Google nobbar popup-annonser för mobilanvändarens skull

“Ladda ner vår app!” – En allt för välbekant fras som titt som tätt dyker upp i form av heltäckande popup-annonser som döljer innehållet på de sajter du besöker från mobilen. Dessa heltäckande annonser upplevs ofta så pass irriterande att många väljer att överge webbplatsen helt och hållet.

Tidigare i år kunde vi läsa att Google rankar mobilanpassade hemsidor högre vid sökningar från mobila enheter, i syfte att ge mobilanvändaren en positiv sökupplevelse med relevanta sökresultat.

Google nobbar popup-annonser från och med 1 november 2015

Google nobbar popup-annonser, som du ser exempel av på denna bild.

Nu tar sökmotorjätten det hela ett steg längre. Google nobbar popup-annonser med start den 1 november 2015 och slutar att klassa sajter som använder sig av heltäckande popups som mobilvänliga. Google menar att användaren bör få en positiv sökupplevelse oavsett om informationen finns tillgänglig i en app eller på en webbsida.

Detta gäller främst popup-annonser som täcker sidans innehåll och uppmanar besökaren att ladda ner en app. Andra annonsformat, t ex banners, anses fortfarande vara mobilvänliga så länge de inte skymmer någon större del av sajtens innehåll.

» Läs mer om den nya riktlinjen på Google Webmaster Central Blog

Delar av bilden är lånade av Google Webmaster Central Blog.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Google nobbar popup-annonser för mobilanvändarens skull

  1. webbupplysningen.se

    Känns som att det blir viktigare och viktigare att hamna långt upp i mobil resultaten då mer än hälften av alla adsensintäkter på flera av mina sidor nu kommer från mobiler.

  2. Pingback: Google rankar mobilsajter med störande sidesannonser lägre

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *