Det finns inte bara en e-handel på nätet. Konkurrensen är stenhård och för att sticka ut från mängden är det viktigt att lyfta fram det som gör just din webbutik bättre än konkurrenternas. Det är dags för den femte delen i serien om hur du får besökarna till din webbutik att bli kunder och på så sätt höja konverteringsgraden i din e-handel.
Konverteringstips 5: Stick ut från mängden och lyft fram det som gör din webbutik unik
Var tydlig med varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna och förmedla detta redan på startsidan i din e-handel samt i all marknadsföring.
Är du billigast? Har du bredast och djupast sortiment? Är dina produkter eller ditt sortiment unikt? Har du bäst kundsupport? Är du störst i branschen eller inom ett visst produktområde? Har du bäst leveranstid? Har du flest nöjd kunder? Har du fri frakt? Har du kortast leveranstid?
…om ja, berätta det tydligt på din sajt.
Upplever du att det är svårt att komma på vad som är unikt med din e-handel? Det kan vara ett tecken på att det finns förbättringsmöjligheter. Kanske ska du nischa din e-handel dit ingen konkurrent etablerat sig ännu?
Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:
» Del 1: Vägledning
» Del 2: Trygghet
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Merförsäljning
» Del 6: Mät och analysera
» Del 7: Snabba upp din hemsida
Vill du komma igång med din egen e-handel?
Låt dina e-handelsdrömmar slå in – starta din egen webbutik med någon av våra e-handelslösningar. Vi erbjuder bland annat WooCommerce och OpenCart där du väljer och vrakar bland designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »
Bilden kommer från joethegoatfarmer.com.
5 svar på ”Omvandla besökare till kunder i din e-handel – del 5: Stick ut från mängden”