Kunderna styr e-handeln – här är två viktiga punkter att tänka på för dig som driver webshop

Dagens konsumenter har höga krav på e-handeln. Det ska vara billigare, snabbare och smidigare än någonsin. Det är kort sagt konsumenternas behov som styr hur din webshop bör utformas och fungera! Nedan listar betalningsleverantören Payson några viktiga punkter som du som är igång med din webshop behöver tänka på. 

1. Valfriheten spelar stor roll – Se till att erbjuda alla betalsätt och många fraktalternativ

Tidigare tog vi upp att det är viktigt att ha en betallösning som kunderna känner igen. Det som också är viktigt är att betallösningen du använder även täcker så många betalsätt som möjligt.

Varje enskild konsument har ett favoritbetalsätt. Vissa föredrar att betala med faktura medan andra helst vill betala med sin internetbank. Nu tänker du kanske ”men om inte sättet de vill betala med finns i min kassa väljer de bara något av de som jag faktiskt erbjuder”. Här är svaret faktiskt nej. För trots att en konsument kommit så långt att de valt ut en produkt, lagt den i varukorgen och klickat på att hen vill betala så väljer en tredjedel att hoppa av i kassan om det betalsätt de föredrar inte erbjuds.

Exakt samma köpmönster ser vi när det kommer till fraktalternativen. Siffran för avhopp är inte lika hög som en tredjedel men nästan. En av fyra personer uppger att de avbrutit sitt köp i en webshop för att den inte erbjöd det leveranssätt som kunden föredrog.

2. Kunderna är inte trogna din webshop – optimera din butik så att de väljer att handla hos just dig

En del konsumenter söker efter e-butiker med fri frakt medan andra letar efter det bästa priset på en viss vara. Konkurrensen är stor, och dagens konsumenter är inte trogna en webshop. Konsumenten handlar i den butik som bäst möter dennes behov, därför gäller det att konsumenten just hittar din webshop! Här är tre tips för att optimera din butik för detta.

  • Sökmotoroptimera din webshop

Eftersom mer än 90% av alla köpbeslut föregås av en googling ska du inte missunna vikten av god SEO (sökmotoroptimering) så att du hamnar högt upp bland sökresultaten på t ex Google. Speciellt om du har ett brett utbud där konkurrensen om att sälja samma produkter är stor.

För att optimera din SEO bör du se till att text, bildernas alt-text, metabeskrivningar och rubriker på hemsidan innehåller viktiga sökord och fraser som du vill synas på. Google kommer att premiera din hemsida högre upp i sökresultatet när du får in sökord som är viktiga och används på ett bra sätt.

  • Mobilanpassa din webshop

Att också göra webshopen mobilanpassad är otroligt viktigt då Googles algoritmer nu för tiden prioriterar dessa före andra. Kom ihåg att texterna på hemsidan ska vara relevanta, unika och lättlästa för besökaren. Det går självklart att få in en mängd sökord i den text du skriver, men hemsidan bör i första hand vara användarvänlig och begriplig.

  • Testa olika erbjudanden

Det går inte att göra alla besökare nöjda i den mån att alla också blir en köpande kund, men genom att testa olika erbjudanden kan du se vad som ger bäst effekt. Vill dina besökare ha fri frakt? 10% rabatt om de registrerar sig på nyhetsbrevet? Eller är kampanjvarorna de som säljer bäst? Testa och utvärdera vad som fungerar bäst i just din webshop.

Kom igång och förverkliga din e-handelsdröm idag

Det är superenkelt att komma igång med din webshop! Startar du butiken hos Loopia får du Payson Checkout förinstallerat i den smidiga kassalösningen som ingår när du startar upp med WooCommerce. Med kassalösningen slipper du krångliga integrationer och dina kunder kan genomföra köpet snabbt och smidigt med önskat frakt- och betalsätt. Ingen startavgift eller bindningstid. Läs mer om kassalösningen för WooCommerce här.

Inlägget är skrivet av Emma Lindgren.

Emma Lindgren är CMO på Payson. Sedan 2004 har Payson hjälpt både företag och privatpersoner att ta betalt & betala på nätet på ett säkert sätt. Är du i tankarna om att starta webbshop? Läs då mer om Paysons betallösning Payson Checkout 2.0!  

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss