OpenCart-skolan 1.5 – del 5: Locka kunder till butiken

Observera att OpenCart-skolan avser den äldre versionen 1.5 och att svenskt språkstöd inte längre ingår i OpenCart-installationen från start. För att få svenska som språk, svensk moms, etc kan du köpa till en svensk översättning.

Tyvärr kommer din nya webbutik inte börja sälja varor av sig själv så fort den är lanserad. Du får förbereda dig på några månaders hårt slit om du verkligen vill lyckas. Men med lite tips går det fortare. Google, Facebook och Twitter – ja de kommer att vara dina bästa vänner och reklamskyltar. Sökmotoroptimering är lite av en vetenskap, och självklart kan du ta hjälp av något företag som hjälper dig, men en del kan du göra själv (Loopias anm: Läs vår SEO-skola för fler tips).

Här kommer lite tips till din butik:

  • Produktnamn – Produkternas namn bör vara anpassat för enkel sökning. Söker en kund t ex på bilrengöringsmedel på Google kan bör inte namnen på dina produkter vara TvättmedelABC eller TvättserieABC etc. Tänk dig in vad kunden är ute efter, och namnge dina produkter efter det.
  • Sidornas unika titlar och adresser – Var noga med att skriva in metataggar och sökord på varje produktsida.
  • Innehållet – Sidornas texter och produkternas beskrivningar, skriv relevanta texter.
  • Aktivera sökmotorvänliga url:er – Gå in i ”admin” för OpenCart och klicka på ”system/inställningar/server” klicka i ”Ja” på ”Använd SEO URL’s:” och ”spara”. För mer detaljerade instruktioner gå till del 2 av OpenCart-skolan.

Tänk dig in vad kunden skulle söka efter på Google. Vad vill du att han/hon skall hitta?

Man kan göra mer men det är utanför butikens område som t ex skapa en sitemap eller annonsera på Google Adwords (Loopias anm: Läs vår Adwordsskola för att komma igång) m.m.

Gör butiken tillgänglig: anpassa din butik för surfplattor och mobiltelefoner samt använd prisagenter

Genom att skapa en mobilanpassad butik kan du följa med när kunden står och jämför priser i en fysisk butik på prisagentsidor som t ex prisjakt.se eller pricerunner.se.

Jag nämnde också Facebook och Twitter, två av de bästa kanalerna för reklam via rekommendationer och människor som gillar din webbutik eller dina produkter. Du kan t ex ha en Facebook-koppling på varje produkt så kunderna kan rekommendera sina vänner, släkt och bekanta och sprida det vidare. Se till att dina nära och kära sprider din butik vidare.  Det är en billig investering med en Facebook- och/eller Twitter-modul med suverän marknadsföring. Vill man så kan man gå längre och skapa en Facebook-sida för sitt företag där man skriver händelser till sina “fans” som en blogg. Precis som på Google Adwords så har du möjlighet att lägga upp riktade annonser på Facebook och bara betala då någon klickar på eller tittat på annonsen. Vill du så kan du också göra det enkelt för kunder att logga in med Facebook för att logga in i din butik.

Jag tipsar även om några länkar som är bra att känna till när du kommit igång med ditt företag:

  • Driva-Eget.se – Tidningen som tar upp allt mellan himmel och jord för oss företagare.
  • Företagande.se/ – Gå med i företagande nätverket och presentera ditt företag.
  • Driftig.nu – Ännu ett till företagarnätverk, bli medlem och presentera ditt företag här med.

Slutligen – OpenCart.nu erbjuder tillvalsmoduler som t ex Facebook-kopplingar, CSV-exporter, Google Translate, betalmoduler, sökmotoroptimering, supportavtal, unik design, m.m. eller bara om du vill bolla ideér och vill ha rådgivning.  OpenCart.nu erbjuder Loopias kunder 10% på unik design till er butik, ange kod ”loopiaunik”. Tveka inte att höra av er om ni vill ha hjälp med något.

Man kan även kolla in OpenCarts officiella hemsida och supportforum www.opencart.com.

Tack för denna gång – tack Loopia och tack Loopias kunder som läser denna blogg och lycka till med era webbutiksföretag!

Och du det kommer mera. Skolan slutar inte här.  😉 Vad vill ni veta mer om OpenCart?

Kommentera på så skriver jag om det som önskats mest om.

Text: Johan Berg, OpenCart.nu

 

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

5 reaktion på “OpenCart-skolan 1.5 – del 5: Locka kunder till butiken

  1. Robert

    Tack för en bra guide och har använt en del tips redan. Maxx Din lista är roligt 🙂 ”Få besökare genom att vara en skitstövel´´

  2. Pingback: OpenCart-skolan 1.5 – del 4: Utseendet – Butikens ansikte utåt | Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *