För att lyckas med ditt företag i sociala medier är det viktigt att du finns där din målgrupp finns. Nedan beskrivs några utav de största sociala kanalerna idag, vad de innehåller och vilka åldersgrupper som rör sig i dem. Kika igenom och identifiera vilka som passar just dig och ditt företag. Kanske befinner sig ditt företag i rätt sociala medier redan idag?
Facebook
Facebook är det största sociala nätverket och har över en miljard användare världen över. Som företagare kan du använda Facebook till att annonsera eller kommunicera med dina kunder i bild-, text- eller videoform från din egen företagssida.
Vem använder Facebook idag?
I Sverige är Facebook den dominerande sociala kanalen bland Internetanvändarna. Det går att hitta alla åldersgrupper på Facebook men majoriteten av användarna är mellan 16-25 år.
Facebook-tips till dig som företagare:
- Publicera innehåll som ger någon form av värde för din målgrupp, t ex tips och nyheter.
- Dela med dig av personliga inlägg om vad som händer bakom kulisserna hos ditt företag.
- Publicera inlägg frekvent för att hålla din tidslinje aktiv och levande.
- Försök att engagera dina följare genom att t ex ställa frågor till dem i inläggen du publicerar.
- Använd Facebook som en kommunikationskanal för snabb kundsupport.
Läs mer: Så skriver du som företagare engagerande Facebook-inlägg
Instagram är en slags bildblogg där du som företagare kan dela med dig av både produktlanseringar, kampanjer och personliga bilder inifrån företaget. Nyligen lanserades möjligheten att annonsera via Instagram och på så vis exponera ditt företag för användare som ännu inte aktivt valt att följa ditt företags Instagram-konto.
Vem använder Instagram?
I Sverige använder ca 40% av befolkningen Instagram och precis som Facebook ökar antalet användare med raketfart. Instagram är populärast bland de yngre, även om 36-45 åringarna inte ligger långt efter.
Instagram-tips till dig som företagare:
- Publicera bilder eller videos som är estetiskt tilltalande, dvs fina färger och bra kvalitet.
- Använd hashtags (sökord med #-symbolen framför) för att nå fler följare.
- Använd emojis (uttryckssymboler) i bildtexten för att symbolisera känslor.
- Annonsera för att få fler Instagram-användare att aktivt följa ditt konto.
Läs mer: Så blir du som företagare en mästare på Instagram
Twitter är en mikroblogg där du som företagare skriver och publicerar så kallade tweets, som får innehålla max 140 tecken. Du som företagare kan använda Twitter för att delta aktivt i debatter, sprida nyheter om ditt företag eller övervaka vad som sägs om ditt varumärke.
Vem använder Twitter?
Ca 22% av Sveriges befolkning använder Twitter 2015. I Sverige är även Twitter populärast bland 16-25åringar, även om det så klart varierar. Twitter är ett av få sociala medier där andelen användare är högre bland män än kvinnor.
Twitter-tips till dig som företagare:
- Skriv kort och kraftfullt eftersom du endast har 140 tecken till godo.
- Använd hashtags i lagom mängd för att nå fler följare.
- Retweeta och gilla-markera andras tweets för att få mer exponering.
- Delta aktivt i debatter för att sprida din expertis och stärka ditt varumärke.
Tips! Det handlar inte om hur ofta du twittrar, utan vad du twittrar.
LinkedIn fungerar som ett professionellt närverk där du som företagare bland annat kan ge en professionell bild av företaget utåt, rekrytera rätt personal, hitta nya kunder och få bättre rankning i sökmotorer.
Vem använder LinkedIn?
LinkedIn utmärker sig gentemot övriga sociala medier med att inte ha majoriteten av sina användare i den yngsta åldersgruppen. LinkedIn används idag mest av 36-45åringar i Sverige. En majoritet av LinkedIn-användarna har ett aktivt yrkesliv och använder kanalen till att marknadsföra sig själva, sitt företag eller för att knyta affärskontakter.
LinkedIn-tips till dig som företagare:
- Publicera värdefullt innehåll som är relevant för dina följare, så som nyheter, lediga tjänster, mm.
- Håll din företagssida uppdaterad med relevant information för att ge en professionell och tydlig bild av företaget utåt.
- Använd en professionell profilbild som kan kopplas till ditt varumärke, logotypen är att föredra.
- Ta med viktiga sökord för din verksamhet på din LinkedIn-profil för högre rankning i sökmotorer.
Källa: Svenskarna och Internet 2015
Samtliga bilder är lånade från joethegoatfarmer.com.
Google+ ??? Varför är inte det med?
Hej Micke,
Tack för din fråga! I det här inlägget har vi valt att begränsa oss till att endast nämna fyra utav de största sociala kanalerna idag. Självklart finns det fler sociala medier som är värda att nämnas, t ex Google+. Vi sparar dem till ett senare tillfälle 🙂