Öka konverteringsgraden i din webbutik – del 3: Uppmana till köp

Myntpåsar som illustrerar tips nr 3 för att öka konverteringsgraden i din e-handel: Uppmuntra till köp.

Bilden är lånad från joethegoatfarmer.com.

Att få besökare till din webbutik att faktiskt slå till och köpa något ökar både konverteringsgraden och försäljningen – men är inte alltid så lätt som det låter. Här är den tredje delen i vår serie om hur du omvandlar din webbutiks besökare till kunder.

Konverteringstips #3: Få besökaren att slå till

Ge besökare till din webbutik relevanta argument för att slå till direkt. Annars riskerar du att de surfar vidare till en annan webbutik och kanske blir en lojal kund där istället för hos dig. Se över nedanstående tips för att motivera dina besökare till att handla i just din webbutik:

    • Tidsbegränsade erbjudanden

Ta fram tidsbegränsade erbjudanden som t ex “Just nu fri frakt” eller “15% rabatt – bara idag”. Har du varor i lager som du vill bli av med kan du använda det för att öka försäljningen på andra varor med ett erbjudande liknande detta: “Just nu får du en XXX på köpet”.

    • Begränsat antal

Om du har produkter i lager som du bara har ett par stycken utav kan du vara tydlig med det till dina besökare. Det sätter lite press på besökaren vilket kan få dem att vilja slå till på en gång.

    • Uppmana till köp

Dina beställ-knappar är en utmärkt plats för att uppmana kunden till att slå till på en gång. Prova att använda begrepp som “Beställ nu” eller “Köp direkt” istället för enbart “Beställ” eller “Köp”, det kan ge större skillnad än du tror.

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 1: Underlätta för kunden
» Del 2: Trygghet
» Del 4: Merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 6: Mät och analysera
» Del 7: Snabba upp din hemsida

Vill du starta din egen webbutik?

Låt dina e-handelsdrömmar slå in – starta din egen webbutik med någon av våra e-handelslösningar. Vi erbjuder bland annat WooCommerce, Tictail och OpenCart där du kan välja och vraka bland designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail