Så lyckas ditt företag i sociala medier

Att synas på nätet och i sociala medier har idag blivit en självklarhet för oss som driver företag. Men vad kännetecknar framgång på nätet? Mittföretag.com har samlat sju viktiga tips som hjälper ditt företag att optimera närvaron i sociala medier som Facebook och Linkedin.

1. Gör en strategisk plan

Du bör ha en strategisk plan för hur företagets närvaro i sociala medier ska se ut. Ställ dig frågor som: Varför ska vi synas i sociala medier? Vilken målgrupp ska vi nå? Vad är målsättningen med vår närvaro? Sätt tydliga riktlinjer utifrån era svar. Planen ska fungera tillsammans med existerande strategier i företaget. Sociala medier är bland annat utmärkt för att skapa varumärke, driva trafik eller för att få kunder till er e-butik.

2. Lär känna din målgrupp

Studera din målgrupp och försök få en förståelse för hur de agerar på internet. På nätet är det nämligen kunden själv som väljer vilken information som når honom eller henne, vilket ökar utmaningen för dig. Därför är det extra viktigt att du är tydlig i kommunikationen och att rätt kunder känner sig träffade av ditt budskap. Vilka sociala medier använder målgruppen? Vad kan vi erbjuda som intresserar just dem? Vilken information kan vi bjuda på? Hur ska vi ”träffa” rätt kunder?

3. Låt alla vara engagerade

Engagemang är en avgörande faktor för att lyckas på sociala medier. Ofta är detta lättare för små företag på grund av det personliga drivet. Låt alla i företaget vara engagerade – men ge var och en tydliga uppgifter, deadlines och riktlinjer. Precis som i verkliga världen ska den som är bäst inom ett område ansvara för det även i sociala medier – till exempel kundservice. Detta är också ett utmärkt tillfälle att låta dina medarbetare få synas utåt.

4. Lös kundernas problem

Använd sociala medier som en tvåvägskanal gentemot dina kunder. Uppmana dem att kommentera dina inlägg, be dem dela med sig av bilder där de använder produkterna eller låt dem berätta om sina erfarenheter av ditt företag. Glöm inte att alltid besvara kommentarer på ett bra sätt – precis som i en vanlig kundtjänst. Även negativ feedback måste få utrymme – men här har du chansen att besvara kritiken.

5. Tänk igenom innehållet

Sociala medier handlar inte bara om att ha en Facebook-sida eller ett konto på Twitter, detta är kanaler som måste fyllas med rätt innehåll. Lägg ditt fokus på hur du vill att företaget ska framstå – men ha också i åtanke hur ditt företag inte ska framstå. Utifrån det publicerar du bara inlägg som går i linje med er tänkta image och bygger på så sätt upp en tydlig bild av ert varumärke. På mittföretag.com och driva-eget.se hittar du fler tips om hur du skapar rätt innehåll i sociala medier.

6. Häng med i svängarna

Skapa ett genuint intresse för nätverkande och kontaktskapande i företaget. Var också nyfikna på nya medier och nya sätt att kommunicera. Men hoppa inte på alla nya flugor som kommer. Bestäm er för vissa kanaler och satsa på dem fullt ut. Sociala medier förändras snabbt och ni måste bestämma er för att vara med på tåget eller inte. Skapa helst ett företag med korta beslutsvägar och mod att experimentera, där ni hela tiden strävar efter att ligga i framkant.

7. Använd rätt sociala medier

Facebook är fortfarande störst, och här fungerar det utmärkt att marknadsföra event och speciella kampanjer till en bred massa. Linkedin använder du för att skapa ett mer professionellt nätverk – och här kan du också hitta nya, relevanta kontakter genom några snabba klick. Twitter och liknande tjänster är för den engagerade – och passar bäst för snabb, kort kommunikation. Kombinera detta med en egen företagsblogg där du ger relevant expertis till din målgrupp.

Text: Mittforetag.com

Vill du läsa fler avgörande tips om hur ditt företag lyckas på sociala medier, rekommenderar vi mittföretag.com. Klicka här!

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss