Vinnare av Årets webbnörd 2011 – del 1

Att välja en vinnare av ett så pass stort pris som årets återförsäljare är inte lätt. Till och börja med har vi tusentals återförsäljare så att bara gå igenom dem är ett hästjobb men det är också en fråga om att väga alla de här återförsäljarnas prestationer det senaste året mot varandra, vilket gör det ännu svårare. När vi tog ut kandidaterna så tittade vi på mycket mer än bara deras försäljning – även om det är viktigt – vi tittade även på hur de marknadsför Loopia, hur bra relation de har med oss, vilket rykte de har i branschen och bland kunderna. Det är helt enkelt massvis med pusselbitar som ska på plats för att man ska vara en värdig vinnare.

Efter mycket om och men hade vi skurit ner listan till de tre mest värdiga kandidaterna, AndyMedia, Inform Catharina Ytterlid och Dotware AB. Alla tre hade på flera sätt utmärkt sig under året, men i slutändan kunde det bara finnas en vinnare och i slutändan fanns det inga tvivel om att det var Dotware AB.

Med motiveringen,

En riktig veteran och glad förespråkare för Loopias tjänster, en återförsäljare som aldrig dragit ner på tempot, alltid haft ett stadigt kundflöde och stannat hos Loopia i vått och torrt. Vinnaren personifierar hur en återförsäljare ska vara och är en värdig webbnörd 2011.

Först och främst vill vi gratulera till vinsten av webbnörden 2011 för årets återförsäljare! Ni är bäst bland tusentals andra, hur känns det?

Det känns extra kul och överraskande att få ett erkännande utan att man ber om det. Att vara bäst känns hedersamt men mer som ett bevis på en ömsesidig ”win win” relation där båda parter får ut det man förväntar sig av ett samarbete.

Hade ni förväntat er det här?

Nej, och det är därför det känns extra kul

Berätta lite om Dotware, vilka är ni och varför valde ni att börja arbeta i just IT-branschen?

Dotware är och har varit ett litet familjeföretag med stark koppling till Västerås och till de företag som finns här. Att det blev IT-branschen är mer en tillfällighet men var också då det begav sig en framtidsbransch.

Hur ser er tjänster/produktportfölj ut idag, vad erbjuder ni era kunder?

Vi erbjuder ett egenutvecklat webbpubliceringssystem som är integrerat med webshop, e-postmarknadsföring, crm, dokument och bildhantering utöver detta så programmerar vi också kundanpassade lösningar som ex. trycksaksautomat, skolfotoweb eller xml-kopplingar mot t ex  jobbannonser på Monster.

Det verkar ju gå riktigt bra för er, ni har en stadig tillströmning av nya kunder som verkar stanna kvar med er genom åren, vad tror du det är som gör att kunderna väljer er framför andra leverantörer?

Under åren har vi byggt upp ett stort nätverk av ambassadörer som vi försöker underhålla på bästa sätt genom att göra ett bra jobb. Att kunder väljer oss framför andra tror vi främst beror på att vi får goda referenser. I det stor hela är inte kunden så priskänslig utan vill ha en produkt eller tjänst som fungerar och är lätt att använda.

Hur tycker ni att framtiden ser ut, för er egen del och branschen i helhet?

Vi tror starkt på kommunikationen över Internet och som i alla branscher så är även denna bransch självsanerande. Det gäller att kunna leverera och till rätt pris. Visst finns det en stor konkurrens av lågprislösningar och gör-det-själv varianter men våra kunder är inte i det segmentet. Ibland kan det vara bra att kunderna har provat själva först och fått förståelse för vårt arbete.

Nu förstår jag att ni inte vill berätta om hemligheten bakom er framgång, men har ni några visdomsord att dela med er, hur kommer man igång och klarar sig i den här branschen?

Nätverka i olika föreningar, hitta samarbeten med dom som är mer erfarna, bättre eller större än dig själv. Låt kunden känna att han/hon har rätt.  Hoppa över tekniksnacket om det inte behövs, kunden ska känna att han/hon är i goda händer. Konkurrera inte med ett lågt pris utan gör ett bra jobb. Hårt arbete lönar sig.

Tack Fredrik och Carina, åter igen, grattis till vinsten, det här var ni värda! Nu får vi se om det är någon som kan slå dem på fingrarna och vinna nästa års webbnörd för årets återförsäljare eller om Dotware än en gång går hem med vinsten. Kom ihåg, tillför man det där lilla extra som återförsäljare för Loopia så har man chans att bli årets webbnörd och bära titeln årets återförsäljare, nästa år kan det bli du!

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss