Omvandla besökare till kunder i din e-handel – del 6: Mät och analysera

Bild på ett förstoringsglas och en kundvagn som illustrerar hur viktigt det är att mäta och analysera din webbutik, för att kunna öka dess konverteringsgrad.Att enbart lita på din magkänsla eller andras undersökningar och åsikter är inget att rekommendera för dig som jobbar med försäljning på nätet. Var istället noggrann med att mäta och analysera och därefter optimera ditt innehåll så att fler besökare till din e-handel omvandlas till kunder. Det har blivit dags för den sjätte delen i vår serie om konverteringsoptimering. 

Konverteringstips #6: Mät, analysera och därefter optimera

För att kunna mäta och analysera vad som fungerar bäst på din sajt och hos din målgrupp kan du genomföra så kallade A/B-tester, dessa passar dock bäst för dig som har mycket trafik på din sajt. Under ett A/B-test visas din sida, eller vissa delar av den, på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat sätt för andra. Samtidigt mäts vilket av A- eller B-alternativet som ger störst försäljning.

Några exempel på vad du kan A/B-testa i din e-handel:

  • Texten i dina CTA-knappar. Fungerar “Köp nu”, “Beställ” eller “Kom igång” bäst?
  • Utseendet på CTA-knapparna. Rund, kantig, grön, blå?
  • Olika rubriker och produktbeskrivningar.
  • Olika produktpriser eller kampanjerbjudanden.
  • Placering av olika segment på sidan.
  • Högre priser och fri frakt, eller lägre priser och högre fraktkostnad.

Tänk på att…

  • …inte A/B-testa flera saker på en gång, då vet du inte varför du fick det resultat du fick.
  • …inte köra testet under för kort tid, då blir underlaget för litet för att vara pålitligt. Desto mer trafik du har desto snabbare går det.
  • …testa de olika varianterna samtidigt. Du kan alltså inte köra en variant två veckor, och sedan en annan två veckor efter om du vill ha ett pålitligt resultat.
  • …varje test kräver minst 200-250 konverteringar för att du ska kunna avläsa någon tydlig trend. Du behöver alltså ha en ganska välbesökt e-handel för att A/B-testet ska fungera.

Det finns gott om verktyg som hjälper dig att genomföra A/B-tester. Använder du Google Analytics för att få statistik på din sida kan du även använda det inkluderade verktyget “Experiment” (kolla in Googles instruktionsvideo här).

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 1: Vägleding
» Del 2: Trygghet
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 7: Snabba upp din hemsida

skapahemsida-ehandelVill du komma igång med din egen e-handel?

Låt dina e-handelsdrömmar gå i uppfyllelse – starta din egen webbutik med någon av våra e-handelslösningar. Vi erbjuder bland annat WooCommerce, Tictail och OpenCart där du kan välja och vraka bland designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »

Bilden kommer från joethegoatfarmer.com.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 reaktion på “Omvandla besökare till kunder i din e-handel – del 6: Mät och analysera

  1. Pingback: Satsa på merförsäljning & öka konverteringsgraden i din e-handel

  2. Pingback: Uppmuntra till köp & öka konverteringsgraden i din e-handel

  3. Pingback: Få kunden att känna sig trygg & öka konverteringen i din e-handel

  4. Pingback: Öka din webbutiks konverteringsgrad: Underlätta köpet för kunden

  5. Pingback: Stick ut från mängden & öka konverteringsgraden i din webbutik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *