Säljskola del 6: Nöjda kunder är dina bästa ambassadörer

boo_gunnarson_2

Boo Gunnarson ger dig som företagare tips för hur du blir en bättre säljare.

Jag misstänker att du en och annan gång tipsat kompisar och affärsbekanta om bra företag. Det kommer dina kunder också att göra. Å andra sidan kommer de som eventuellt inte är så nöjda också att berätta det. Det gör det extra viktigt för dig att ta hand om dina nöjda kunder och använda dem för att sprida ditt goda rykte.

Tvärtemot vad många tror är inte prishöjningar orsaken till kundförluster. Den vanligaste orsaken till att ett företag förlorar en kund är att kunden inte är nöjd med relationen. Uppemot två tredjedelar av förlorade kunder överger företag för att de inte är nöjda. De känner sig ofta nonchalerade eller osedda.

Min gissning är att uppemot hälften av dina nya kunder hittade dig genom rekommendation. Ha därför som vana att fråga nya kunder som kontaktar dig hur de hittade dig. Sökte de på webben, fick de en rekommendation från en kompis, eller fann de dig på annat sätt? Rent statistiskt kommer uppemot hälften att berätta vem som tipsade om ditt företag, bara du ställer frågan.

Om det rör sig om en annan kund som tipsat, ger det dig ett unikt tillfälle att stärka kundrelationen. Jag föreslår därför att du ringer dessa kunder och tackar för att de tipsat. Det stärker din relation med dem mer än något annat. Skicka inte blommor eller presenter. Då blir det högtravande och riskerar att störa relationen.

Att få många kunder på rekommendation betyder såklart samtidigt att de har en väldigt hög förväntan som du ska leva upp till. Men detta är bara av godo – det är mycket lättare att arbeta med kunder som har hög förväntan och därmed en relation till din verksamhet. Det kostar 4-5 gånger mer att attrahera en helt ny kund än en befintlig, eller någon som fått dig rekommenderad. Nöjda kunder bygger helt enkelt din framgång.

/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson

» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.

Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Säljskola del 6: Nöjda kunder är dina bästa ambassadörer

  1. Palle

    Bra tankar om att fråga kunderna hur de hittade oss och att ge rekommenderande kunder uppmärksamhet alternativt öka insatsen där det fungerar.

  2. Karin

    Hej
    jag har nyligen uppgraderat till opencart 1.5.6.4. och undrar hur jag tar bort alla dessa betal- och fraktmoduler och några till som jag inte använder – de är inaktiverade och det går inte att avinstallera dem. Jag använder ingen av modulerna utan skickar mail till mina kunder med betalningsuppgifter – de flesta väljer att betala i förskott. Kan du hjälpa mig månntro?
    Karin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *