Att starta en företagsblogg är en bra väg att gå för att stärka ditt varumärke, få bättre rankning i sökmotorer, sprida din expertis och dela med dig av tips och tricks till befintliga och blivande kunder. Vi har samlat tre tips som hjälper dig att komma igång med din företagsblogg nedan.
1. Sätt upp en plan för ditt bloggande
Bestäm hur ofta du ska publicera nya inlägg, vilka ämnen du ska skriva om, hur du ska dra trafik till bloggen, i vilka kanaler inläggen ska spridas och vad besöket på bloggen ska leda läsaren till. Att planera ditt bloggande är viktigt för att hinna med att uppdatera ofta med inlägg som intresserar din målgrupp och som hjälper till att nå de mål som satts upp för bloggen.
2. Skriv blogginlägg som intresserar din målgrupp
När du har arbetat fram en plan för ditt bloggande är det dags att börja skriva inläggen. Tänk på att hålla dig till ämnen inom ditt område (t ex IT om du jobbar med IT) eller åtminstone ämnen som intresserar din målgrupp. Dina besökare är nyfikna på just din blogg på grund av att du har kunskap om ett visst område.
3. Mät och utvärdera blogginläggen
När du publicerat ett gäng blogginlägg kan det vara bra att mäta och utvärdera vilka inlägg som fått bäst spridning och flest klick, med hjälp av t ex Google Analytics. Ta till dig och lär dig utifrån det som utvärderingen visar inför kommande inlägg. Kika också på var trafiken till din blogg kommer ifrån, är det någon ny kanal som du bör dela inläggen i framöver?
Vill du komma igång med din företagsblogg snabbt och enkelt?
Beställ ett av våra webbhotellspaket där det populära blogg- och hemsidesverktyget WordPress ingår. Installera WordPress via vår enkla steg-för-steg-guide och var igång med din blogg inom ett par minuter.
» Läs också våra 5 tips till dig som kommit igång med företagsbloggandet
Fantastiskt och mycket hjälp. Tack för så stor hjälp och vägledning. Du gjorde något omöjligt möjligt. Tack från mitt hjärta.
Riktigt bra blogginlägg fick många tips!
Alla tips var bra tack