5 tips för att nå ut till dina kunder digitalt

Syns du inte, så finns du inte! Hårt “ordspråk” men dessvärre helt sant för dig som vill nå ut till dina kunder på webben. När du startar ett företag och vill sälja din produkt/tjänst är det viktigt att marknadsföra dig utåt. Som ny på marknaden kan det vara svårt för kunder att hitta till dig. Därför måste du hjälpa dem att finna din produkt eller tjänst. Här kommer några praktiska tips på hur du på ett bra sätt kan marknadsföra dig mot dina kunder. 

1. Planera din marknadsföring

Planering är en viktig nyckel för att din marknadsföring ska synas. Du behöver egentligen inte använda några dyra verktyg i början, ett excelark kan räcka. Men det du behöver är en plan för när, vad och var du ska marknadsföra ditt företag. Du vill inte spamma dina följare/kunder intensivt under en period för att därefter inte ha någonting. Att synas kontinuerligt med jämn spridning gör att kunderna inte tröttnar på intensiteten men samtidigt får påminnelser om att ditt företag finns. Med det sagt, ta fram en plan som du slaviskt följer – men ha också utrymme för spontana inspel.

2. Analysera din målgrupp

För att du ska få ut din marknadsförings fulla potential behöver du ta en funderare kring vem du marknadsför dig mot. Du behöver inte ha samma målgrupp varje gång (du kanske har en ny kampanj eller produkter som inte passar den förra gruppen), men det är viktigt att du har en påtänkt målgrupp för varje kampanj. En gång kanske du riktar dig mot befintliga kunder, andra gången mot potentiella kunder och tredje gången potentiella partners. Alla dessa tre är olika målgrupper som förväntar sig olika innehåll och det är viktigt för dig att veta vem du marknadsför dig till. Gör en målgruppsanalys för att förstå det bättre.

3. Bestäm vad du ska förmedla

Likt den förra rubriken om VEM du ska marknadsföra dig mot, är det viktigt att veta VAD du vill förmedla. Det är knytet till målgruppen då olika målgrupper förväntar sig att se olika inriktningar från dig. När du gjort en analys för vem du marknadsför dig till, gör en analys på vad de vill se.

4. Testa dig fram

Ibland blir resultatet av vissa digitala kampanjer väldigt bra och ibland kan kampanjerna inte slå igenom. Men det gör inget – det är bara att testa på nytt. För att skapa bra marknadsföring måste du ta reda på hur din målgrupp beter sig och när. Genom att testa och göra om, t.ex. ändra tid eller någon text, så lär du dig vad, när och hur du ska göra för att få bäst effekt på din kampanj och marknadsföring.

5. Stick ut från mängden

För att nå ut till många och snabbt används den digitala marknadsföringen – inga konstigheter med det. Däremot gör det att ALLA använder digital marknadsföring, dina kunder, dina partners men även dina konkurrenter. Därför måste du sticka ut från mängden! Gör något annorlunda, kul, allvarligt, men på ett sådant sätt som inte är “det gamla vanliga”. Genom att du sticker ut så tränger du igenom det digitala bruset och syns bättre. Ta en titt på mina tips för att sticka ut här »

Stort lycka till!

Entreprenörden, Klara-Maria Mach

 

Klara-Maria Mach är grundare till bloggen Entreprenörden. Hon brinner för entreprenörskap och företagande vilket även gett resultat då hon flertal gånger blivit tilldelad utmärkelsen ”En av Sveriges inspiratörer för entreprenörer”. Förutom bloggen driver hon Entreprenörddagen, utbildningsevent för företagare i Sverige och den nationella kvinnokonferensen Wonder Women. Klara-Maria finner du även på scenen på flertal event då hon arbetar flitigt som moderator.

 

Om Wonder Women

Hösten 2017 startade konceptet Wonder Women. En kvinnokonferens för svenska entreprenörer och företagare men även för kvinnor som är intresserad av att starta sin egen verksamhet. Konferensen hålls under en helg i september med varierande aktiviteter och är planerad att hållas årligen.

Arrangemanget samlar kvinnor som oftast sitter på samma funderingar, tankar och idéer. Istället för att bolla med ”samla gamla människor” får man möjlighet att träffa nya människor att diskutera med. Deltagarna breddar sitt nätverk och förstår att de inte är ensamma med sitt företagande – vi kämpar alla tillsammans.

Årets Wonder Women är 29-30 september, mer information kring konferensen, agendan och anmälan finner du här: http://www.entreprenorddagen.se/event/wonder-women-2018/

5 tips för dig som vill starta och driva ett eget företag

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “5 tips för att nå ut till dina kunder digitalt

  1. David Vesterlund

    Väldigt bra tips och att våga testa är något jag verkligen förespråkar. För ett par år sedan hade jag en blogg och skrev om försäljningen men jag upplevde inte att jag hittade mina läsare. Trots att approachen i bloggen var unik och de som väl läste verkligen uppskattade innehållet så fick jag aldrig till någon bra spridning.
    Det jag sen gjorde förändrade mitt arbete med digital marknadsföring för all framtid. Jag läste på om sökmotoroptimering och började testa mig fram. Gjorde enkla sökordsanalyser och skrev bloggtexter utifrån sökord som verkade passa min blogg och som många sökte på. Efter ett tag gav det effekt, en del saker gick dåligt men andra gick väldigt bra.
    Som tur är innebär bra seo-texter numera ungefär samma sak som att vara en bra skribent överlag. Vissa variationer förstås. Finns väldigt mycket man kan göra om man bara vågar så jag tar gärna och fyller på med tips nummer 6, lär dig om sökmotoroptimering. Här är ett antal enkla och samlade tips där jag skriver om hur en sökmotoroptimerare jobbar. https://etttusenprocent.com/sokmotoroptimerare/
    Plocka godbitarna och våga stick ut ur mängden med ditt företag!
    /
    David

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *