Så hanterar du företagets sociala medier under semestern – 5 tips

 

Som småföretagare kan det vara tufft att få till en ordentlig semester och lyckas du kan det ofta kännas stressigt. Ett bekymmer som kan dyka upp är hur företagets sociala medier-konton ska hanteras under ledigheten – ska de tystna eller hållas aktiva?

Vi har samlat några tips som kan hjälpa dig att hantera företagets sociala kanaler och minska känslan av stress. 

1. Schemalägg publicering av inlägg

Att schemalägga publicering av inlägg under semestern är ett utmärkt sätt att kontinuerligt förse dina följare med värdefullt innehåll utan att behöva jobba under ledigheten. Det sparar tid, ger dig kontroll över vad som publiceras och håller dina sociala kanaler konsekvent uppdaterade medan du själv kopplar av på stranden.

Innan du schemalägger inläggen kan du ta en titt på de olika sociala mediernas statistikverktyg och se vilken tid som är bäst att publicera på. De flesta sociala medier erbjuder schemaläggning, annars finns det externa verktyg du kan använda, t ex Hootsuite eller Sprout social.

Tips! Schemalägg inlägg några dagar efter att du kommit tillbaka från semestern. Vi vet alla hur mycket som brukar finnas att göra med en inkorg och att göra-lista som inte rörts på några veckor.

2. Be en kollega om hjälp

Be en kollega med koll på sociala medier, marknadsföring och kundservice om hjälp med att underhålla företagets sociala medier-konton under semestern. Underlätta arbetet genom att ta fram en guide som beskriver hur inlägg schemaläggs och publiceras, hur kanaler övervakas och analyseras och som ger förslag på svar till kommentarer eller nya inlägg.

Så får du fler kunder med hjälp av webben

Ladda ner e-bok (gratis)

3. Låt någon annan ta över dina sociala medier-konton under en eller flera dagar

Ett annat alternativ för att hålla dina sociala medier-konton aktiva under semestern är att be någon annan (t ex en influencer, kund eller ett annat företag relaterat till din verksamhet) göra en så kallad “take-over” av dina sociala kanaler. Då lånas dina sociala medier-konton under en bestämd tidsperiod av någon annan som publicerar nytt och fräscht innehåll. Det kan väcka intresset för ditt företag hos fler följare/kunder samtidigt som influencern/kunden/företaget får prata med en ny publik och kanske få fler följare/kunder. Win-win.

Tänk på att tydligt förklara vad du vill ha ut av “take-overn” och vad som får publiceras och inte under den givna tidsperioden.

4. Berätta för dina följare att du går på semester

Om du bestämmer dig för att inte publicera några inlägg alls under semestern rekommenderar vi att du åtminstone talar om för dina följare att du går på semester. Då förstår de varför det helt plötsligt blivit tyst i dina sociala kanaler och risken att de avföljer dig blir inte lika stor.

5. Håll koll på vad som händer

Det är svårt att förutspå vad som kommer att hända medan du har semester. Ett tips är att aktivera Google Alerts för att få e-postnotiser när ditt företagsnamn nämns på nätet. Då kan du snabbt upptäcka om något står galet till eller om du behöver vara “först ut” med viktig information. Förbered ett gäng standardsvar och lägg in bilder/videos i telefonen så att de är nära till hands om du skulle behöva kommentera något.

Ställ in ett autosvar på mailen och vila ut ordentligt under semestern

Bilden är lånad från Flickr-användaren mkhmarketing.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *