Så tog UF-företaget Somnium Audio fram sin affärsidé och affärsplan

Daniel, Rasmus och Sixten från UF-företaget Somnium AudioSomnium Audio heter UF-företaget som erbjuder hörlurar av hög kvalité till ett lågt pris. Allt för att du ska slippa spendera halva studiebidraget på nya lurar när de gamla glömts kvar i skolan, råkat doppas i vattenflaskan på gymmet eller bara slutat fungera av någon annan anledning. Perfekt för dig som alltid vill ha musiken till hands.

Företaget drivs som ett UF-projekt av Rasmus, Sixten och Daniel under deras andra år på el- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik på Grillska gymnasiet i Västerås. Läs intervjun med VDn Rasmus nedan om hur arbetet gått hittills och hur de tagit fram sin affärsidé och affärsplan. 

Hur fick ni idén om att sälja hörlurar av bra kvalitet till ett lägre pris?

UF-företaget Somnium Audio erbjuder utöver hörlurar också distribution av musiktjänster.

Utöver hörlurarna erbjuder vi också möjligheten att distribuera och marknadsföra sin musik genom oss, vilket grundar sig i att jag länge haft en idé om att starta något form av skivbolag eftersom jag producerar musik på fritiden. När vi började kursen Entreprenörskap under vårt andra år på gymnasiet visste jag att vi skulle starta UF-företag och såg det som en perfekt möjlighet att lära mig hur allt kring företagande fungerar.

Jag pratade ihop mig med Daniel & Sixten som går i min klass och de ville gärna starta företag med mig. Då vi inte bara ville släppa musik under UF-året bestämde vi oss för att försöka vidareutveckla idén. Vi kom fram till att alla hade en sak gemensamt, vänner och bekanta som ofta behövde köpa nya hörlurar för att de hade haft sönder eller tappat bort sitt tidigare par. Det resulterade i en relativt stor summa pengar varje år eller till och med varje månad. Vi undersökte vad produktionskostnaden för hörlurar låg på och insåg att det borde gå att erbjuda ett billigare alternativ som fortfarande håller hög kvalité. Det var då företagets officiella affärsidé grundades.

Vad är er affärsidé?

Vår affärsidé är att distribuera musik digitalt världen över och sälja musikrelaterade produkter till ett konkurrenskraftigt pris.

UF-företaget Somnium Audio erbjuder hörlurar av hög kvalitet till ett lägre pris.

Hur har arbetet med UF-företaget sett ut hittills?

Hittills har det varit mycket självständigt arbete för oss som företag i ett försök om att lära oss så mycket som möjligt. Vi har jobbat med att ta fram en affärsidé, hittat en tillverkare i Hong Kong som kan producera de produkter vi säljer, skapat sidor på sociala medier, utvecklat en hemsida och webshop, tagit fram en logotyp samt framställt en affärsplan och en budget.

Hur gick det till när ni tog fram er affärsplan?

När vi framställde affärsplanen var det viktigt för oss att den skulle vara kort men samtidigt innehålla mycket information om företaget. Vi fick inspiration från tidigare UF-företags affärsplaner och valde sedan ut rubriker för innehållet utifrån tävlingskriterierna för ”Årets Affärsplan”. De moment vi hade ett större fokus på var att presentera vår organisation, våra produkter och hur vi ska marknadsföra våra produkter. När affärsplanen började att komma till grund med rätt rubriker på rätt plats, diskuterade vi inom företaget kring vad vi skulle skriva under varje rubrik. Efter ett första utkast hade vi ”kompisbedömning” i skolan, därefter fick vi revidera och skicka in den kompletterade versionen till en Entreprenörskapslärare på skolan. Denna gången fick vi konstruktiv kritik utifrån vad som var bra, och vad som kunde förbättras.

Den slutgiltiga affärsplanen innehåller bland annat information om företaget och vad vi erbjuder, en analys över vår marknad och våra konkurrenter och en swot-analys över våra styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

Så tog UF-företaget Somnium Audio fram sin affärsidé och affärsplan

Vad har ni för förväntningar på ert UF-företagande?

Företagets vision är att vi under UF-året 2017/18 ska sprida och stärka vårt varumärke och kunskapen om vilka möjligheter det finns ute på marknaden för både tillverkare och återförsäljare av musikrelaterade produkter.

Häng med under Somnium Audio’s resa på Loopia-bloggen där vi titt som tätt publicerar senaste nytt om UF-företaget. I nästa inlägg beskriver Rasmus, Sixten och Daniel hur de skapat sin hemsida och webshop samt hur de valt att marknadsföra sitt företag och varför. Fram till dess önskar vi Somnium Audio ett stort lycka till med projektet!

 

Vad är ett UF-företag?

UF står för Ung Företagsamhet och är ett projekt som många gymnasieskolor genomför tillsammans med eleverna som går ut på att under ett års tid starta ett företag, driva det och till sist avveckla det.

 

5 anledningar till varför ditt företag behöver en hemsida – oavsett storlek

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *