Google är fortfarande kung av sökmotorer, och som småföretagare är sökmotorerna ett enkelt och billigt sätt att sälja och marknadsföra. Mittföretag.com har skrivit ihop sju tips som hjälper din sajt mot toppen i Googles organiska träfflista.
1. Uppdateringar
Google rankar bland annat din sida efter hur många gånger besökaren har varit inne på den, så det är viktigt att uppdatera den ofta för att få återkommande besökare. Ju fler “sidor” du har på din sida desto mer gillas den av sökmotorerna. Uppdatera exempelvis med nya råd och rön inom din bransch och med nya produkter och nyheter.
2. Optimera efter Googles riktlinjer
Som småföretagare blir du ständigt uppringd av företag som vill hjälpa dig med sökoptimering, men vi rekommenderar att du sköter det mesta själv (eftersom det är ganska lätt). Se till att optimera varje sida efter de två sökord som är viktigast. Ha med orden i rubriken, i ingressen, några gånger i texten och viktigast av allt – i titletaggen. Se även till att länktexter innehåller ordet. Det är också viktigt att webbadressen innehåller rubriken, i stället för till exempel nyttforetag.com/27263.html. Kolla gärna in Loopias skola i sökmotoroptimering
3. Analysera noga
Anledningen till att du vill synas på Google är förstås att du vill göra om besökare till kunder, och genom att analysera besökarna via Google Analytics (det är gratis) lär du dig vilka aktiviteter som ger resultat. Här kan du direkt se vilka sökord som genererar affärer eller vilka sökord som ger dig flest besökare.
4. Lär dig riktlinjerna
På Webmaster Central får du veta hur din sajt ska vara uppbyggd för att gillas, och här får du även tips om hur du kan optimera din sida. Om du följer rikt- linjerna blir det enklare för Google att hitta och indexera din sajt.
Sajten sokmotorkonsult.se ger dig också en indikation på hur din sajt ligger till i förhållande till riktlinjerna.
5. Länkar
Den kanske viktigaste faktorn för att lyckas med en sajt är att få inlänkar. Google lägger stor vikt vid länkar – och ju fler kvalitetslänkar desto bättre. Ha som mål att skaffa en ny länk till din sida varje dag. Se till att de som länkar skriver relevanta ord i länktexten, till exempel Tips om smycken och kläder.
6. Testa Google Adwords
Ett enkelt sätt att snabbt synas på Googles förstasida (innan du syns i den organiska träfflistan) är att använda Adwords. Du betalar bara per klick, och bestämmer själv hur mycket du kan tänka dig att betala. Är du snickare i Malmö är det bättre att synas på kombinationen “Malmö+snickare” än att betala mycket för att synas på ordet “snickare”. Det bästa med Adwords är att de annonser som är mest relevanta för användaren får förtur och därmed är det inte enbart annonsbudgeten som bestäm- mer placeringen. Kolla gärna in Loopias Adwords-skola för att komma igång
7. Innehållet!
Glöm inte att innehållet på din sida är absolut viktigast. Ingen sökoptimering i världen kan rädda en ointressant sida. Om du däremot satsar hårt på ett bra innehåll – och ser till att göra några enkla sökmotorjusteringar – har du kommit väldigt långt.
Passa även på att använda de gratismöjligheter till publicitet som finns i Googles kanaler. Lägg till ditt företag på Google Maps och lägg upp material på YouTube. Det är gratis och ger bra länkar till sajten.
Text: Mittforetag.com
Vill du läsa fler avgörande tips om hur du kan få ditt företag att rankas högre på Google, rekommenderar vi mittföretag.com. Klicka här!