Mobilsurfandet ökar – så påverkar det din e-postmarknadsföring

Illustration showing a draft of an email.

Under förra året skedde många förändringar som påverkat hur vi läser vår e-post, som t ex att Outlook.com ersattes av Office 365, lanseringen av Apple Watch och att surfandet från mobilen fortsatt öka. Detta har så klart även påverkat all slags e-postmarknadsföring. 

Företaget Litmus har analyserat 13 miljarder mailöppningar och sammanställt dem i en rapport för att dela med sig av insikter kring varför dessa förändringar skett och hur de kan påverka din e-postmarknadsföring. Rapporten visar bland annat att:

  • Mailöppningar från mobila enheter ökade med 17% under 2015 och hela 55% av alla mailöppningar sker numera från mobilen.
  • Apple iPhone är den mest populära e-postklienten 2015 och står för 33% av av alla mailöppningar. Tvåa och trea kommer Gmail med 15% och iPad med 12%.
  • Mailöppningar från Android ökade med 35% och ligger nu på 10% av det totala antalet lästa mail från mobila enheter.

Läs hela rapporten här »

Hur påverkar det min e-postmarknadsföring?

Ovanstående rapport kan definitivt ses som ett tydligt tecken på att det är dags att…

  1. Mobilanpassa din hemsida/e-handel
    Se till att mobilanpassa din sajt och/eller e-handel som du troligtvis hänvisar till från dina e-postutskick. Eftersom de flesta läser mailen från mobilen förväntar de sig också att kunna surfa på din sajt utan att behöva vända, vrida, scrolla och zooma upp och ner och fram och tillbaka.
  2. Tillämpa responsiv design på dina utskick
    Se till att dina e-postutskick är responsiva så att de ser lika bra ut oavsett vilken e-postklient eller enhet mottagaren läser utskicket från. Testa dig fram och justera tills du är nöjd.
  3. Lätta upp textinnehållet i dina e-postutskick
    Att mobilsurfandet ökar konstant tyder på att många läser sin e-post i farten. Du bör därför se över textinnehållet i dina mailutskick och på din sajt/webbutik. Långa, tunga texter fungerar inte lika bra utan nu är det punktlistor, underrubriker och lockande rubriker som gäller.

Läs mer om mobilanpassad och responsiv webbdesign »

Vill du komma igång med e-postmarknadsföring?

Get a Newsletter är ett enkelt och effektivt verktyg för nyhetsbrev och kampanjutskick via e-post. Det ger dig möjlighet att marknadsföra ditt företag och informera dina kunder om de allra senaste nyheterna med bara några få klick.

Läs mer om Loopias nyhetsbrevstjänst »

Bilden kommer från joethegoatfarmer.com.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *