Skapa medvind i ditt företags försäljning med hjälp av hemsidan – här är 4 enkla knep

Det brukar finnas en generell övertro till hur bra ens egna hemsida konverterar en besökare till betalande kund. Tänk själv – hur använder du webben idag? Du jämför och väljer den bästa. Att ha den bästa hemsidan i branschen för flertalet av de potentiella köparna är det enbart en som har. Är det du?

För att öka andelen besökare som väljer att faktiskt handla från din hemsida/webbutik kan du jobba med något som kallas konverteringsoptimering. Syftet här är exempelvis att öka konverteringen från 2 till 3%, vilket hade inneburit en 50% ökad försäljning online. Arbetet med konverteringsoptimering kan både påbörjas från grunden där du börjar skapa ett varumärke online. Men det kan också bestå av att optimera delar av hemsidan som redan finns. I det här inlägget delar vi med oss av några tips för det sistnämnda alternativet. 

Något du bör bära med dig för det grundliga arbetet är från boken The Brand Gap, skriven av Marty Neumeier, där vi hittar en intressant definition av vad som är ett varumärke:

Köpbeslutet följer alltså inte alltid det logiska tänkandet.

Ovanstående citat ger en tydligare bild om en av de ensamt största bakomliggande faktorerna som påverkar om ett köp eller kontaktförsök görs eller inte. Nu över till 4 knep som snabbt kan öka din hemsidas försäljning.

1. Gör riktiga användartester istället för att gissa dig fram

När du börjar med konverteringsoptimering av din hemsida tenderar tankarna att leda till om du t ex ska byta färger på knappar eller göra dem större. Det är oftast inte de detaljerna som håller tillbaka din försäljning idag. Det finns en större helhetsbild som måste sitta och oftast flera, mer kritiska delar att ta hand om. Några vanliga delar som påverkar hemsidans konvertering negativt:

  1. För mycket text
  2. Otydlig information
  3. För få möjligheter “Call To Action”
  4. Hemsidan laddar för långsamt
  5. Beslutsprocessen är allt för lång
  6. Hemsidan är inte responsiv, dvs att den inte anpassar sig efter mobil, surfplatta, etc
  7. Hemsidan ser trasig ut på någon enhet och/eller upplösning
  8. etc.

I början av konverteringsoptimeringen kan du göra användartester på din målgrupp för att upptäcka eventuella frågetecken eller otydligheter på hemsidan. Gör minst fem stycken tester och agera på de punkter som ofta förekommer. Tänk på att ett användartest bör göras så naturligt som möjligt utan påverkan. Låt testpersonen själv hålla i musen och berätta inte vad de ska göra. Introducera enbart till vad hen ska leta efter på hemsidan. Notera därefter hur de gör – kör de fast någonstans eller har de svårt att hitta det de letar efter? Det ger dig ledtrådar kring vad som kan behöva förbättras.

2. Förstå dina besökares beteende med Google Analytics

Google Analytics är det ensamt bästa datadrivna verktyget för att förstå besökare. Det finns många knep att använda som ingen vet om. Men de absolut enklaste och viktigaste datan får man direkt. Exempelvis ser du hur länge folk stannar på hemsidan. Om besökaren lämnar sidan efter bara några sekunder kan det exempelvis bero på att de inte trodde att du erbjöd det du faktiskt erbjuder, det kan vara att hemsidan är mindre lockande än en konkurrent de redan kollat på och/eller att laddningstiden är för hög. Genom att optimera dessa bitar kan du minska hemsidans “bounce rate” (att besökare lämnar hemsidan efter en kort stund), vilket kan öka din försäljning. Google Analytics har fler funktioner än dessa, så sätt dig ned och utforska verktyget. Har du många besökare på hemsidan behöver det bara ta några veckor innan du har data nog att agera efter.

3. Använd bilder med hög kvalitet och upplösning

Magkänslan är som vi redan tidigare påpekat en avgörande del i hur många som väljer att handla från din hemsida/webbutik. Du kan snabbt förbättra dina besökares intryck genom att investera i en fotograf som tar bilder på t ex ditt team, kontor, m.m. till din hemsida.

Dina potentiella kunder kommer se att det är samma personer som återkommer i en del av bilderna och de får se dessa i en miljö som “ser ut att kunna stämma”. I slutändan gör vi affärer med människor och inte företag. Kan du visa att ditt företag finns “på riktigt” och att det går att lita på er har du vunnit mycket. Bilderna kommer dessutom kunna hänga med under flera år och kan också användas till annat tryckmaterial.

4. Optimera din hemsida speciellt för mobilen

Det har säkert inte undgått er att mobilen idag ofta står för fler besökare än desktop. Snart kommer Google dessutom att ranka sidor som inte är mobilanpassade sämre. Ändå struntar många i detta och fortsätter lägga huvudfokus på desktop. Här kommer några enkla quick-fix för att optimera din hemsida för mobiler:

  1. Klickbart telefonnummer fler än en gång så den potentiella kunden enkelt kan ringa när du sålt in att ni är ett bra val.
  2. Mobilen är mycket mindre än datorn, du behöver inte visa all information samtidigt. Använd undersidor och/eller fler stycken, punktlistor, etc för att göra texten mer lättläst.
  3. Vi scrollar gärna på mobilen. Sälj in dina tyngsta budskap på en sida med klickbara kontaktuppgifter för att göra det så enkelt som möjligt för kunden att kontakta dig direkt.
  4. Se till att hemsidan laddas snabbt även från mobilen, då kravet på laddningstid är betydligt högre på mobiler. Euro.se är hostade hos Loopia. Klicka runt och upplev riktig snabbhet.

Inlägget är skrivet av Nils Fridlund.

Nils är VD på Sunbird och arbetar med att skapa hemsidor som ökar företagets försäljning med unik webbdesign byggt i WordPress. Han skriver även om sökmotoroptimering på Majestic & företagande.se.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *