Säljskola del 4: Var beredd på kundens alla invändningar

boo_gunnarson_2

Boo Gunnarson ger dig som företagare tips för hur du blir en bättre säljare.

Du har precis avslutat ett kundmöte och allt känns fantastiskt bra. Men precis när du ska bekräfta beställningen säger kunden ”intressant, men vi har tyvärr redan en leverantör”, ”jag ska fundera på saken” eller liknande invändningar. Invändningar som alla vana säljare är mer än bekanta med.

Alla säljare möter då och då invändningar från potentiella kunder. En del säljare blir störda och avslutar samtalet. Andra ser möjligheter i kundens avvikande svar. Jag ska ge dig ett par enkla tips på hur du kan vända en invändning till din fördel för att övertyga om ett köp.

”Vi har redan en leverantör”: I synnerhet nya företag får höra det här en hel del. En lämplig motreplik kan då vara: ”säg tre saker du saknar i relationen med din leverantör”. Det är nämligen sällan ett företag byter leverantör för en rimlig prisskillnad. Däremot väljer många att byta leverantör om relationen inte är så tilltalande.

”Kan du inte skicka mer information?”: Kunden visar intresse men vill förhala inköpet. Ge dig inte så lätt: ”vilken information saknar du?”. Genom att vänligt ställa några motfrågor kommer kunden till sist ha all information på bordet för att kunna bestämma sig om köp. Efter säljsamtalet kan du fundera på om du kommer på något du själv kan ha missat, som kan förbättra din säljteknik i framtiden.

”Jag tycker det låter för dyrt!”: Den här frågan visar betydelsen av att vara förberedd som säljare. Gör en kalkyl som visar din kund hur mycket investeringen är värd. Då kan du svara kunden: ”Det är sant att produkten kostar X, men se så mycket tid och pengar du sparar på den”. Om kunden blir osäker går du tillbaka till kalkylen och visar att kundens utbyte är större än inköpskostnaden.

”Kan jag återkomma senare?”: Bra, din kund visar intresse. Nöj dig inte med att låta kunden återkomma, utan föreslå direkt en tid för återkomst. Ge ett konkret förslag på dag och tid. Om du inte styr agendan kan tiden snabbt rinna i väg.

/ Artikeln är skriven av Boo Gunnarson

» Har du missat någon del av säljskolan hittar du de som är publicerade hittills här.

Boo arbetar på Visma Spcs med företagarfrågor, är en flitigt anlitad föreläsare i hela Sverige, engagerad styrelsemedlem i NyföretagarCentrum och driver eget företag. Han har över 20 års erfarenhet av arbete med nyföretagande och företagares villkor. Vid sidan om jobbet är han fotograf med egen firma. Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer. Du kan lära dig mer om bokföring och bokföringsprogram hos Visma Spcs.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *