Intervju med Loopia-återförsäljare: Underbarn på både skridskor och webb, möt hockeykillen som har skapat hemsidor sen 11 års ålder


Uppson är webbyrån som lyckats kombinera programmeringskunskap med social förmåga, de förstår vad du vill ha och kan förklara vad du behöver.

Det här är den tionde delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.

Den här gången är det dags för programmeringssnillet Anton Carlsson på Uppson webbyrå i Uppsala. 

 

Så vem är den sportiga datakillen Anton?

Jag är 24 år och har ägnat större delen av mitt liv åt webben och sport. I dagsläget är jag målvakt i ett division 2 lag i hockey samtidigt som jag driver webbyrån Uppson. Under sommaren är det beachvolleyboll som gäller. Något jag lärt mig genom sporten är att ett bra samarbete är viktigt för att få ett lag att fungera. Det är något jag tagit med mig in i företagandet. Ett bra samarbete mellan oss och våra kunder är det vi alltid jobbar för. Vi vet att om vi får ert företagande att lyckas kommer även vi att lyckas.

Varför blev du hockeymålvakt?

Hahaha, jag tyckte att det var roligare att rädda puckar istället för att avlossa dem. Jag testade att stå som målvakt på träning som liten och sen kunde jag inte sluta. Antar att det ligger i generna, min farbror var också hockeymålvakt. Jag föddes  med ett skarpt öga som har underlättat både när det gäller att fånga puckar och designa hemsidor.

Hur kom du ens på tanken att bygga hemsidor när du var 11 år gammal?

Det började med att farsan min fick hem PC-tidningen i brevlådan. Den kom med en cd-skiva och en bok. Bygg hemsida på 3 minuter stod det så jag tänkte att jag kunde prova. Jag installerade och byggde min första hemsida i det programmet, men när jag laddade upp hemsidan märkte jag att sidan i webbläsaren inte alls såg ut som i programmet. Lätt besviken började jag sätta mig in i hur jag skulle kunna programmera hemsidan för att säkerställa att den såg ut som den hade gjort i programmet. Resten av uppväxten – när kompisarna satt och spelade datorspel – la jag min tid på att lära mig programmera.

Väl investerad tid helt enkelt!

Absolut, det har gett mig möjligheten att driva eget företag och jobba med det jag älskar.

Berätta lite om ditt företag!

Uppson är en webbyrå som har sitt kontor precis bredvid Uppsala centralstation, ett perfekt läge som låter oss ha en närhet till både Uppsalakunder och Stockholmskunder. Våra kunder är företag och organisationer som behöver hjälp med webbutveckling, inga projekt är för stora eller små. Vi programmerar både avancerade system, hemsidor och webbutiker från grunden eller när det bättre passar kundens behov, på populära plattformar som WordPress och WooCommerce. Vi föredrar personlig kontakt och ett nära samarbete med våra kunder vilket vi oftast kan ha genom vår fördelaktiga geografiska placering.

Hur länge har ni varit i branschen?

Jag började redan som 11-åring 2003 med att skapa egna projekt i form av hemsidor och communitys. Till en början hjälpte jag även dem jag kände med hemsidor på hobbynivå. Hösten 2009 som 17-åring startade jag min enskilda firma och efter gymnasiet och lite sidojobb på annat håll började jag i början på 2012 arbeta 100% på min egen webbyrå. Sedan dess har jag hjälpt hundratals företag med deras hemsidor och grafiska profiler i olika utföranden.  

Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?

Enligt våra kunder så ligger vår styrka i den personliga kontakt och tydlighet vi ger dem. Vi pratar i termer som kunderna förstår och vi är bra på att förklara det som kanske inte är självklart för dem. En stor fördel som nyttjas vid möten är även min personliga kompetens inom både design, programmering och databasdesign. Med kunskap inom flera områden kan jag redan vid första mötet berätta vad det är som behövs och ge en tydlig bild om hur vi ska gå från kundens idé till verklighet.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Det viktigaste rådet vi kan ge och som många missar är att det är mer än bara en hemsida som krävs för att lyckas på webben. Logotypen, texterna, bilderna och webbplatsens design och struktur är det som tillsammans blir en framgångsrik hemsida och därmed är en stor del av ett framgångsrikt företag. Ta hjälp av en webbyrå som har koll och kan analysera hur ni ska nå framgång med design och innehåll. Sökmotoroptimering och annonsering online är två andra viktiga aspekter som kan göra stor skillnad. Mät hela tiden era resultat för att se vilka delar som kan förbättras.

Varför valde du Loopia?

Ända sedan jag började skapa hemsidor har Loopia alltid funnits med i bilden. Supporten är oslagbar och kontrollpanelens funktioner är som en dröm för oss som webbyrå. Vi kan enkelt se alla våra Loopia-kunder i samma panel samt ändra de inställningar vi och våra kunder behöver. Det ger oss en överblick som uppskattas mycket av våra kunder. Under de här åren har det funnits flera andra webbhotell med i bilden, ibland för att man är nyfiken på att testa något nytt och ibland för att kunden redan har en leverantör. Det är även lite av en skyldighet för mig att hålla ögonen öppna efter det bästa alternativet för mina kunder, än så länge är det dock ingen som har kommit i närheten av Loopia och det är där jag lägger mina kunder.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

Det man snackar om mest i branschen just nu är naturligtvis SSL. Det gör hemsidan eller e-handeln säkrare och Google lägger mer och mer energi på att lyfta de webbplatser som har ett SSL-certifikat. Börjar adressen du besöker med https:// och har ett grönt hänglås uppe i webbadressfältet är hemsidan säker genom ett SSL-certifikat.

När det kommer till webbdesign är det idag stilrenhet och enkelhet som är hett i branschen, för flera år sedan var det mer skuggor och specialeffekter. Ordet som är på alla designers läppar idag är ”flat web”. Genom att arbeta mer med delar som typsnitt, färg, kontrast, bilder, video och textinnehåll skapas den moderna webben.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

I takt med att alla får snabbare och snabbare internetuppkopplingar både i laptops och mobiltelefoner runt om i världen kommer möjligheterna med hemsidor att öka. Jag tror personligen att vi om några år kommer få se mycket mer videoinnehåll på hemsidor. I dagsläget finns det t.ex. hemsidor som har autospelande videoklipp som bakgrund på startsidan vid besök via dator. Besöks hemsidan via mobilen däremot visas i dagsläget oftast en bakgrundsbild istället för video. I framtiden med högre hastighet kommer troligen även mobilbesökare få se bakgrundsvideos och videoklipp på andra vis.

Med en hockeyspelare på kontoret avslutades naturligtvis dagen med en hård kamp runt airhockey-bordet.

Vi önskar Anton och Uppson Webbyrå fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt.

Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt eller marknadsstrategi så hittar du Anton på www.uppson.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se så kan de kolla med några av de övriga 3.000 återförsäljarna.

Vill du bli återförsäljare till Loopia?

Som återförsäljare till oss får du inte bara tillgång till branschens bästa tjänster, du skapar möjligheter för dig själv, bygger kontaktnät och förenklar ditt arbete, helt utan kostnad eller säljkrav. Läs mer om Loopias partneravtal »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

3 reaktion på “Intervju med Loopia-återförsäljare: Underbarn på både skridskor och webb, möt hockeykillen som har skapat hemsidor sen 11 års ålder

  1. Pingback: Uppsons VD Anton Carlsson i intervju med Loopia webbhotell - Uppson - Webbyrå i Uppsala

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *