Så skapar du en riktigt grym FAQ-sida (8 tips)

8 tips för att skapa en grym FAQ-sidaEtt av de mest tids- och kostnadseffektiva sätten för att hantera frågor från dina kunder är att ha en utförlig FAQ-sida på ditt företags hemsida, alltså en hemsida där du besvarar vanliga frågor om ditt företag och dina produkter/tjänster.

Vi har samlat 8 tips på hur du får till en riktigt grym FAQ-sida som sparar tid för både dina kunder, dig och dina medarbetare. 

1. Samla in data

Det första du behöver göra är att fundera ut vilka frågor som ska besvaras på din FAQ-sida. Vilka frågor ställs ofta av dina kunder? Vilka olika problem kan de tänkas ha som de ännu inte frågat om? Hur kan du lyfta fram företagets styrkor i frågorna och svaren?

Hör efter med dina kollegor (eller någon annan som är insatt i ditt företag) om vilka frågor som ofta ställs av besökare och kunder. Brainstorma sedan fram vilka frågor som är bra att lyfta fram på FAQ-sidan, både ur kundens och företagets synvinkel.

Om du har möjlighet kan du föra statistik över vanliga sökningar som görs på företagets hemsida och utifrån det hitta frågor som kan vara lämpliga att besvara på FAQ-sidan.

2. Kategorisera innehållet

På FAQ-sidor samlas ofta en stor mängd information på en ganska liten yta. Därför är det viktigt att du organiserar innehållet noggrant så att besökare snabbt och enkelt hittar svaret på sina frågor (och andra frågor som de kanske inte tänkt på tidigare) utan att behöva ta kontakt med dig för vidare hjälp.

Skapa en bra struktur genom att sortera frågorna och dela upp dem efter olika kategorier, t ex olika produktgrupper. Det ger besökaren en bra överblick av innehållet. Tänk också på att vissa besökare troligtvis kommer att formulera sin fråga annorlunda mot vad du gjort på din FAQ-sida. Då är det bra att ha fått med relevanta sökord i varje fråga och svar så att besökaren istället kan söka sig fram till informationen.

3. Skriv enkelt, tydligt och kortfattat

Formulera frågor och svar så enkelt och tydligt som möjligt så att de allra flesta besökare enkelt kan ta till sig informationen. Håll innehållet luftigt och lättläst med hjälp av tydliga rubriker, underrubriker och punktlistor.

Undvik också allt för komplicerade begrepp och hoppa över onödiga ord och upprepningar så gott det går. En kortfattad text har en högre chans att bli läst än en längre, mer texttung variant. Läs våra tips om hur du skriver för webben »

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

4. Sökmotoroptimera texten

En FAQ-sida kan hjälpa din hemsida att placera sig högre bland sökresultaten på t ex Google. Försök att länka vidare både internt och externt i svaren på frågorna. Väv också in relevanta sökord och fraser i rubriker och underrubriker för att hjälpa SEOn på traven.

Var också noga med att innehållet är unikt. Kopierar du innehåll från en annan hemsida riskerar du att rankas sämre bland sökresultaten. Satsa istället på att skriva så mycket du kan och länka sedan vidare för mer information.

5. Håll FAQ-sidan lika fin som resten av hemsidan

FAQ-sidan skiljer sig inte från någon annan del av din hemsida utan måste också se tilltalande ut för att besökaren ska vilja stanna och läsa innehållet.

När det kommer till design kan du t ex välja att antingen visa alla frågor och svar på en gång, eller att låta besökaren klicka på respektive fråga för att expandera svaret. Ett tips är att hålla fast vid samma design som på övriga delar av hemsidan så att besökaren förstår att sidorna hör ihop.

6. Uppmuntra andra till att sprida innehållet vidare

Gör det enkelt för dina besökare att dela innehållet på din FAQ-sida i t ex sociala medier. Då ökar chansen för att ordet om ditt företag och din kunskap sprids i forum, grupper, statusuppdateringar, etc och är till hjälp för flera andra.

7. Gör det enkelt att kontakta dig för feedback

Några av dina besökare kommer kanske inte hitta svaret på sin fråga på din FAQ-sida. Det är svårt att komma ifrån då det är omöjligt att förutse alla de frågor de kan tänkas ha.

För att hålla dina besökare nöjda och glada är det viktigt att du tydligt visar hur de kan kontakta dig för att ställa frågor eller ge feedback. Det kan vara en e-postadress, en länk till din ”Kontakta oss”-sida, en chattfunktion, ett forum eller någon annan metod som låter dem ställa frågor, be om utökade förklaringar eller föreslå förbättringar.

8. Uppdatera FAQn regelbundet

Håll FAQn levande genom att kontinerligt lägga till vanliga frågor som kan tänkas dyka upp. Tänk på att om en fråga som redan besvarats i FAQn fortsätter att ställas av kunderna så kan det vara så att svaret kan behöva justeras. Håll koll och uppdatera sidan vartefter, helt enkelt. Ju fler frågor som besvaras i FAQn, desto mer tid frigörs för dig och dina kollegor.

Recept på en bra hemsida till företaget – 8 ingredienser

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *