Marknadsföringen du bör satsa på – fem tips till dig med liten marknadsföringsbudget

Att synas och sticka ut från mängden är idag viktigare än någonsin för företagare, och marknadsföring på nätet är nästintill ett måste för dig som driver en webshop. Att ha en liten marknadsföringsbudget kan ses som en begränsning – men på nätet kommer du längre än du kanske tror. Det viktiga är att du vet vilken slags marknadsföring du ska satsa på.

Testa en eller flera av metoderna vi nämner nedan för att se om det genererar fler besök, konverteringar eller följare i dina sociala kanaler. Kom ihåg att använda Google Analytics för att analysera och utvärdera webbtrafiken, både från egna och övriga källor. 

1. Använd “micro influencers”

En influencer är en person som har många följare i sina sociala kanaler och på så vis når ut till en stor grupp människor. Att man följer en influencer kan bero på att man har gemensamma intressen, blir inspirerad eller att man tycker om personens värderingar och åsikter.

Vad är en micro influencer?

En micro influencer är vad det låter som, en ”mindre” influencer! Att samarbeta med en micro influencer fungerar jättebra för dig med en mindre marknadsföringsbudget, men som också vill nå rätt målgrupp. Dessa personer har oftast ett mindre antal följare än en ”klassisk” influencer, men det kan fungera otroligt bra (om inte bättre) för din webshop om du hittar en person vars konto har rätt nisch och/eller följarmålgrupp.

Hur hittar du då rätt micro influencer att samarbeta med?

Sök runt och kontakta flera för att se vem som kan fungera tillsammans med ditt varumärke. Tänk dock på att internet aldrig glömmer – välj därför en person som du vill synas med under en längre tid. Du som företagare har också skyldigheten att följa de lagar som finns gällande samarbeten på nätet. Gå igenom detta noga och be om att få se det material som ska publiceras innan det läggs ut för att säkerställa att allt går rätt till.

2. Satsa på content marketing

Genom att ge dina kunder värdefullt och relevant innehåll är det lättare att få dem att återvända till dig. Säljer du exempelvis baktillbehör är det mycket effektivt att du i dina sociala kanaler skriver ut olika recept för dina bakverk där produkterna används. En person som är intresserad av att baka kommer att återvända till en kanal där den får relevanta tips!

Säljer du inredning finns det både stil- och inredningstips som är relevant för många. Länkar du dessutom direkt till produkterna i respektive kanal underlättar du kundens väg till ett köp. Kunderna har svårt att minnas just din webshop i djungeln av webbutiker, men med content marketing får du flera kunder att vilja komma tillbaka till just dig!

3. Boosta dina inlägg i sociala medier

Har du något inlägg som gått lite extra bra på Facebook eller Instagram? Testa att boosta inlägget och se vad det ger för resultat, både i antal likes och nya följare. Det kan tyckas märkligt att lägga pengar på ett inlägg som redan går bra, men eftersom att intresset för inlägget redan är stort kan en liten boost ge inlägget ytterligare skjuts i rätt riktning.

Fördelen med att annonsera på Facebook är att du väljer själv hur mycket du vill spendera, hur länge och till vem. På så vis kan du nischa dina annonser mot just den målgrupp du valt att rikta dig mot.

4. A/B-testa annonser

Genom att köra två annonser på exempelvis Facebook med olika budskap, bilder och/eller text ser du vad som fungerar bäst för just din målgrupp. När det kommer till marknadsföring är det viktigt att testa, utvärdera och testa igen. Annars blir det lätt så att du kastar pengar i sjön på annonser som inte genererar något.

Skapa Call-to-Actions som får mottagaren att agera

Att använda CTAs (Call to Actions) är ett jättebra sätt att uppmana dina kunder till att just genomföra de saker som du vill att de ska göra när de ser din annons. Köp nu, läs mer, bli medlem är några exempel på vanliga CTAs. Kom ihåg att det är viktigt att du bestämmer varför du skapar en annons och vad det är att du vill att mottagarna ska göra när de ser annonsen. Det måste vara tydligt från start för att det ska ge det genomslag du önskar.

Det är också bra att testa olika varianter av CTAs på samma annonser. Vissa konsumenter blir avskräckta av en ”Köp nu”-knapp och behöver en snällare variant som ”Läs mer” för att våga klicka sig vidare.

5. Ta vara på nöjda kunder (som ju är den bästa marknadsföringen)

En nöjd kund genererar oftast fler kunder. Word-of-mouth är den mest effektiva marknadsföringen! Konsumenter genomför gärna ett köp från en webshop som de blivit rekommenderande. Ge därför dina kunder möjligheten att recensera de varor som de köpt och se också till att besvara alla eventuella kommentarer du får.

De tre grundpelarna för att lyckas med din e-handel

Effektiv marknadsföring, fungerande logistik och en betallösning som är enkel och täcker de viktigaste betalsätten är grunden för att lyckas med din webshop. Se till att bemöta kundernas behov och följ kundernas köpbeteende som förändras kontinuerligt. Då är du inte långt ifrån att bli en e-handelssuccé!

Det här var den tredje och sista delen av Paysons tips till dig som funderar på att starta, eller är igång med din webshop. Vill du ha mer information om Payson och de mervärden vi erbjuder dig som är e-handlare? Tveka inte att kontakta oss.  

 

Inlägget är skrivet av Emma Lindgren.

Emma Lindgren är CMO på Payson. Sedan 2004 har Payson hjälpt både företag och privatpersoner att ta betalt & betala på nätet på ett säkert sätt. Är du i tankarna om att starta webbshop? Läs då mer om Paysons betallösning Payson Checkout 2.0!  

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss