Intervju med Loopia-återförsäljare: Byrån som blandar den perfekta cocktailen för din webbkommunikation

I rampljuset med Michael WedinAffärsnyttig Webb & PR är kommunikations- och webbyrån som tar hand om helheten och knyter ihop trådarna runt kundens marknadsföring.

Det här är den tredje delen i vår löpande serie intervjuer med våra återförsäljare där vi hoppas att du ska få en inblick i hur proffsen tänker och arbetar. Förhoppningsvis får du lite inspiration när det är dags för dig att ge dig ut i webbdjungeln med hemsidor och e-handel.

Den här gången är det dags för Anette Bargel på Affärsnyttig Webb & PR.

Berätta lite om din verksamhet Anette!

Affärsnyttig Webb & PR är en kombinerad kommunikations- och webbyrå … med tonvikt på webbkommunikation. Företaget erbjuder tjänster inom webb, PR, marknadsföring, innehållsproduktion, konverteringsoptimering, googleoptimering och förbättring av befintliga hemsidor med tjänsten vässa webben. Vi affärsutvecklar kunders hemsidor och digitala närvaro, inklusive sociala medier. Det bästa jag vet är när kunden får mer att göra när min insats är klar ;).

Vi har stor bredd, men också kunskapen att pussla ihop allt så att det blir enhetligt, funktionellt och attraktivt i alla kundens marknadskanaler. Det blir lätt många pusselbitar så det gäller att veta vad man gör och veta när varje pusselbit ska läggas.

Hur är det att driva en webbyrå i Lysekil?

Bra! När man jobbar i den här branschen spelar det inte så stor roll vart kunden sitter, jag har kunder från hela landet och till och med i Australien. Jag flyttade tillbaka från Stockholm för jag ville vara närmare havet. När jag är ledig är jag ofta ute i skärgården med min kajak, eller så är jag ute med kameran och fotograferar Bohuslän.

Anette Bargel håller till i Lysekil, men har kunder över hela Sverige.

Anette håller till i Lysekil, men vänder sig till hela Sverige.

Hur länge har du varit i branschen?

Jag har arbetat med kommunikation i någon form i drygt 20 år vilket har givit mig en bra bredd. Webben har varit med som ingrediens sedan cirka år 1997, och på heltid sedan 2008 som webbansvarig i en koncern. Då gällde det att ha hela greppet, från nationella webbshoppar och utvecklingsprojekt till användarvänlighet och internkurser. Inspirerande och fullt ös! Jag har själv arbetat i många branscher, vilket bidrar med praktisk kunskap. Det är en bra erfarenhet att ha med sig när man ska planera och producera för kunder i olika branscher.

Vad skulle du säga är er största styrka och fördel för dina kunder?

Jag skulle säga helheten; att kunna tänka både på det kommunikativa och säljande, utöver det tekniska, så att resultatet av insatsen blir affärsnytta. Det är så lätt att bara beställa en “hemsida”, men den ska ju bidra till affärsmålen också. Vi börjar alltid med en genomgång av affärsmålen och vart företaget är på väg, och väljer sedan ut rätt satsningar utifrån det.

Produktionen av innehåll är viktigt för oss, vi producerar hemsidor och innehåll som genererar fler kunder. Text och foto till hemsidor, sociala medier, nyhetsbrev och trycksaker, allt ska hålla ihop. Vi har förmågan att skriva bra innehåll för läsaren som samtidigt gillas av Google, en liten pusselbit som tyvärr inte är så självklar i branschen.

Det här kombineras sen med en bra strategi för innehållet så att kundens marknadskommunikation blir enhetlig och effektiv. Och här pratar vi om innehåll med mervärde – när en person sitter hemma och jämför tre företag inför ett köp vill vi att hemsidan och budskapet ska vara så bra att rätt företag väljs. Relationen börjar redan där, inte när telefonen lyfts! Det här är vad vi kallar för content marketing och det har vi bra koll på.

Jag läste något på er hemsida om tjänsten Vässa Webben, vad är det?

Idag har många redan en hemsida och det är där vår tjänst Vässa Webben kommer in.

Vi vässar företagens existerande hemsidor och företagets sociala sidor så att de skapar fler affärer tillsammans. Lite som en hälsokontroll för hemsidan. Detta handlar både om layout, länkflyt, vad som sägs och hur det sägs. Små ändringar kan göra stor skillnad, så det är både tacksamt och inspirerande för våra kunder. Vi kallar det ”vässa webben” fast på bransch(fikon)språk heter det konverteringsoptimering.

Vad är det viktigaste rådet du kan ge en kund som är på väg att skaffa en hemsida?

Att tänka efter före. Att behovsinventera sparar tid och pengar. Jag brukar fråga kunderna var de vill vara om 3-5 år, vilka tjänster/produkter som är deras bästsäljare och vilka de vill sälja mer av. Svaren påverkar hemsidans innehållsstruktur och val av funktionalitet och plattform. Vi tar hänsyn till framtiden redan från början. Det lönar sig att tänka igenom, istället för att välja något ”snabbt och enkelt” … den genvägen visar sig ofta vara återvändsgränd när man senare vill att hemsidan ska kunna prestera mer.

anette_bargel_IMG_3344

Varför valde du Loopia?

Både kunderna och jag som byrå behöver en kunnig partner och en support som ger det lilla extra. Det är skillnad på webbhotell och webbhotell, både för maskinpark och service. Hos vissa får man sitta i telefonkö 54 minuter för att komma fram, hos andra finns bara mailsupport, som tar upp till tre dagar för att leverera svar.

På Loopia har man istället support som ringer upp, öppet kvällstid och 7 dagar i veckan. Dessa fördelar brukar jag lyfta fram för kunderna, då de betyder mycket för företagaren. Servicegraden sparar tid och pengar för både kunderna och byrån. Jag blev själv kund privat hos Loopia 2011 och valde sedan även att bli återförsäljare med företaget.

Vad har du märkt är hetast i branschen just nu?

Mobilanpassning av hemsidor, content marketing, och e-handel. Google ändrade sitt sökresultat 21 april (2015) och visar mobilvänliga sidor överst för alla mobila användare. Det är en stor ändring som kommer att påverka företags försäljning, och därför får vi webbyråer mycket att göra. Google tyckte nog att anpassningen gick för långsamt jämfört med explosionen av användare som surfar utan dator.

På marknadsföringssidan är content marketing fortfarande hett, och det var 2014:s stora ämne. Nu trendar film och det är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap på en dryg minut. Content marketing är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på, inte minst jämfört med pappersannonser … som är förvånansvärt populära fortfarande, trots att materialet bara har en dags levetid. Digitalt innehåll lever länge och kan spridas vidare. Materialet jobbar för dig dygnet runt. Hinner ni inte skapa innehåll själva är det värt att ta hjälp av en innehållsproducent.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, vad kommer att vara den stora grejen de närmaste åren?

Två saker; mobil och automatiserad marknadsföring. Mobilanvändningen bara ökar, så att ha mobilvänliga hemsidor är jätteviktigt. Och att synas på fler ställen i den digitala sfären, till exempel i Google Maps. I en nära framtid blir det viktigare att fånga upp besökarnas mobilnummer än deras epostadresser. På konferensen Webbforum i Oslo tidigare i år konstaterade en amerikansk föreläsare; de som inte arbetar med mobil-marknadsföring blir omkörda inom tre år. Kusligt men antagligen nära sanningen. USA:s trender brukar nå Norden inom 1-2 år så det är något att bevaka.

Automatiserad marknadsföring är också intressant, och anses vara framtidens marknadsföringsmetod. Den kan spara mycket tid för marknadsföraren. Dels kan kampanjer förberedas med tidsinställd publicering. Dels kan en kommunikationscykel och välkomstsekvens automatiseras. Det finns redan några bra system för automatiserad marknadsföring på marknaden och stora företag arbetar redan så här. Tänk då vilken nytta små och medelstora företag kan ha av ett sådant system!

Vi önskar Affärsnyttig Webb & PR fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och något att tänka på inför dina egna webb- eller möjligtvis reklamprojekt. Om du behöver ha hjälp med ett webbprojekt hittar du Anette på www.affarsnyttigwebb.se eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se om du behöver något speciellt så kan de kolla med några av de övriga 3.000 återförsäljarna.

Läs fler intervjuer med våra återförsäljare »

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

4 reaktion på “Intervju med Loopia-återförsäljare: Byrån som blandar den perfekta cocktailen för din webbkommunikation

  1. Anette

    Ett av de mest konstruktiva möten jag haft!
    Vässa webben är ett fantastiskt upplägg, där Anette går in och kritiserar på ett mycket proffsigt sätt.
    Kritik är konstruktivt.
    ”Jag tänker inte ta betalt för att tala om för dej vad som är bra, vi ska lyfta allt som går att göra bättre!” sa hon vid vårt första möte… 🙂
    Och så blev det! Jag kunde själv direkt med enkla grepp förbättra vår sida, som faktiskt är företagets första ansikte mot kund och vi fick respons från våra gäster direkt!
    Vi har fler direktbokningar från vår sida idag än vad vi hade innan.
    Stort tack, Anette!
    Rekommenderar definitivt denna tjänst till alla som har ett företag med en webbsida!

  2. Pingback: Blogginläggen som lästs mest under 2015 - Loopia Blogg

  3. Pingback: De populäraste inläggen från Loopia-bloggen under 2015 - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *