Omvandla besökare till kunder i din e-handel – del 7: Öka hastigheten

En tratt med mynt som illustrerar hur hastigheten i din e-handel kan generera en ökad försäljning.Som vi nämnt i den första delen i serien om konverteringsoptimering så vill dagens kunder att allt ska gå så snabbt, enkelt och smidigt som möjligt. Därför har hastigheten i din e-handel en stor betydelse för om besökarens visit ska leda till ett köp eller inte. Det här är den sjunde och sista delen i serien om konverteringsoptimering. 

Konverteringstips #7: Snabba upp din hemsida & öka försäljningen

Hur snabbt din e-handel laddar påverkar försäljningen mycket. Du kan därför vinna mycket på att optimera din e-handel för att få ned laddningstiden (öka hastigheten, vill säga):

  • 40% av besökarna överger din hemsida om den tar mer än 3 sekunder att ladda*
  • 1 extra sekunds fördröjning kan orsaka 7% förlorad konverteringsgrad*
  • 46% av besökarna återkommer inte till en långsam sajt*

* = Källor Econsultancy.com och Loadstorm.com

Det första du bör göra är att testa laddningstiden på din sajt. Det finns många verktyg för detta, t ex Google Page Speed som gör mätningar både för mobil och dator samt ger dig tips på vad du kan göra för att förbättra hastigheten.

Några generella tips för en snabbare sajt:

  • Optimera bilder. Komprimera bilder och minska storleken på dem så de inte är större än nödvändigt.
  • Undvik onödiga tillägg. Använder du t ex WordPress bör du undvika tillägg som inte är absolut nödvändiga. Kontrollera även om det finns andra varianter av de tillägg du använder som är bättre optimerade.
  • Använd cache. Genom att aktivera cache i ditt publiceringssystem kan laddningstiderna minska avsevärt.
  • Byt till VPS (Virtual Private Server). Har du en välbesökt e-handel eller extrema besökstoppar under t ex kampanjer/högtider, och idag ligger på ett webbhotellskonto (det vill säga att din e-handel ligger tillsammans med andra kunder på samma server)? Då kan du vinna mycket på att byta till en egen server (VPS). På så sätt får du den prestanda din e-handel behöver, och du påverkas inte av andra kunders besökstoppar eller felaktiga programmeringskod. Läs mer om LoopiaVPS här.

 

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden i din e-handel:

» Del 1: Vägledning
» Del 2: Trygghet
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 6: Mät och analysera

Vill du komma igång med din egen webbutik?

Låt dina e-handelsdrömmar bli verklighet – starta din egen butik på webben med någon av de e-handelslösningar vi erbjuder. Välj bland t ex WooCommerce och OpenCart och alla dess designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela detta inlägg:

7 svar på ”Omvandla besökare till kunder i din e-handel – del 7: Öka hastigheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss