SEO-ordlista – viktiga ord och begrepp att känna till

När vi pratar om sökmotoroptimering (SEO) dyker det allt som oftast upp olika ord och begrepp. Även om vissa ord kan kännas självförklarande är det lätt att blanda ihop dem. Vi har skrivit en ordlista över några av de mest förekommande orden och begreppen inom SEO och förklarat vad de faktiskt betyder. Allt för att få dig att lyckas med sökmotoroptimeringen av din egen hemsida.


Adwords

Google Adwords är en online-annonseringstjänst som ger dig möjlighet att placera annonser bland Googles sökresultat genom att buda på vissa sökord som är relevanta för din verksamhet.

Visste du att du får en AdWords-kupong på 750 kr när du köper ett webbhotellspaket hos oss? Läs mer »

Algoritm

En specifik uppsättning regler som sökmotorer använder för att upptäcka och rangordna hemsidor bland sökresultaten så att den som söker ska få ett relevant resultat. Sökmotorers algoritmer utvecklas konstant för att ge besökaren den bästa möjliga sökupplevelsen.

Alternativ text

Förkortas ofta som alt-text och används för att ge sökmotorer information om vad bilder föreställer. Sökmotorer kan inte se bilder på samma sätt som vi gör, därför kan vi med hjälp av alt-text få dem att förstå vad som finns på bilder, diagram, etc. Alt-texter ökar chansen för att bilderna på din hemsida syns bland bildsökresultaten, vilket kan öka antalet besökare.

AMP

AMP står för Accelerated Mobile Pages och är en mekanism som implementeras i HTML-koden på en hemsida för att få den att laddas snabbt på mobila enheter när sidan besöks via Google. Det är ett open source-initiativ för att förbättra sökupplevelsen för mobila användare.

Ankartext

Den klickbara texten som används för länkar, alltså den här texten i detta exempel.

Avvisningsfrekvens

Antal besökare som kommer in på din hemsida men väljer att lämna direkt efter att ha tittat på en enda sida, även känt som “bounce rate”. En hög avvisningsfrekvens påverkar din SEO negativt.


Bakåtlänk

Länkar som går till din hemsida från andra hemsidor. Bakåtlänkar är viktiga för att din hemsida ska få en bra placering bland sökresultaten, ju fler bakåtlänkar din hemsida har från relevanta sidor, desto bättre ser din hemsida ut hos sökmotorer.

Bildoptimering

Sökmotoroptimering av bilderna på din hemsida med hjälp av t ex alt-texter, bildtexter samt optimerad bildstorlek. Det är viktigt för att din hemsida ska synas i bildsökningar.

Bot

Ett datorprogram som automatiskt genomför diverse uppgifter. Sökmotorers botar (även kallade spindlar eller sökrobotar) används för att hitta, söka igenom och analysera internet för att kunna presentera de mest relevanta sidorna för olika sökningar.

Brödtext

Texten i de textstycken du har på din hemsida. Ju mer bra och relevant text du kan få med på sidan, desto mer information kan sökmotorer använda sig av för att rangordna din sida och dess innehåll.


Crawling

Det som en sökrobot gör när den söker igenom och analyserar sidor på internet.


Domän

Att ha rätt domän/webbadress för din hemsida kan ha stark inverkan på din SEO. Läs gärna våra sex tips inför valet av din domän »

Duplicerat innehåll

Exakt samma text på flera ställen på din egen hemsida (intern duplicering) eller på andra sidor på webben (extern duplicering). Det här är t ex vanligt vid produktbeskrivningar som en leverantör skickar ut till flera återförsäljare och uppskattas inte av sökmotorer. Se till att skriva unika texter för varje produkt och undersida.


Extern länk

En hyperlänk från en domän till en annan extern domän. Varje gång du hänvisar till t ex en Wikipedia-sida från din hemsida skapar du en extern länk.


Google Analytics

En programvara som gör att du kan spåra all slags information på din hemsida. Exempelvis vilka som besöker din sida, varifrån de kommer, avvisningsfrekvens, klickfrekvens, mm. Med hjälp av den datan kan du t ex se om antalet besökare ökar eller minskar.

Google Search Console (tidigare Google Webmaster Tools)

Genom att verifiera din hemsida i Google Search Console får du tillgång till värdefull information om t ex antalet visningar av din hemsida på särskilda sökningar, antal klick och din position för specifika sökord.

Googles riktlinjer för webbansvariga

Alla metoder för att sökmotoroptimera din hemsida på bästa sätt samlade. Genom att följa dessa riktlinjer hjälper du Google att hitta, indexera och ranka din hemsida bland sökresultaten.


Huvudrubrik

Den största och första rubriken du ser på din hemsida. Huvudrubriken ska i HTML-språk vara en H1:a och ska ge en direkt förklaring om vad sidan innehåller. Genom att lägga till taggar för rubriker och övrigt innehåll gör du det lättläst för besökare såväl som för Googles sökrobotar – vilket innebär bättre optimering för din hemsida.

Hyperlänk

En länk från en hemsida till en annan. Kallas också för endast “länk”.


Indexering

När du söker efter någonting i en sökmotor används sökrobotar för att indexera alla hemsidor på internet och hitta de mest relevanta sökträffarna. Sökroboten ser över en mängd olika faktorer för att hitta den bästa möjliga sökträffen för respektive sökning.

Innehåll

Högkvalitativt innehåll på din hemsida är en av de viktigaste faktorerna för att ranka högt bland sökresultaten på t ex Google. För att utvärdera kvalitén på innehållet ser sökmotorer på kriterier som att innehållet är informativt och användbart för besökaren, unikt (alltså att exakt samma innehåll inte förekommer någon annanstans) och uppdaterat.

Internlänk

Länkar som finns inom samma hemsida eller domän. Dessa används för att förbättra navigeringen och användarvänligheten för besökare till hemsidan.


Kanonisk URL

Används för att tala om för sökmotorer att innehållet på en webbadress (URL) har en “originalsida” någon annanstans, i syfte att undvika duplicerat innehåll (se ovan).

Klickfrekvens

Antalet klick dividerade med antalet visningar på t ex Google. Även kallat Click Through Rate, förkortat CTR.

Konvertering

Det ultimata målet med en SEO-strategi. Det handlar om att besökaren till din hemsida uppnår ditt definierade mål som t ex att besökaren genomför ett köp, registrerar sig för en e-postlista, etc. Ju bättre sökmotoroptimerad din hemsida är, desto mer organisk trafik får du och desto fler besökare kommer att uppnå sina mål och öka hemsidans konverteringsgrad.


Lokal SEO

Särskild optimering för att säkerställa att din hemsida visas i sökresultat när någon letar efter ett företag i ditt område. Missa inte våra tips för att komma igång med lokal SEO »

Long tail-nyckelord

Fraser och nyckelord som är mer specifika – och oftast längre – än vanliga nyckelord. Long tail-nyckelord får oftast mindre söktrafik, men brukar ha en högre konverteringsgrad då de är just specifika.

Länkbyggnad

Processen med att få inkommande länkar eller bakåtlänkar av hög kvalitet i hopp om att uppmuntra sökmotorerna till att lita på din hemsida och öka dess ranking och betydelse bland sökresultaten.

Länkfarm

En grupp av hemsidor som länkar till varandra men med ett och samma syfte: Att öka populariteten hos sidorna bland sökresultaten. Detta uppskattas dock inte av sökmotorerna och kan ge negativa konsekvenser.


Metabeskrivning

Den lite längre texten vid varje sökresultat som beskriver innehållet på sidan som länkas. En metabeskrivning ska snabbt sammanfatta hemsidan med en säljande text som lockar in besökare. En unik metabeskrivning bör finnas på varje sida och den rekommenderas att inte vara längre än 138-158 tecken för att inte klippas av.

Metanyckelord (mer känt som Meta keywords)

En lista med nyckelord som du fyller i och som bara är synlig för sökmotorn, eller om du tittar på din hemsidas sidkälla. Tidigare användes meta-nyckelord för att informera sökmotorer om ämnet på hemsidan, men nuförtiden är sökmotorer mycket bättre på att förstå innehållet och därför kan dessa nyckelord anses överflödiga.

Metatitel

Det här är texten som syns längst upp på fliken i din webbläsare och också det som bildar den klickbara länken i sökresultatet. Sidtiteln bör innehålla ett relevant sökord för din hemsida och inte vara längre än 68 tecken.


Noindex

En noindex-tagg är en HTML-kod som förhindrar att din hemsidas innehåll visas i Googles sökresultat, även om andra hemsidor länkar till din sida.

Nyckelord

De ord som du vill få din hemsida att synas på i sökresultaten. Säljer du pennor vill du säkert optimera på relaterade sökord som t ex penna, blyerts, tusch, skriva, kontorsvaror, bläckpenna, och så vidare. Att välja rätt nyckelord för din hemsida är viktigt för att få organisk trafik från din målgrupp.

Nyckelordstäthet

Antalet sökord som visas på din hemsida dividerat med det totala antalet ord på sidan. När det kommer till nyckelord bör du fokusera på kvalitet snarare än kvantitet. Att trycka in så många nyckelord som möjligt för att ranka högt är fel strategi.

Nyckelordsfyllning

Att fylla en sida med nyckelord (ofta i en ologisk följd) i ett försök att manipulera sidans position bland sökresultaten på Google är fel väg att gå. Det resulterar ofta i en negativ användarupplevelse och kan skada din hemsidas ranking.


Organisk trafik

Trafik som kommer till din webbplats till följd av obetalda sökresultat. Huvudsyftet med att optimera din hemsida för sökmotorer (SEO) är att driva så mycket organisk trafik till en sidan som möjligt.


Pay Per Click

PPC är en variant av internetmarknadsföring där annonsörer betalar en avgift varje gång någon klickar på en av deras annonser.


Ranking

Din position bland sökresultaten på särskilda sökord och fraser.

Robots.txt

En fil där du kan “låsa dörren” till vissa delar av din sajt för sökmotorer. Det kan vara hjälpsamt om du vet med dig att du har duplicerat innehåll på en undersida. En sökmotor kan ignorera de regler som finns i robots.txt-filen men för det mesta respekteras dessa begränsningar. Tänk på att vem som helst kan läsa det du lägger in i din textfil så stoppa inte in känslig information där.

Röstsökning

En typ av sökning där en person ställer en fråga högt. En röstigenkänningsprogramvara registrerar frågan och besvarar den som ett sökresultat eller muntligt (som Siri i Apple-produkter).


SEM

Sökmotorannonsering, eller Search Engine Marketing som förkortningen egentligen står för, är en typ av internetmarknadsföring som innebär att betala för annonser för att öka synligheten i sökresultaten. Till skillnad från SEO som är gratis.

SEO

Förkortning av sökmotoroptimering på engelska (Search Engine Optimization). Innebär att optimera innehållet på sin hemsida för att synas så bra (högt) som möjligt i sökmotorernas sökresultat.

SEO-titel

Se “Metatitel”.

SERP

SERP står för Search Engine Result Page och är alltså resultatsidan som visas vid sökningar på Google. En så kallad SERP-funktion är inte ett traditionellt organiskt resultat utan t ex annonser, utvalda utdrag, relaterade frågor, bildresultat, mm.

Sidvisningar

Det totala antalet gånger en hemsida visas inom en viss tidsperiod. Ju högre antalet sidvisningar är, desto bättre.

Sitemap

En karta över din hemsidas strutkur som förklarar din hemsidas sidstruktur för sökmotorer.

Spindel

Se “Bot”.

Svart hatt-SEO

Svart hatt SEO är sökmotoroptimering som använder icke legitima tekniker för att ranka bättre bland sökresultaten hos sökmotorer. Det kan t ex vara sökordsfyllning, länkscheman eller liknande. Svart hatt-SEO bör i största möjliga mån undvikas för att inte straffas i sökresultaten och ranka sämre.

Sökmotor

Ett webbverktyg som hjälper Internetanvändare att hitta information på webben med hjälp av så kallade sökrobotar och algoritmer. Google är världens största sökmotor idag.

Sökmotoroptimering

Se “SEO”.

Sökord

Se “Nyckelord”.

Sökrobot

Se “Bot”.


Underrubrik

För att dela upp en längre text kan du använda dig av underrubriker och HTML-tagga dem som H2, H3 eller H4. Huvudtitlar bör i regel alltid vara taggade som H1.

URL

Adressen till din hemsida på webben. En sökmotorvänlig URL innehåller ord som är kopplade till innehållet på hemsidan den leder till.

Utgående länkar

Länkar som pekar på externa webbadresser utanför webbplatsen. Synonym med en extern länk.

Utvalda utdrag

Även kallat “Featured snippets”. En funktion där ett sökresultat visas längst upp på sidan i en särskild dedikerad box med mer text och ibland visuella element. Dessa typer av resultat tenderar att få fler klick än andra på grund av exponeringen.


Vit hatt-SEO

Motsatsen till svart hatt-SEO. Här används strategier, tekniker och taktiker inom SEO som fokuserar på användarna och som följer sökmotorers regler och policyer.


Webbplatshastighet

Den tid det tar för din hemsida att ladda. Att ha en snabb hemsida förbättrar användarupplevelsen hos dina besökare vilket kan påverka din SEO-ranking positivt.


301 redirect

Ett viktigt redskap när du ska byta adress på din hemsida eller någon av dina undersidor. En 301-redirect berättar för sökmotorn att en sida har flyttats till en ny adress och att flytten är permanent. Sökmotorer föredrar 301-redirects, även om det finns fler metoder för att flytta sidor som. T ex 302 som berättar för sökmotorn att en sida har flyttats temporärt.

 

Detta inlägg publicerades ursprungligen den 7 mars 2017 och har uppdaterats den 12 juli 2018. Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

3 frågor att se över för att förbättra din sökmotoroptimering

5 tips för att SEO-optimera din WordPress-sajt

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “SEO-ordlista – viktiga ord och begrepp att känna till

  1. Pingback: Hur fungerar Google? Hur bestämmer Google vilka sajter som ska till toppen och vilka som ska till botten? - Loopia Blogg

  2. Pingback: Vad är skillnaden mellan SEO och SEM? En sökmotoroptimerares tips - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *