Så skapade UF-företaget Somnium Audio sin hemsida och marknadsplan

Daniel, Rasmus och Sixten från UF-företaget Somnium AudioSomnium Audio heter UF-företaget som erbjuder musiktjänster samt hörlurar av hög kvalité till ett lågt pris. I höstas tog Rasmus, Sixten och Daniel som driver företaget kontakt med oss på Loopia och bad om tips och råd för att utveckla sitt företag med hjälp av webben.

Ett av tipsen vi delade med oss av var att skapa en hemsida och en webshop till företaget. En hemsida med information om företaget och kontaktuppgifter är ett viktigt första steg för att lyckas med sitt företag på webben. Att sedan erbjuda sina hörlurar i en webshop på hemsidan skapar ytterligare en förutsättning för att lyckas.

I ett tidigare inlägg delade Somnium Audio med sig av hur de tagit fram sin affärsidé och affärsplan. Här beskriver VD:n Rasmus hur de skapat sin hemsida och hur valet av marknadsföringsmetoder sett ut. 

Hur gick det till när ni skapade er hemsida somniumaudio.se?

Vi började med att skissa upp mallarna för hemsidan på vanligt papper. Ni kanske undrar varför? Jo, vi såg det som en bra metod för att bolla idéer kring hemsidan ur en grafisk synvinkel. När vi hittat rätt design skapade vi en mer detaljerad version av skissen i Photoshop där vi även experimenterade med olika fonter för att se vad som passade bäst. När skisserna för hemsidan var klara började jag skapa sidan, och så här gick det till:

1. Förstasidan

Det första momentet jag gjorde var att bygga en stabil förstasida i HTML som mall för resterande sidor.

2. Design

När grundmallen var klar fyllde jag på med CSS för att skapa den design vi tidigare skissat fram.

3. Mobilanpassning

Därefter justerade jag grundmallen så att den anpassar sig efter de olika plattformar och enheter som hemsidan kommer att besökas ifrån. I samband med detta stötte jag på ett problem – menyn. Den ville inte att anpassa sig efter olika enheter och därför skapade jag två menyer där den ena döljs och ersätts av den andra när upplösningen passerar en viss gräns och blir för liten för den större menyn. Detta löstes mestadels med JavaScript.

4. Fler sidmallar och “riktig” text

När grundmallen var klar började jag skapa fler sidor som “Hem”, “Om Oss” och “Kontakt”. Hittills hade bara exempeltext använts men vid detta steg skrevs nu texter som skulle komma att bli de slutgiltiga.

5. Webshop i WooCommerce

Vid skapandet av webbutiken föll valet på e-handelslösningen WooCommerce, som många rekommenderat då det är lätt att lära sig med många konfigureringsmöjligheter. Även här blev det mycket experimenterande till en början, mestadels för att få en förståelse om hur WooCommerce fungerar. När vi hade fått grepp om e-handelslösningen började vi med att skriva villkor för att handla på sidan och sedan lägga till produkter och produktinformation.

Efter det publicerade vi hemsidan och webshopen. En del småjusteringar har gjorts därefter utifrån den feedback vi fått från Loopia, som t ex att sökmotoroptimera texten.

Hur har ni valt att marknadsföra ert företag – och varför?

UF-företaget Somnium Audio erbjuder hörlurar av hög kvalitet till ett lägre pris.För att marknadsföra vårt företag har vi valt att lägga fokus på vår hemsida samt Facebook och Instagram.

På hemsidan har vi valt att publicera vår musik tillsammans med användbar information om företaget och såklart vår webshop där vi säljer våra hörlurar och musiktjänster.

På Facebook och Instagram publicerar vi all möjlig slags information om företaget och vad vi erbjuder. Innehållet på dessa kanaler går hand i hand, men ibland utnyttjar vi fördelen med att enbart kunna publicera text på Facebook, t ex vid påminnelser om nya händelser.

Anledningen till varför vi valt att lägga fokus på Facebook och Instagram är för att deras betalda marknadsföring tillåter oss att specificera vår målgrupp efter geografiskt område, ålder och intressen. Det gör att vi kan rikta våra inlägg specifikt mot vår målgrupp som är studerande ungdomar med en begränsad inkomst.


Missa inte tidigare inlägg om Somnium Audio’s resa där de beskriver arbetet med sin affärsidé och affärsplan. I nästa inlägg om UF-företaget på Loopia-bloggen följer vi upp hur deras arbete gått. Fram till dess önskar vi Somnium Audio ett stort lycka till med projektet!

 

https://blogg.loopia.se/2017/04/11/varfor-ditt-foretag-behover-en-hemsida-oavsett-storlek/

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss