Instagram Stories är en funktion som låter dig förmedla en dags händelseförlopp i foton och korta videoklipp, separerade från ditt vanliga utrymme. Varje foto eller video blir en del av din “story” och efter 24 timmar försvinner de från flödet, en och en i samma ordning som du publicerat dem. Här behövs inga “perfekta” foton, utan snarare snabba uppdateringar från här och nu.
Om du som företagare är aktiv på Instagram idag bör du hoppa på Stories på en gång. Det ger dig möjlighet att skapa massor av kreativt innehåll utan att behöva satsa på en ny social kanal. Här nedanför beskriver vi hur och med vilket innehåll du som företagare kommer igång med Instagram Stories.
Hur kommer jag igång med Instagram Stories?
1. Tryck på kamerasymbolen högst upp i det vänstra hörnet på startsidan i Instagram-appen.
2. Ta ett foto genom att trycka på den runda knappen eller spela in en video genom att hålla ned knappen. Om du hellre vill ladda upp något från din kamerarulle klickar du på miniatyrbilden till vänster om knappen.
3. Spexa till inlägget med olika färger, former och filter. Klicka på pennan för att rita på bilden, “Aa” för att lägga till text/emojis och bildsymbolen för att lägga till en plats, väderstatus, klockslag, GIF, med mera. Du kan också lägga till ett enkelt färgfilter genom att swipa åt vänster eller höger.
4. Dela ditt foto eller videoklipp i Instagram Stories genom att trycka på “Din händelse”. När bilden publicerats visas den högst upp i dina följares flöden och också i din egen profil om du trycker på din profilbild.
Vill du spara fotot klickar du istället på “Spara”, och vill du skicka det direkt till en av dina följare väljer du “Skicka till”.
5. Se vilka som kikat på ditt foto/videoklipp genom att öppna fotot/videoklippet och klicka på miniatyrbilderna längst ned till vänster.
7 tips på innehåll till Instagram Stories för dig som företagare
- Tips och råd
Dela med dig av snabba tips och råd om dina produkter eller tjänster i bild- eller videoform. Att t ex svara på vanligen ställda frågor är något som kommer att uppskattas av de av dina Instagram-följare som också använder dina tjänster.
- Erbjudanden och kampanjer
Har du ett tillfälligt erbjudande som endast gäller under kortare period (Black Friday till exempel) passar det extra bra att sprida som en story, eftersom det endast visas under 24 timmar.
- Produktlanseringar
Dela med dig av en förhandstitt av en kommande produktlansering. Det är alltid uppskattat att få vara bland de första att få veta något – så även bland dina följare och kunder.
- ”Behind the scenes”
Låt dina följare se vad som händer inom företaget under en helt vanlig dag på kontoret/i butiken/etc. Har du ett större företag kan du låta personer på olika avdelningar dokumentera sina dagar som ”stories” med jämna mellanrum.
- Event, mässor, firanden, etc
Ett roligt event, deltagande på en mässa eller ett jubileumsfirande är exempel på perfekta händelser att dela i Instagram Stories.
- Högtider och temadagar
Gör ni något särskilt på företaget under julveckan? Dela det på Instagram Stories och passa på att önska alla följare en riktigt god jul. Detsamma gäller för övriga högtider och temadagar året runt.
- Puffa för tävlingar
Arrangerar du en tävling av något slag just nu? Påminn dina följare om att de fortfarande har chans att vinna. Det ger ett högre engagemang på tävlingen och som bonus ett helt gäng glada Instagram-följare.
Läs mer om hur du som företagare blir en mästare på Instagram »
Vanliga frågor och svar om Instagram Stories »
Psst… Följ Loopia på Instagram för att ta del av en och annan behind the scenes-bild från Loopia HQ!
6 svar på “Instagram Stories för företag – Tips till dig som vill prova”