vem man är, hur produkterna fungerar och mycket annat. I de flesta fall är det lättare att kolla på en video än vad det är att läsa en artikel. Tiden vi orkar fokusera på en viss sak är kort på Internet, vilket är viktigt att tänka på när det gäller både innehållet man publicerar och hur man publicerar det.
Tack Krister för att du ville dela med dig av din kunskap!
Intervjun är genomförd av Patrik Nilsson på Företagande.se som även skrivit inlägget.
Krister Maxe har över 15 års erfarenhet av marknadsföring och jobbar som konsult och copywriter. Han är även författare till flertalet böcker och håller populära kurser och webinarier inom marknadsföring och copywriting. På www.maxe.nu kan du bland annat ta del av Kristers checklista för bättre marknadsföring.
Bilderna är lånade från joethegoatfarmer.com.