Omvandla besökare till kunder i din webbutik – del 2: Trygghet

Konvertering handlar om att få besökare till din webbutik att bli kunder – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här är den andra delen i serien om hur du ökar konverteringsgraden i din webbutik.

Tips nr 2 för ökad konvertering: Få kunden att känna sig trygg med att handla hos dig

Konverteringstips #2: Gör kunden trygg med att handla av dig

För att besökaren ska vilja köpa handlar det inte enbart om vilka produkter du säljer – det är minst lika viktigt att din sajt uppfattas som trovärdig. Här är 7 saker som du kan optimera i din webbutik för att öka dess trovärdighet och också tryggheten för den potentiella köparen:

1. Tydliga kontaktuppgifter

Var tydlig med hur kunden kommer i kontakt med dig om denne har frågor eller funderingar om de produkter du erbjuder. E-postadress och telefonnummer tillsammans med ditt fullständiga företagsnamn och postadress ska visas tydligt för att skapa trygghet för besökaren.

2. Håll hög standard och kvalitet i webbutiken

En snygg webbdesign och välskrivna texter utan stavfel ger ett seriöst och professionellt intryck åt din webbutik.

3. Inkludera tillräcklig information

Då besökaren varken kan titta, känna eller ta på de produkter webbutiken erbjuder är det viktigt att de beskrivs detaljerat. Flera högupplösta bilder i kombination med länkar till mer information om produkten ger kunden en bättre bild av vad den faktiskt beställer.

4. Erbjuda pålitliga betalningsmetoder

Att erbjuda trygga betalningsmetoder är en av grundstenarna för att få kunden att känna sig trygg med att handla i din webbutik. I Sverige är betalning med faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank de populäraste alternativen.

5. Var öppen med kunders recensioner

Att låta besökarna se hur andra har upplevt dina produkter och din service kan öka deras förtroende och ge en positiv bild av din webbutik. Låt därför tidigare kunders omdömen synas på sajten. Mottar du saklig kritik behöver du inte ta bort den, utan istället besvara den.

6. Öka tryggheten med statistik

När din webbutik börjar rulla på och bringa in pengar kan du öka potentiella kunders förtroende genom att använda begrepp som “Över xxxx nöjda kunder” eller “xxx beställningar om dagen av nöjda kunder”.

7. Erbjud mervärden

Erbjud fri frakt, en bestämd leveranstid och fria returer för att få kunden att känna sig trygg med att inte ha lagt ut några pengar i onödan, ifall något skulle bli fel.

Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:

» Del 1: Underlätta för kunden
» Del 3: Uppmana till köp
» Del 4: Merförsäljning
» Del 5: Stick ut från mängden
» Del 6: Mät och analysera
» Del 7: Snabba upp din hemsida

Vill du starta din egen webbutik?

Låt dina e-handelsdrömmar slå in – starta din egen webbutik med någon av våra e-handelslösningar. Vi erbjuder bland annat WooCommerce, Tictail och OpenCart där du kan välja och vraka bland designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »

Bilden kommer från joethegoatfarmer.com.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail