Se över företagets sociala medier-konton inför hösten – 8 tips

Hand som håller i en smartphone som visar företagets sociala medier-konton.Med tanke på att hösten närmar sig (vare sig vi vill eller inte 😉 ) är det hög tid att se över och fräscha upp ditt företags webbnärvaro, och inte minst företagets sociala medier-konton. Vi har listat 8 tips på hur du går tillväga för att städa upp i dina sociala konton nedan.

1. Se över och rensa bland gamla inlägg

Gå igenom kanal för kanal och se efter om du har något gammalt, fastnålat inlägg kvar som inte är aktuellt längre och därför kan raderas. Ett ouppdaterat flöde kan tolkas som att företaget inte längre är verksamt och aktivt. Därför är det viktigt att hålla företagets hemsida, blogg och sociala medier uppdaterade.

2. Uppdatera företagsinformationen

Se till så att “Om oss”-sektionen i respektive kanal är uppdaterad och att öppettider och kontaktuppgifter stämmer så att dina kunder enkelt kan ta kontakt med dig. Missa inte heller att länka till din hemsida från alla sociala kanaler.

3. Uppdatera bilder och banners

Är din profilbild mer än ett år gammal? Då är det dags att byta ut den mot förslagsvis en aktuell företagslogo. Uppdatera även omslagsbilden till något som representerar din verksamhet på ett bra sätt, t ex ett högupplöst foto av kontoret eller personalen.

Tänk på att hålla en röd tråd mellan bilderna och inläggen du publicerar så att de utstrålar samma känsla och stärker ditt företags varumärkesidentitet.

4. Analysera de kanaler ditt företag är aktivt i

Vilka kanaler går bra/mindre bra? Saknar ni någon kanal eller bör ni välja bort någon? Genom att se över och analysera dina olika kanaler får du information och insikter som kan hjälpa dig att ta fram rätt marknadsföringsstrategi.

5. Våga testa nya marknadsföringsmetoder

Ta en titt på dagens trender inom sociala medier och prova på någon av dessa metoder. För att utvecklas och attrahera en större publik är det viktigt att du som företagare vågar testa nya metoder för att interagera med företagets målgrupp.

6. Analysera företagets konkurrenter

Hur jobbar dina konkurrenter med sociala medier? Vad har de som inte du har och fungerar det bra eller mindre bra? Se över och analysera dina konkurrenters styrkor och svagheter och fundera ut hur du och ditt företag kan göra det ännu bättre.

7. Se över vilka som har åtkomst till företagets konton

Har någon som slutat jobba hos er fortfarande tillgång till era sociala konton, eller behöver någons rättigheter justeras beroende på ansvarsområden? Ta en titt och justera vid behov.

I samma veva kan du passa på att byta lösenord på samtliga konton. Det kan vara bra att göra då och då för att öka säkerheten och minska risken för att någon obehörig tar sig in på ditt konto.

8. Ta en titt på statistiken

De flesta sociala nätverk erbjuder någon form av statistikverktyg. Se över siffrorna för att se vilka typer av inlägg som har gått bra och vilka som gått mindre bra. Utgå sedan från statistiken när du sätter upp mål och strategier för resten av året.

Hemsida vs Facebook – Därför behöver ditt företag båda delarna

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *