Intervju med Loopia-återförsäljare: Stjärnpedagogen som utbildar dig i WordPress

I rampljuset med Michael WedinMH Webbproduktion är den lilla byrån med det stora kontaktnätet som utbildar sina kunder att bygga hemsidor i WordPress.

Det här är den sjunde delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.

Den här gången är det dags för Melker Hedlund på MH Webbproduktion

Berätta lite om ditt företag!

Jag driver en enskild firma som har ett starkt fokus på utbildningar inom WordPress, det finns ett stort behov bland hemsideägare som vill lära sig hur deras hemsidor fungerar och kunna arbeta med dem själva. Detta kombinerar jag sen med utveckling av WordPress och specialbyggda teman, så jag finns alltid där för de kunder som känner att de vill ta nästa steg. Efter alla år i branschen har jag dessutom byggt upp ett gediget kontaktnät med experter inom andra områden så även om jag inte kan det kunden behöver så finns alltid hjälpen nära till hands.

Återförsäljaren Melker utbildar sina kunder i WordPress.

En engagerad Melker lär upp en kund i WordPress.

Hur länge har du varit i branschen?

Jag är utbildad pedagog i grunden och har haft ett fokus på läraryrket vilket jag brinner för. Men på sidan om det har jag sedan början av 2000-talet även drivit en webbyrå. För några år sedan bestämde jag mig för att sadla om helt och fokusera på utbildning och utveckling för mina kunder.

I vilken skala arbetar du med de här utbildningarna?

En utbildning kan vara för allt från en enskild person till en hel avdelning eller ett helt företag. Det är allt från småföretagare till stora jättar som är intresserade. Det är varierande, ibland sitter jag med ett helt rum fyllt med en marknadsavdelning från ett stort företag och ibland sitter jag med en helt nystartad företagare. Ansvaret är det samma, det gäller att hålla hög klass så att kunderna går därifrån nöjda och känner sig trygga med WordPress. När utbildningen är klar har de redan byggt sin första hemsida i WordPress och de har en trygg bas att stå på.

Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för era kunder?

En gedigen erfarenhet och ett brett kontaktnät som ger en flexibilitet som är väldigt uppskattad bland mina kunder. Jag har aldrig riktat in mig mot ett specifikt kundsegment, vilket innebär att jag har erfarenhet av att arbeta med vitt skilda projekt.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Stressa inte fram något utan ta dig tid att prata med din leverantör. Det är viktigt att skapa sig en bild av vad du vill ha och bör ha. En webbdesigner kan ge dig värdefull input som du har stor nytta av när hemsidan ska utvecklas. Detta gäller oavsett om du lämnar hela utvecklingen till en webbyrå eller om du gör vissa delar på egen hand. Jag samarbetar gärna med kunder som vill ta ansvar för en del av utvecklingen på egen hand, och då är ju en av mina utbildningar ett utmärkt sätt att hamna på rätt spår från början. Utbildningen kan sedan kombineras med att jag tar ansvar för vissa delar av utvecklingen som kunden inte vill eller inte kan genomföra på egen hand.

Loopia-återförsäljaren Melker på Eget Företag 2015.

Melker på Eget Företag 2015.

Förra året vann du en plats med oss på mässan Eget Företag, berätta.

Ja det var en överraskning, ni ska ha stort tack för den möjligheten. Där kunde man verkligen se vilken stor efterfrågan det var på utbildningar. I en handvändning var jag uppbokad i flera månader. Det var en spännande upplevelse, enormt viktigt för självförtroendet och det sporrade mig verkligen att fortsätta utveckla mina tjänster.

Varför valde du Loopia?

Loopias tjänster stämmer väl överens med min syn på hur en prisvärd och pålitlig produkt är utformad. Som återförsäljare till Loopia kan jag känna mig helt trygg i att mina kunder får en produkt som alltid levererar. Detta i kombination med ÅF-zonen gör att jag kan ta hand om all administration om kunden önskar det.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

Användarvänlighet som bygger på responsiv design för alla typer av enheter. Detta hänger även ihop med optimering av konverteringsgrad, att skapa enkla och snabba vägar till avslut för en besökare. Det kan handla om allt från att genomföra ett köp eller att få en besökare att utföra den handling som önskas på din hemsida.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Framtiden är redan här! Jag har redan nämnt mobilanpassning/responsiv design och det är ett absolut måste att ha en hemsida som lever upp till kraven på mobilanpassning. Om du har det minsta intresse av SEO och att synas på Google så måste detta vara på plats, kombinerat med ett innehåll som tilltalar såväl besökare som sökmotorer.

Vi önskar MH Webbproduktion fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och något att tänka på inför dina egna webbprojekt.

Om du behöver hjälp med ett webbprojekt eller vill ha en utbildning hittar du Melker på www.mhwebb.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se så kollar vi med några av våra övriga 3000 återförsäljare.

Läs fler intervjuer med våra återförsäljare »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *