Som företagare är vi alla mer eller mindre beroende av nätjätten Googles kraftfulla sökmotor för att kunna hittas på webben av nuvarande och blivande kunder. Hela 98 procent av svenskarna använder Google för att hitta information om företag och deras produkter och tjänster* och finns vi inte med där går vi miste om en stor möjlighet till fler kunder och större intäkter.
Här nedanför delar vi med oss av fem tips som hjälper dig att bli synlig på Google.
5 tips för att göra din hemsida synlig på Google
1. Anmäl din hemsida till Google
Din hemsida kommer att hittas av Googles sökrobotar så småningom men om du vill påskynda processen lite kan du anmäla din hemsida till Google genom att t ex skicka in din sitemap via Google Search Console.
2. Länka till din hemsida från andra sidor
Försök att få andra sidor på webben som är relevanta för din verksamhet att länka till din hemsida. Det gör det enklare för Googles sökrobotar att hitta din hemsida och förstå att den är relevant och bör synas högt upp bland sökresultaten.
Om du vill hjälpa dig själv på traven kan du t ex länka till din hemsida från dina sociala kanaler, gästblogga för en annan sajt eller be vänner eller kollegor tipsa om din hemsida från sina egna sajter.
3. Välj sökord som passar din hemsida perfekt
Se till att väva in bra sökord som är relevanta för din verksamhet i texten på din hemsida. Bra sökord är vanligtvis tre till fem ord långa fraser som personer söker på för att hitta ett företag som liknar ditt. Erbjuder du till exempel värmeljus som doftar vanilj bör du försöka väva in “doftljus” och “vanilj” i innehållet på din hemsida så att den dyker upp bland sökresultaten när någon googlar på en fras som innehåller just dessa ord.
4. Ge dina metataggar kärlek
Metataggen är den beskrivning som visas under din hemsidas titel i Googles sökresultat. Det är metataggen som lockar in besökaren till din hemsida från Google och därför är det viktigt att du ger den kärlek genom att lägga ner tid på att formulera en bra och säljande text som berättar om fördelarna med din verksamhet och dess hemsida.
5. Anpassa hemsidan efter mobiler
Hela 60 procent av svenskarna använder mobilen var eller varannan gång de söker information om företag på webben*. Det här känner Google till, och därför jobbar de aktivt med att förbättra användarupplevelsen för just mobila besökare.
De har bland annat infört Mobile first-indexering som innebär att de i första hand tittar på mobilversionen av din hemsida när de bestämmer var den ska placeras i sökresultatet. Det gör det oerhört viktigt för dig som företagare att mobilanpassa din hemsida.
Läs mer om sökmotoroptimering:
- Lägg till alt-texter och få din hemsida att synas i Googles bildsök
- SEO-ordlista: Viktiga ord och begrepp att känna till
- 3 frågor att se över för att förbättra din sökmotoroptimering och synlighet på Google
* Enligt rapporten Svenska företag på webben 2018.
Har ni några tips på hur man kan förbättra den här undersidan?
https://hlrgruppen.se/hlr-utbildning-med-hjartstartare/
Tycker ni missar att poängtera hur viktigt det är att ge titel-taggen lite extra kärlek. Visst kan meta desription öka CTR men den påverkar ju inte hur väl du rankar.
Kan bara instämma med ovanstående.
Tack för en bra artikel, har själv försökt ranka högt med följande sida:
https://www.hlr-experten.se/brandutbildning/
Huvudrubriken utöver titeln skulle jag säga är viktig. Ibland väljer Google att visa den istället!
Tack for en informativ artikel
https://starwarscasinos.com/
Tack for en informativ artikel! https://spelare.com/
strong article! We implemented the suggestions successfully on https://spinsia.com/mga-licens/