Starta webbshop i WooCommerce – 8 tips för att lyckas

Starta webshop i WooCommerce - sälj t ex dina blombuketter online

Funderar du på att starta webbshop till företaget, men är osäker på vilket verktyg du ska använda? En populär e-handelslösning är WooCommerce, som integrerar din webbshop med din sida i WordPress – världens mest populära hemsidesverktyg. För att få bästa möjliga resultat av din WooCommerce-butik finns det några saker som är viktiga att tänka på. Här listar vi 8 av dem!

1. Välj tema med omsorg

WooCommerce fungerar bra med de flesta WordPress-teman. Dock kan du dra nytta av att använda dig av ett tema som specialanpassats för just WooCommerce. De har oftast en bättre responsiv design (som ju är superviktig med tanke på att mobilsurfandet ökar) och innehåller andra funktioner för WooCommerce som gör att du kanske inte ens behöver använda extra tillägg.

Läs mer om val av tema till din WooCommerce-butik »

2. Använd produktbilder med hög kvalitet

Om dina besökare intresserar sig för någon av de produkter du erbjuder vill de självklart se en bild på den för att kunna jämföra med andra produkter. Det är viktigt för att de ska kunna ta ett köpbeslut. Ta egna bilder eller anlita en fotograf – huvudsaken är att produktbilderna är professionella och motsvarar produktens utseende i verkligheten så att förväntningarna uppfylls.

3 viktiga saker att tänka på gällande dina produktbilder:

  • Använd ljusa, fräscha bilder som är tagna från olika vinklar.
  • Spela gärna in en video av produkten för att visa hur den kan användas i rörlig form.
  • Gör det möjligt för besökaren att zooma in på produktbilderna, exempelvis med hjälp av särskilda lightbox-tillägg.

3. Skriv värdefullt innehåll

Fyll produktsidorna med värdefullt textinnehåll, som både svarar på eventuella frågor kunden kan ha om produkten och som får dem att förstå fördelarna med det du erbjuder.

3 viktiga saker att tänka på gällande textinnehåll:

  • Texten behöver vara lättläst och lättöverskådlig (punktlistor är att rekommendera). Ett plus är att hålla en konsekvent tonalitet genom hela webbshoppen.
  • Få kunden att förstå varför produkten är bra. Berätta att en byxa är vattentät, att batteritiden på en telefon är si och så lång och avslöja extra funktioner och användningsområden – men se till att inte överdriva.
  • Väv in sökord och sökfraser i produktbeskrivningar och innehåll till undersidorna i din webbshop. Det kan ranka din webbshop högre bland sökresultaten på till exempel Google. Ju högre upp du placeras, desto mer trafik driver du till din butik.

4. Erbjud flera betalningsmetoder och fraktalternativ

Erbjud flera olika betalningsmetoder och fraktalternativ för att tillgodose så många kunder som möjligt. WooCommerce har stöd för flera olika betalningslösningar, som Klarna och PayPal. Dessutom stödjer WooCommerce flera olika fraktalternativ, från en fraktkostnad baserad på vikt/antal varor till gratis frakt.

5. Snabba upp din webbshop för att öka dina försäljning

Att din webbshop laddar snabbt kan ha en positiv påverkan på din försäljning eftersom det går snabbare och smidigare att handla. Snabba upp din hemsida genom att till exempel:

  • Komprimera bilder och minska storleken på dem så att de inte är större än nödvändigt (genom “Spara för webb”-funktionen i Photoshop till exempel).
  • Undvik onödiga tillägg eller se efter om de finns andra varianter av de tillägg du använder som är bättre optimerade.
  • Aktivera cache i WordPress – det kan minska laddningstiderna avsevärt.

6. Inför en daglig rutin för att få allt att rulla på

För att försäkra dig om att du gör dina kunder nöjda är det viktigt att sätta upp dagliga rutiner för din webbshop. Skriv en checklista över saker du behöver kolla dagligen, som beställningar eller leveranser, och avsätt särskild tid till att få det gjort.

7. Visa synliga kontaktuppgifter till din support

Gör det enkelt för dina besökare att kontakta dig om de har några frågor om dina produkter/tjänster. Publicera synliga och lättillgängliga kontaktuppgifter och erbjud en särskild sida för vanliga frågor och svar (och kanske till och med en live-chatt om du har resurser för det). Allt för att kunden ska behöva anstränga sig så lite som möjligt.

8. Driv trafik till din webbshop

Driv så mycket trafik som möjligt till din webbshop med hjälp av marknadsföring i alla dess former. Några exempel är att:

  • Skicka nyhetsbrev till dina kunder via e-post med till exempel erbjudanden, rabattkoder, information om nyheter eller förhandstittar. (Spana in vår nyhetsbrevstjänst här »)
  • Starta en blogg där du delar med dig av tips och råd inom ditt branschområde. Är det värdefullt för kunden ökar chansen för att det blir en trogen läsare, samtidigt som det stärker ditt varumärke. (Läs mer om hur du startar en företagsblogg »)
  • Publicera recensioner från tidigare kunder på din sida för att öka förtroendet hos blivande kunder.

Bonustips: Se till att kontinuerligt ta backup på din webbshop ifall något skulle gå snett, och spara gärna en kopia offline för säkerhets skull. Om din webbshop ligger hos oss på Loopia tas det dagligen en backup som lagras i en vecka. På så vis kan du enkelt återställa din webbshop om något skulle bli tokigt vid en uppdatering eller liknande.

Dela detta inlägg:

2 svar på “Starta webbshop i WooCommerce – 8 tips för att lyckas

  1. Önskar e-boken ”Så får du fler kunder till ditt företag med hjälp av webben”

  2. Hej Peter, vad kul att du är intresserad av vår e-bok! Ibland kan det ta en stund från att du klickar på länken till dess att fältet där du fyller i din e-postadress dyker upp. Prova gärna igen, och kontakta marknad@loopia.se om problemet kvarstår så skickar vi e-boken till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss