Matilda fick frågan om hennes smycken kunde köpas – så hon startade webbutik

matilda_gustafssonVi stöter ofta på fantastiska Loopia-kunder som lever ut sin dröm på webben. När vi gör det vill vi självklart lyfta fram dessa kunder och låta dem dela med sig av sina erfarenheter till andra som vill komma igång på nätet.

Den här gången har vi pratat med Matilda Gustafsson som driver webbutiken Wishes and stars där hon säljer egentillverkade smycken skapade med material från olika dela av världen.

Hur kom det sig att du ville starta webbutik, och varför säljer du just smycken?

Det hela började för snart sju år sedan. Då pysslade jag ihop ett par smycken till mig själv som jag visade upp i min blogg. Kort därpå fick jag förfrågningar från bloggläsare som ville köpa mina smycken. Ett par månader senare var försäljningen igång på riktigt och jag började känna ett behov av att ha en riktig webbutik att sälja dem via.

Behovet av att skapa saker och få vara kreativ har följt med mig sedan barndomen. Att tillverka smycken kräver stor noggrannhet men eftersom smycken är relativt små föremål oftast så går det rätt fort att tillverka ett smycke. Jag gillar att sitta och pilla med detaljer men har ganska kort om tålamod ibland så just smyckesmakeri passar mig utmärkt!

Varifrån köper du in material till dina smycken?

Jag köper material från hela världen. Jag hänger i timmar på sidor som Ebay och Etsy på jakt efter föremål som andas Wishes & Stars. Föremålen får gärna andas forna tider, natur och/eller vara lite drömmigt. Mycket material har även hittats bortglömt i fyndlådor på loppisar, till exempel mina populära Vial-halsband som egentligen är urgamla hållare för blyertsstift. De var alldeles kolsvarta och täckta av blyerts när jag hittade dem i en trasig träask på en loppis men har nu blivit omgjorda till skinande berlocker. Jag gillar när äldre ting kan få ett nytt liv i mina smycken.

Matilda letar material till sina smycket på loppisar och sajter som Ebay och Etsy.

Matilda letar material till sina smycket på loppisar och sajter som Ebay och Etsy.

Hur tänker du kring prissättning på produkterna och frakt?

Jag tycker personligen att det är trist att betala frakt i webbutiker. Det uppmuntrar inte mig till att handla och därför vill jag bjuda mina kunder på frakten. Den kostnaden får jag räkna med i mina priser istället. Ibland går jag efter en mall där jag räknar på att jag ska få en viss procent i vinst när jag prissätter mina smycken, ibland går jag på ren känsla och sätter ett pris som känns lagom. Mitt mål är inte att tjäna pengar utan så länge jag går med tillräckligt stor vinst för att ha möjlighet att fortsätta med mitt största intresse som är webbutiken så är jag mer än nöjd. Driver man sin webbshop som en inkomstbringande verksamhet får man se över sin prissättning noggrannare och ta med materialkostnad, moms, skatt, fraktkostnad samt vinsten i sin beräkning.

Vilka betallösningar erbjuder du och varför?

I nuläget erbjuder jag direktbetalning via Paypal och banköverföring till företagets bankkonto. Inom en snar framtid kommer jag att utöka med direktbetalning med kreditkort och internetbank då det har varit efterfrågat.

Vad rekommenderar du andra som funderar på att starta webbutik att tänka på innan de kör igång?

  • Vilken målgrupp du riktar dig till och hur du ska nå ut till den för att besökare och kunder ska hitta till din webbutik.
  • Tänk över om du har kunskaperna som krävs för alla moment som ingår i en webbutik. Kanske behöver du ta hjälp av någon med produktfotografier eller webbdesign?
  • Beräkna alla dina kostnader för att se vilken prisnivå du kan hålla.
  • Tänk över hur snabbt du kommer ha möjlighet att posta beställningar, i praktiken. Om man som jag, utlovar att beställningar postas samma dag, så måste man alltid se till att ha tillgång till sitt lager varje dag. Många gånger har jag gått hem tidigare från vänner för att hinna packa och posta paket innan brevlådan töms på kvällen.
  • Planera och strukturera upp alla moment. Namn, koncept, installation, funktioner, design, produktfotografier, texter, kontaktvägar, betalning, leverans m.m. Det är många mer moment än man tror och då krävs en bra översikt över de uppgifter man har att lösa.

Hur kommer det sig att du valde OpenCart och Loopia?

Jag lockades av möjligheten hoppa över installationsprocessen med Loopias One click installer. Då kunde jag sätta igång med arbetet ”bakom kulisserna”, istället för att ägna tid åt installationen med mina ganska begränsade kunskaper.

Hur lång tid tog det från att du installerat OpenCart till butiken lanserades?

Det tog ungefär en vecka med ett par timmars arbete om dagen för webbutiken att bli öppningsbar. Det mest tidskrävande var att testa alla funktioner så att allting fungerade efter mina önskemål och att knåpa ihop en design kunde representera Wishes & Stars. Rekommenderar varmt att utforka OpenCarts teman och tillägg som kostnadsfritt kan laddas ner från deras hemsida. Med hjälp av dem kan man modifera OpenCart väldigt mycket efter eget behov.

Hur hanterar du kundkontakt, support och andra frågor från kunder?

Eftersom att företaget drivs av enbart mig i liten skala så har jag hand om all kundkontakt själv. Jag har ett ständigt vakande öga över inkommande mail och meddelanden på Facebook.

Vilka sätt använder du för att marknadsföra din webbutik?

Min personliga blogg och Facebook huvudsakligen. Tidigare har jag annonserat på olika sidor utan större framgång. Egentligen borde jag lägga mer krut på detta område, men kunderna tycks hitta till mig ändå.

Vad är nästa steg för Wishes and stars?

Just nu läser jag till webbredaktör och jag kommer nog att tillämpa mina nya kunskaper på min webbutik till stor del. Mitt mål är förstärka webbutikens tema och koncept samt att fler besökare ska hitta till Wishes & Stars såklart!

Vi tackar Matilda för att hon delar med sig av sina erfarenheter och önskar henne stort lycka till. Hoppas att du som läser detta blir inspirerad av hennes historia och vågar ta steget och starta din egen butik. Vill du ha ytterligare matnyttig information kan vi tipsa dig att läsa e-handlaren Dan Nilssons artikel om vad du ska tänka på när du börjar med e-handel, samt vår OpenCart-skola.

Har du startat ett webbprojekt med hjälp av våra steg-för-steg-guider? Hör av dig till marknad@loopia.se och berätta mer så kanske du också kommer med i vår blogg.

Läs fler intervjuer med våra kunder här »

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

4 reaktion på “Matilda fick frågan om hennes smycken kunde köpas – så hon startade webbutik

  1. Köksmästaren

    Inspirerande att läsa och kul med drivande innovativa människor som brinner för något speciellt och unikt som dina smycken är. Lycka till med din webbshop!

  2. Christine Fossberg

    Kul att det har gått så bra, men så lätt som det låter är det ju inte att starta en webshop. Först ska den registreras hos skatteverket förstås. Det är en procedur som både är jobbig och kräver insikt i hur ett företag drivs. Sen kan det ta 6 veckor innan de har godkänt det du har skickat in. Offtast måste du komplettera uppgifterna. Har nu själv hållt på med dem en längre tid, och varje dag som går är missad inkomst.

  3. Matilda / Wishes & Stars

    Svar till Christine Fossberg: Absolut, jag håller med dig fullt ut! Det är en tidskrävande process. Mitt perspektiv i intervjun var uppbyggnaden och drivandet av själva webbutiken. Vill bara lägga till här att man givetvis ska registrera sin verksamhet hos Skatteverket och ha koll på alla regler som gäller för att driva ett företag innan man kör igång eftersom jag inte nämnde det i intervjun. Tack för att du påpekade det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *