Varumärkesskolan, del 3: Att leva varumärket

Lev ditt varumärke

Vad skulle det innebära om du och företaget börjar leva enligt visionen? Hur skulle det påverka relationen med dina kunder och samarbetspartners? Vad behöver förändras, när och hur? Vad vill du förändra? Vilka områden vill du prioritera? Vilken investering av tid, pengar och personal behövs?

Om du vill skapa en förändring och ett tydligare fokus framåt finns det antagligen saker du behöver sluta med och annat du ska göra mer av. Kan du ha kvar alla tjänster och produkter du erbjuder i dag? Går de i linje med hur du vill uppfattas, den nytta du vill leverera och vad du vill att kunderna ska känna?

Låt visionen styra

Mina böcker är utgivna på bokförlaget Eget Förlag. Deras vision är Kunskap på nolltid. Den förklarar med tre enkla ord vad bokförlaget tror på och står för. Bland annat ska allt förlaget gör vara enkelt och tydligt. Därför ger det ut snabblästa handböcker i A6-format som fokuserar på konkreta tips du kan använda här och nu. Författarna skriver texter som är lätta att förstå. Och istället för att djupdyka inom ett ämne visar böckerna dig en översikt och summering av det.

Visionen berättar även vilken typ av författare de publicerar. Förlaget ger ut böcker av föreläsare och utbildare som vill sprida kunskap. Experter med lång erfarenhet som vet vad du kan och bör göra – och vad effekten av det kommer att bli. Därför lär du aldrig hitta en renodlad inspirationsföreläsare i deras författarstall.

En bra sak med visionen är att den inte låser förlaget till att bara vara ett bokförlag. Snarare är det ett kunskapsföretag. Därför kan de lika gärna arrangera föreläsningar, utbildningar och seminarier eftersom de också handlar om att sprida och få kunskap på nolltid.

Ta fram en plan för varumärket

Oavsett hur mycket eller lite du tänker styra företaget utifrån varumärket behöver du göra en plan. En konkret, tydlig plan som visar vad du ska prioritera här och nu och vad som är viktigt framöver. Med hjälp av den kan du också lägga varumärkesarbetet på en sådan nivå att du inte drunknar av det.

Den enklaste planen är att skapa en lista med tio saker du ska göra inom ett år. Skriv sedan ner vad som ska göras och av vem.

Låt medarbetarna föreslå lösningarna

Det finns ett enkelt sätt att hålla liv i varumärkesarbetet bland medarbetarna. Det är att låta dem vara med och föreslå vad ni behöver förändra för att hålla ihop varumärket. Du kanske tycker att det är ledningens uppgift att styra företaget. Såklart är det så, men om du öppnar idélådan och tar emot förslag blir både känslan och verkligheten att det är ni – tillsammans – som bygger framtiden.

Håll varandra uppdaterade

Oavsett om ni går framåt eller bakåt i arbetet behöver du återkoppla och hålla kollegorna uppdaterade. Se till att hela tiden förklara varför ni gör något, hur ni gör det och när ni kommer att göra det. Informera före, under och efter förändringarna ni genomför. Då har alla anställda samma utgångspunkt och kan förklara saker utifrån bolagets perspektiv. Om du är öppen och delar med dig blir människor dessutom mer engagerade.

Om ingenting händer kan du behöva göra om planen och hitta på någonting annat.

Fira bra beteenden

Det finns alltid anledningar att fira. Ju fler delmål du har satt upp desto lättare är det. Var stolt. Säg och visa för andra att du är tacksam – i det lilla och stora. Se till att ni sträcker på er och ger varandra beröm för arbetet ni lägger ner.

Fira också särskilt bra beteenden. För att undvika problemet med att någon blir chefens favorit, låt de anställda föreslå vad och varför ni ska fira.

Läs alla delar av Varumärkesskolan »

Joakim Hedström
Foto: Crelle Ekstrand

Inlägget är skrivet av Joakim Hedström.

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, copywriter och författare. Han har beskrivits som en schweizisk armékniv av idéer. Varumärkesboken (en handbok om varumärkesarbete) är hans sjätte bok. Läs ett smakprov ur boken på http://egetforlag.se/varumarkesboken/

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss