Tjäna pengar på din hemsida/blogg: Kom igång med affiliatemarknadsföring med Loopia!

En skärm som visar dumsnål.se, de som skrivit artikeln om hur du kommer igång med affiliatemarknadsföring genom Loopia.

Funderar du som många andra på hur du går till väga för att tjäna pengar på din egen sajt? Ta del av guiden nedan med konkreta tips och råd som hjälper dig att komma igång med din affiliatemarknadsföring och tjäna dina första slantar inom bara några dagar.

Vad är affiliatemarknadsföring?

Begreppet ”affiliate” känns säkert bekant även om du kanske inte har full koll på vad det faktiskt innebär eller hur det fungerar.

Affiliatemarknadsföring har mer eller mindre följt med sedan Internets begynnelse. En av de första företagen med en stor framgång inom affiliatemarknadsföring är giganten Amazon.com. I dagsläget finns det tusentals (kanske miljontals) företag av alla storlekar runt om i världen som kreativt startat och driver olika typer av sajter som driver försäljning/trafik genom affiliatemarknadsföring.

Kort sagt kan vi säga att affiliatemarknadsföring är provisionsbaserad försäljning. Genom att driva trafik från din sajt till ett företag/en annonsör får du betalt när besökaren handlar något hos eller klickar sig vidare till företaget som du länkat till från din sajt. Trafiken kan skickas vidare från din sajt till annonsörens med hjälp av annonsörens banners eller textlänkar. Spårningen av försäljningen sker bl a genom att besökaren har en kaka (cookie) satt i sin webbläsare och som vanligen spårar försäljningar inom 30 dagar.

Vilka olika metoder finns för att använda affiliatemarknadsföring?

Det finns tre vägar att gå när det kommer till att använda sig av affiliatemarknadsföring.

  • Affiliatenätverk
    Det vanligaste tillvägagångssättet är genom ett affiliatenätverk där ett företag (t ex en e-handel) är ansluten och söker lämpliga sajter att marknadsföras av. Annonsören har oftast i sin företagsbeskrivning ett par regler att följa så att deras marknadsföring blir enhetlig gentemot deras kunder.
  • In-house
    I vissa fall agerar företaget både som affiliatenätverk och annonsör. Det innebär att provision och spårning i detta fall hanteras ”in-house” och att affiliatemarknadsföringen samt vilka som ”godkänns” som marknadsförare (publicister) hanteras av en egen avdelning.
  • Affiliatemarknadsföring med externa tjänster
    Ibland väljer företag att inte vara anslutna till något nätverk eller heller inte sköta marknadsföringen ”in-house”. Spårningen kan då enkelt skötas mellan dig som marknadsförare och annonsören genom externa tjänster (exempelvis Adform) som registerar försäljningar, klick och säkerställer att allt går schysst till för alla parter.

Det finns alltså oändliga möjligheter oavsett vilken metod du väljer. I det här inlägget har vi valt att beskriva affiliatenätverk, eftersom det är just där du hittar Loopias affiliateprogram.

Vad är ett affiliatenätverk?

Ett affiliatenätverk fungerar som en uppsamlingsplats av annonsörer (företag) som kommunicerar och håller information uppdaterad om vad som händer och vilka kampanjer som finns att marknadsföra.

Tänk dig följande: Du har en besökare på din blogg som väljer att klicka på en banner eller en textlänk som du lagt till i ett inlägg eller någonstans på din sida. Länken har genererats av nätverket vilket gör att den kopplas samman med ditt annonskonto inne hos det nätverk där annonsören du valt finns och där du är godkänd som publicist. Det gör att du i samma sekund kan se klicket och den provision du fått från det eventuella köpet som din besökare gjort.

Den absolut största fördelen med att arbeta med affiliatenätverk är att de sköter det administrativa och håller koll så att allt flyter på, som t ex att spårningen fungerar korrekt, att det finns attraktiva företag och att fakturering av annonsörer sker som i sin tur blir utbetalning av provision till publicister (det vill säga dig). Det medför att du istället kan lägga tiden på att utveckla din sajt (för att driva mer trafik och på så sätt få mer försäljningar) medan resten sköts av nätverket.

Vilka för- och nackdelar finns det med affiliatemarknadsföring?

Det finns många fördelar med affiliatemarknadsföring där några av de främsta är:

          • Du har en kort startsträcka (utan några större utgifter) vilket innebär att du kan testa dig fram.
          • Du får alltid provision om du genererar försäljningar vilket gör att din affiliatekarriär kan bli hur liten och hur stor som helst.
          • Är du sammankopplad med annonsören genom ett nätverk minimerar du all administration genom att retroaktivt (inom 1-2 månader) få den intjänade provision som du genererat via din spårningslänk. Detta gör affiliatemarknadsföring till en kostnadseffektiv marknadsföringsmetod.
          • Affiliatemarknadsföring gynnar alla parter som är delaktiga i processen. Annonsören säljer mer, nätverket får sin del av provisionen och du din. Det innebär att både nätverk och annonsörer ofta har en öppen dialog när det kommer till nya projekt som kan marknadsföra deras produkter och är villiga att hjälpa till. Dialogen sköts till största delen av nätverket vilket gör att de blir som en portal där du kan nå ut med en förfrågan genom deras stora kontaktnät.

En nackdel med affiliatenätverk är om annonsören själv väljer att säga upp sitt samarbete med själva nätverket. Då slutar dina spårningslänkar att fungera och då behöver du se dig om efter nya nätverk/annonsörer alternativt etablera en egen spårning tillsammans med en lämplig annonsör.

Fördelarna väger helt klart tyngre än nackdelarna och vi rekommenderar varmt att du arbetar nära ett affiliatenätverk för att frigöra så mycket tid åt dina projekt du bara kan och låta nätverket sköta resten.

Kickstarta din affiliatemarknadsföring med 6 steg:

          1. Välj ut vilka annonsörer du vill marknadsföra
            Fundera först och främst över vilken typ av nisch du vill arbeta med och vilka företag/annonsörer du skulle kunna tänka dig att marknadsföra. Det är också viktigt att fundera över hur dessa ska presenteras, så att du får ut så mycket som möjligt av dina besökare.

Tips! Försök att få annonsörens textlänk eller banner att smälta in med ditt eget innehåll på sajten så att det känns som en naturlig del. Det kan öka konverteringsgraden (fler försäljningar) och också ge besökaren ett mervärde av annonsen (ja, det går faktiskt!).

          1. Se över vilka affiliate-nätverk som finns
            När du klurat ut vilka annonsörer du vill arbeta med kan det vara bra att se över vilka affiliatenätverk som finns och vilka företag de samarbetar med. Loopias affiliateprogram ansöker du till hos Tradedoubler och Double.net. Några andra stora nätverk där du kan hitta fler annonsörer är t ex Zanox, Adtraction och Adrecord.
          2. Registrera ett konto
            Eftersom det är helt kostnadsfritt att bli medlem i ett affiliatenätverk rekommenderar vi dig att skapa konton hos de olika nätverken och på så sätt hålla dig uppdaterad om nya annonsörer och möjligheter. De flesta affiliatenätverk tillåter att du registrerar dig antingen som privatperson eller som företag.
          3. Ansök, ansök, ansök
            Nu när du har dina konton redo hos några olika nätverk går du in och ansöker om att få marknadsföra det/de företag du intresserat dig för (det är oftast både tydligt och enkelt att skicka en ansökan). Ansökningen brukar inte vara några konstigheter så länge du följer de regler som finns hos både annonsör och nätverk. Tänk dock på att din sajt ska upplevas seriös/färdig när du ansöker då de flesta annonsörer kollar på sajten som deras annonser kommer synas på innan de godkänner ansökan. Det är med andra ord ingen bra idé att ansöka i ett tidigt skede när din sajt är under uppbyggnad (om den inte känns seriös redan då såklart).
          4. Placera spårningslänkar på din sajt
            Efter ett tag har du förhoppningsvis fått ett godkännande från ett eller flera företag hos affiliatenätverket. Det innebär att du fått en alldeles egen spårningslänk för respektive företag som du använder när du länkar till dem för att kunna spåra din kommande provision. Du kan lägga in textlänkar, banners eller både och. Det är helt upp till dig vad som passar bäst på din sajt.
          5. Marknadsför din sajt
            Sist men inte minst: Försäljningen via länkarna på din sajt sker inte av sig självt. Du måste jobba kontinuerligt med din sajt med t ex sökmotoroptimering eller annan marknadsföring så att besökare hittar dig. Var kreativ och använd de kanaler och medier som finns!

När du väl fått en bra volym av besökare är det också viktigt att mäta och läsa av besökarna med hjälp av t ex ett statistikverktyg. Det gör du givetvis så att du vet att din sajt fungerar som den är tänkt att fungera. För vad har du för nytta av många besökare om de inte hittar vad de letar efter på din sajt eller inte gör det du vill?

Läs också våra 6 tips för att lyckas med din affiliatemarknadsföring »


nya-banners-2016-06Vill du prova på affiliatemarknadsföring?

Genom att hänvisa besökare till oss på Loopia via banners och/eller direktlänkar på din sajt kan du börja tjäna pengar redan idag. Vi har precis laddat upp ett helt gäng nya, fräscha banners som du kan välja och vraka bland.

Läs mer om Loopias affiliateprogram och ansök idag »

 

Inlägget är skrivet av Tony och Christoffer som bland annat ligger bakom och driver rabattkodssajten dumsnål.se.

“Vår resa inom affiliate började med några mindre projekt (som så många gånger) där vi såg potentialen och var nyfikna att se hur vi skulle kunna driva utvecklingen framåt. Det var såklart också en möjlighet att testa ett nytt sätt att tjäna lite extra pengar. När vi såg utfallet gav det oss såklart blodad tand att faktiskt kunna erbjuda en bra tjänst till våra besökare och i kombination med detta kunna tjäna pengar i form av provision. Sedan dess har vi skalat upp med nya projekt i olika branscher. Det främsta och roligaste som driver oss att fortsätta med affiliatemarknadsföring är den ständiga utvecklingen inom webb som sker just nu och att det är en fantastisk känsla att bygga ett projekt från grunden som i slutändan lyckas!

Två projekt där vi marknadsför Loopias affiliateprogram:
Dumsnål.se – En sajt där vi listar de senaste rabattkoderna och erbjudandena. Genom att erbjuda besökaren ett mervärde samtidigt som vi kan få betalt per försäljning och annonsörerna får försäljningar samt nya kunder är det en win-win situation för alla parter.
Klappjakten.nu – Eftersom många presenter går att beställa på nätet så som ett webbhotell eller en rolig domän för att bygga ett kul kompis- eller familjeprojekt så går det enkelt att kombinera med affiliate.

Ett projekt där vi arbetar med nischad affiliatemarknadsföring:
Matgrupper.com – En sajt där vi jämför olika typer av matgrupper så att man på ett enklare sätt ska kunna hitta det man letar oavsett om det handlar om design, material eller pris.”

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Tjäna pengar på din hemsida/blogg: Kom igång med affiliatemarknadsföring med Loopia!

  1. Pingback: 6 tips för att lyckas med din affiliate-marknadsföring

  2. Pingback: 3 tips för framgångsrik affiliatemarknadsföring - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *