Så undviker du trafikkaos när du byter till HTTPS från HTTP

Vi använder idag internet för allt – från att köpa och sälja varor till att utföra  bankärenden. Genom en säker anslutning mellan dig och en hemsida så skyddar du dig själv från att exempelvis grannen ser dina bankkonton.

I det här blogginlägget förklarar vi vad ett SSL-certifikat är, varför du behöver det för din hemsida och vad du ska tänka på när du implementerar det.

Vad är HTTPS/SSL?

SSL står för Secure Sockets Layer och är en säkerhetsmekanism som används för att kryptera kommunikationen mellan två enheter. HTTP är ett protokoll för att kommunicera via webbläsare och HTTPS är samma sak fast med en krypterad anslutning (dvs SSL).

Du kan se det som att klassrum.

Säg att Benjamin vill skicka en lapp till Liv tvärs över klassrummet. Tidigare hade han bara gett lappen till den närmaste klasskompisen och bett dem skicka vidare tills den äntligen når Liv. Problemet här är bara att alla klasskompisar inklusive läraren kan ta och läsa lappen längs vägen. Detta är en så kallad ”okrypterad anslutning”.

SSL gör så att lappens innehåll inte kan bli läst. Det är som att stoppa lappen i ett låst skrin och att Benjamin gett Liv nyckeln i förväg – detta betyder att bara Liv kan läsa innehållet av skrinet eftersom hon har nyckeln (SSL-certifikatet). Skulle någon annan försöka läsa lappen genom behövs det att de har nyckeln då skrinet är nästintill omöjligt att bryta upp med dagens teknik.

Varför är HTTPS viktigt för din hemsida?

Det finns flera fördelar med att byta från HTTP till HTTPS. Här kommer ett par av de viktigaste anledningarna:

  1. Säkerhet – Den absolut största fördelen med HTTPS är den utökade säkerheten. Genom att migrera från HTTP till HTTPS visar du innehållet till besökare över en krypterad anslutning. Det innebär att du undviker att någon utomstående ser informationen som skickas mellan besökaren och hemsidan, exempelvis inloggnings- och kreditkortsuppgifter.
  2. Bättre placeringar på Google – Google har sedan 2014 sagt att HTTPS är en faktor för att få bättre placeringar på deras söknätverk.
  3. Varningar i Google Chrome – Google och andra leverantörer har sedan länge pushat för att ägare av hemsidor ska byta från HTTP till HTTPS.

    Nu på senare år har Google Chrome börjat varna besökare för hemsidor som inte har en säker anslutning. Nyligen gick även Mozilla Firefox ut med att följa Google Chromes varningar vilket betyder att majoriteten av alla besökare snart kommer se varningar för hemsidor som saknar SSL/HTTPS.

Vad kan hända om du inte sköter HTTPS-flytten rätt?

Det finns flera saker som kan ske vid en felaktig flytt från HTTP till HTTPS – bland annat följande:

Besökare kan hamna på en 404-sida

Besökare som kommer via Google kan komma till en 404 sida. En 404-sida är ett meddelande som din hemsida skickar ut när det inte finns något innehåll på adressen du slagit in. Detta eftersom din gamla HTTP-adress inte finns mer. 404-sidor ska enbart visas upp för borttagna webbadresser som inte längre behövs vilket inte är sant i detta fall.

Detta kan resultera i att:

  • Du tappar placeringar på dina sökord på Google.

I detta skede riskerar du att tappa dina placeringar på dina viktiga sökord. Google vill ge besökaren så relevanta och bra svar på sökarens fråga och en 404-sida är ett riktigt dåligt svar. Det kan liknas vid att att en fysisk butik hänvisar till en stängd ingång.

  • Förlorar besökare till hemsidan.

Eftersom Google inte längre kan hitta webbadressen för sökningen så kommer även trafiken minska eller i värsta fall försvinna helt eftersom Google inte längre hittar och därmed inte kan ge ett bra svar på sökfrågan med din hemsida.

Loopias 404-sida

Loopias 404-sida.

Stäng inte dörren för Google när du byter till HTTPS

Vi kan säga att varje webbsideadress är en dörr in till din hemsida. Om du byter till HTTPS så ändras din webbadress från t ex http://example.com/vara-tjanster/ till https://example.com/vara-tjanster/.

I Googles ögon är detta en helt ny dörr in till din hemsida. När Google sedan försöker att besöka din hemsida genom en gammal dörr så leder den dörren till en 404-sida. Med andra ord, en låst dörr.

Så här håller du dörren öppen för Google

När du byter till HTTPS behöver du berätta för Google att du har bytt webbadress och nu återfinns på ett annat ställe. Detta gör du genom en så kallad 301-ompekning. Du kan göra 301-ompekningar på servern och/eller via ditt CMS-verktyg, exempelvis har WordPress många bra tillägg som förenklar detta.

301-ompekning visar Google vägen

Det du behöver göra är att peka om alla gamla adresser som använder HTTP till HTTPS. Detta är en av de vanligare sakerna som missas eller utförs felaktigt vid en HTTPS-flytt. När du väl installerat ett SSL-certifikat på servern så är det enskilt viktigaste att du sätter upp 301-ompekningar så att besökare och sökmotorer hamnar på rätt webbadress.

Såvida du inte gjort en större förändring av webbplatsen så behöver du enbart sätta upp en Wildcard redirect som säger att: Kommer du in på HTTP:// så ska du skickas vidare till HTTPS://.

Tidigare har besökare kommit in på din hemsida via HTTP:// –> http://example.com/vara-tjanster/

Eftersom vi nu lagt in ett SSL på servern så vill vi att besökare istället skickas till HTTPS:// –> https://example.com/vara-tjanster/

Tanken är att efter du installerat SSL så ska det inte längre gå att komma åt HTTP://, utan allt på sidan ska visas via HTTPS://.

Mer information om hur du flyttar all trafik till https i WordPress

För dig som vill veta mer så kan jag rekommendera en artikel Loopia skrivit som handlar om hur man flyttar all trafik till https (SSL) i WordPress.

Kom igång med SSL hos Loopia

För att implementera SSL och få en https-webbadress behöver du installera ett SSL-certifikat på ditt domännamn. Läs mer om SSL hos Loopia »

…och ta hjälp av Loopias SSL-guider för att snabbt och enkelt få igång ditt SSL-certifikat:

Axel Hansson från Viseo har skrivit inlägget om hur du unviker trafikkaos när du byter till HTTPS från HTTPS

 

Inlägget är skrivet av Axel Hansson.

Axel arbetar idag som Senior SEO-tekniker åt Viseo med fokus på det tekniska. Han sköter produktionen tillsammans med sina kollegor och hjälper även till med att sätta upp nya rutiner för att förbättra leveransen och resultaten för deras kunder.

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *