One Statement Media är byrån som styr upp din digitala marknadsföring och lär dig knepen för att lyckas.
Det här är den trettonde delen i min löpande serie där jag intervjuar Loopias partners för att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig själv att kasta dig ut i webbdjungeln med hemsidor, e-handel och marknadsföring på nätet.
Den här gången är det dags för den eftertänksamme marknadsföraren Greger Hillman på One Statement Media i Nyköping.
Så vem är egentligen saxofonisten Greger Hillman?
Hur mycket tid har vi, haha? Okej, här kommer en snabbversion.
Jag har bakgrund som frilansmusiker och musikpedagog, men sadlade om 2012 till att jobba med webben på heltid. I ryggsäcken har jag 20 års erfarenhet av mediaproduktion och de senaste 10 åren har jag producerat en hel del hemsidor, webbkurser, videor och podcasts.
Under mina år som frilansmusiker reste jag världen över och spelade ABBAs musik med ett stort tributeband. Det var grymt kul och jag brukar tacka Björn och Benny för att de hjälpt mig se världen.
För ungefär 5 år sedan lanserade jag en egen saxofonskola på nätet. Den bygger på förinspelade lektioner där jag lär ut hur man spelar saxofon. Skolan är helt på engelska och har idag elever från ca 50 länder. Jag har till och med en saxofonskiva på Spotify.
Jag har också jobbat med sökmotoroptimering och var under några år en stark affiliate inom snöslungesegmentet där jag konkurrerade med bl a Prisjakt och Pricerunner. Det var en rolig tid, men mycket har ändrats på Google sedan dess så det är inget jag satsar på längre.
Idag fokuserar jag på att hjälpa företagare i Sverige med att synas på nätet. Det gör jag på flera olika sätt. Dels via min podcast Hillman Podden men också via webbkurser och online coaching. Under de senaste året har jag också hållit i utbildningsdagar på plats hos flera företag och organisationer som vill vässa sin digitala närvaro.
Jag jobbar också mycket med att bygga systemen som gör det möjligt att få hävstångseffekt kring marknadsföring online. Det brukar ibland kallas för säljtunnlar eller säljtrattar och innebär egentligen resan dina presumtiva kunder tar för att bli dina kunder.
Då tycker jag att vi ger läsarna ett smakprov och kollar på Gregers nyinspelade video med tips om digital marknadsföring.
Jag är en totalnörd när det gäller teknik och system som du märker…
Samtidigt har jag stor nytta av min bakgrund som pedagog när jag förklarar koncept i Hillman Podden eller när jag jobbar med en av mina kunder.
Hur började du med podcasts?
Jag hade producerat en hel del radio och såg en möjlighet att använda podcasten som en kanal till min målgrupp. Det har ju visat sig vara en riktigt bra satsning eftersom många förfrågningar kommer via podden numera.
Hillman Podden vänder sig till företagare som vill dra nytta av webben i sitt företagande och innehållet fokuserar runt ”how-to” blandat med egna erfarenheter, vilket många verkar gilla. Podden har över 55 000 nedladdningar och 60+ avsnitt som du kan lyssna på direkt via iTunes eller på HillmanPodden.se.
Berätta lite om ditt företag!
One Statement Media är en webbyrå i Nyköping som hjälper företag att generera kunder och affärer via internet. Vi fokuserar på insatser som ger våra kunder fler bokningar, besök till hemsidan och ökad försäljning. Det handlar till stor del om att synas på rätt plattform vid rätt tidpunkt och framför rätt målgrupp. Vi är ett litet team på 2 personer, men ibland utökar vi styrkan via vårt kontaktnät i olika typer av samarbeten. Det gör vår verksamhet flexibel och skalbar när vi behöver det.
De senaste två åren har antalet förfrågningar utanför vår region ökat i raketfart. De beror framförallt på min podcast – Hillman Podden – men också de onlinekurser jag erbjuder via gregerhillman.se, där jag delar med mig av digitala strategier, “how-to”-videor och artiklar. Vi utbildar företagare över hela landet just nu.
Hur ser den typiska kunden ut för er?
Våra kunder kommer framförallt till oss för att få hjälp med att synas bra på nätet. Idag räcker det inte med att ha en hemsida, även om den är otroligt viktig och navet i din marknadsföring online. Ofta är det en kombination av hemsida och annonskampanjer som är den bästa lösningen för att ditt företag ska få nya kunder online.
Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?
Vi ser helheten och tar ett helikopterperspektiv på din verksamhet. Ditt mål som företagare är såklart att nå fler kunder och vi hjälper dig nå dit.
Vårt koncept bygger på att det ska vara enkelt, personligt och flexibelt för våra kunder att anlita oss. Därför har vi bl a rådgivning och supporttjänster direkt online, vilket våra kunder uppskattar väldigt mycket.
Kunderna vi hjälper finns över hela landet, från Skellefteå i norr till Malmö i söder.
Jag tror många gillar att vi är en liten byrå och ofta är det mig personligen man vill få hjälp av. Det är något som vuxit fram över tiden och numera kommer många kunder till oss efter att ha lyssnat på Hillman Podden eller när de besökt gregerhillman.se.
Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?
Du behöver börja med att ta reda på vad du faktiskt behöver. Din hemsida är navet i din digitala marknadsföring och den ska generera affärer till ditt bolag.
Med det som bakgrund rekommenderar jag att du börjar med att ta kontakt med en byrå eller person som har mycket erfarenhet kring företagande online. Jag avråder samtidigt från att lägga hemsidan i händerna på en släkting eller kompis kompis som “kan lite om datorer”.
Du måste se hemsidan och din digitala marknadsföring som de viktiga säljkanaler de faktiskt är.
Jag gillar utmaningar så låt mig försöka med en liknelse:
Din hemsida är lite som en bil. Du behöver en som tar dig från A till B på ett säkert och effektivt sätt.
I hemsidebranschen finns det många hemmafixare och risken, för dig som kund med att gå den vägen, är att du får motsvarigheten till en bil med 3 hjul, två rattar och ett badkar….
Varför valde du Loopia?
För oss är det viktigt att hela kedjan är hel. Dvs, att produktion, leverans och support fungerar så att kunden inte behöver bekymra sig. Där delar Loopia vår vision och därför är vi numera också partner till dem, vilket gör det enkelt för oss att administrera kundkonton via vår ÅF-panel.
Därtill är Loopias support helt outstanding, både för kunder och återförsäljare. Det är enkelt och funkar utan strul – vilket i slutändan är det som är viktigast.
Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?
Bland byråer pratas det mycket om SSL-certifikat just nu och vikten av att man uppdaterar sin hemsida med “det gröna hänglåset” för att hålla hemsidan säker och få lite extra hjälp i Googles sökresultat.
Inom digital marknadsföring bubblar det kring olika typer av digital annonsering. Många annonsörer börjar ifrågasätta höga priser och dålig träffsäkerhet i tidningsannonser och allt fler företagare får upp ögonen för möjligheterna med riktade annonser på digitala plattformar som Facebook och Google.
Via mina kanaler märker jag också ett stort intresse kring att lära sig hålla Webinar, Starta Podcast och automatisera marknadsföring på olika sätt för att driva trafik och försäljning online.
Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?
Inom försäljning online kommer den personliga köpupplevelsen bli allt viktigare. Spridningen av inlägg på sociala medier fortsätter sjunka och fler börjar förstå vikten av att annonsera för att nå sin målgrupp. Vi kommer troligen också se mer av annonser och automatiska meddelanden i bl a Facebook messenger.
Vi önskar Greger och One Statement Media fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.
Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt eller digital marknadsföring så hittar du Greger på www.osmedia.se, känner du dig däremot sugen att lyssna på lite skön saxofonmusik så hittar du Gregers prisade platta här nedanför. Du kan även kontakta Loopias partneravdelning på partner@loopia.se om du behöver hjälp så kan vi kolla med några av våra övriga 3 500 partners.
Vill du också bli partner till Loopia?
Som partner får du inte bara tillgång till branschens bästa tjänster, du skapar möjligheter för dig själv, bygger kontaktnät och förenklar ditt arbete, helt utan kostnad eller säljkrav. Läs mer om Loopias partneravtal »